draadje voor fan van voeding???

Pagina: 1
Acties:

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:41
ik heb een SEVENTEAM ST-301HR voeding (300Watt)
weet niet of iemand hier wat over weet, maar er komt een soort van fan-connector uit mijn voeding, met 2 draadjes, een witte en een zwarte, de middelste connector van dat stekkerte is er niet (geen draadje)
is die toevallig voor de RPM van de voedingsfan?
ik durf hem niet zomaar op mn bord te prikken, heb nl net nieuwe...
wie o wie kan mij hier meer over vertellen
ja ik heb al UTFS gedaan!

Verwijderd

Meet gewoon de spanning die op die 2 draden zit en als die 12v is sluit uw fan erop aan die rpm meting heb je toch niet echt nodig tenzij je erop staat kan je het rpm draadje van uw fan apart aansluiten op het uiterst linkse pinnetje van uw fan voeding op uw moederbord ...

suc6
k3nny

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:41
hmmzz, heb geen multimeter ofzow :'(
zijn 2 draadjes, die 2 buitenste, de middelste is toch altijd 12V?
dan neem ik aan dat de witte de RPM is en de Zwarte de 0-draad
:?

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Das inderdaad om de RPM van je voedingsfan te monitoren, zoeen zit ook op mijn enermax voeding. Prik em gerust in je mobo.

Verwijderd

als je dit nie kan controleren met een multimeter kun je het altijd proberen met een oude cd-rom drive daar heb je ook uw + 12v en uw gnd dan nog samen met het 5v gedeelte maar dit heb je niet nodig ...
probeer gewoon op de 12v aansluiting anders 12v op de 5v aansluiting :( zo kan je het tsjekken anders kun je het tjsekken met uw koeler door daar eens de draadjes tegen te houden , als uw fan de neiging heeft om in de verkeerde richting te draaien ontkoppel het direct anders heb je het risico dat uw diode kapot is in de fan of het spoeltje ergens doorgebrand is ...
suc6