Toon posts:

FREEBSD v.4.5 Al geprobeerd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey ben van plan om eens freebsd teinstaleren.
ben erg benieuwd hoe het draait?
post hier je menig over freebsd (4.5)
leuk zal zijn met een leuk screenshotje!
tnx

Verwijderd

Euh..heb hem er net op staan nadat ik mijn 4.5rc2-bak gesloopt had en tot op heden merk ik nog geen echt verschil tov de vorige. Zit hem vooral in een 100-tal bug welke opgelost zouden zijn.

En een screenshot ??? :? Gebruik hem als server en weet niet of je zo'n behoefte hebt aan een console-screeshot :)

HINT: Installeer hem maar gewon als je met BSD wilt gaan beginnen en lees goed enkele sites doro zoals bsdfreaks.nl. Heb ik ook gedaan en helpt je een heleboel. Suc6 ermee!

Verwijderd

En werken de USB apparaten ook in FreeBSD?

Verwijderd

Heb 4.5 vandaag besteld. Mijn 4.1 ondersteunde mijn GeForce 3 niet in XFree86, en XFree86 4 stond niet bij m'n ports (bovendien heb ik het liever op CD).

Misschien maandag een update?

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 22:35 schreef d0g1e het volgende:
Heb 4.5 vandaag besteld. Mijn 4.1 ondersteunde mijn GeForce 3 niet in XFree86, en XFree86 4 stond niet bij m'n ports (bovendien heb ik het liever op CD).
Euh...die CD's kun je toch gewoon downloaden ? :?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:12

Kettrick

Rantmeister!

Zodra 4.5 uit was heb ik hem direct geupdate met cvsup, weinig bijzondere dingen verder :)

Screenshotje :P
code:
1
2
FreeBSD gd.beyond-reality.nl 4.5-RELEASE FreeBSD 4.5-RELEASE #0: Tue Jan 29 20:33:24 CET 2002
root@gd.beyond-reality.nl:/usr/src/sys/compile/GENERIC  i386

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 22:38 schreef pret het volgende:

[..]

Euh...die CD's kun je toch gewoon downloaden ? :?
Niet iedereen heeft cable... sommige werken ook nog met ISDN of nog erger 56k6.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 22:41 schreef mgfun het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft cable... sommige werken ook nog met ISDN of nog erger 56k6.
Kennissen, familie collegae, op het werk, op school ....

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 22:42 schreef pret het volgende:

[..]

Jij wint.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

k'denk dat ik binnenkort een testbak ga zoeken voor wat met andere distro's te spelen.

Server draait nl erg lekker en volledig geconfigged op debian, client heb ik weinig zin om veel mee te spelen omdat het m'n dev/databackup bak is dus dat betekend ergens 3de pc vandaan zien te halen, misschien dat m'n school nog wel enkele oude pc's kwijt wil, maar dat zal dus ook zonder X worden :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:12

Kettrick

Rantmeister!

vmware een idee ? :)

FreeBSD werkt prima onder vmware.

Verwijderd

Ik heb vandaag 'make buildworld' en 'make installworld' maar eens gedraait + natuurlijk een nieuwe kernel gecompileerd >:)

su-2.05a# uname -v
FreeBSD 4.5-STABLE #0: Thu Jan 31 20:28:46 CET 2002 root@epauli.dyndns.org:/usr/src/sys/compile/kernel

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op donderdag 31 januari 2002 22:35 schreef d0g1e het volgende:

Misschien maandag een update?
Dit snap ik nou nooit. GeForce3? Xfree? We hebben het over FreeBSD hoor! :?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 22:40 schreef RoeLz het volgende:
Zodra 4.5 uit was heb ik hem direct geupdate met cvsup, weinig bijzondere dingen verder :)

Screenshotje :P
code:
1
2
FreeBSD gd.beyond-reality.nl 4.5-RELEASE FreeBSD 4.5-RELEASE #0: Tue Jan 29 20:33:24 CET 2002
root@gd.beyond-reality.nl:/usr/src/sys/compile/GENERIC  i386
MOOIE SHOTJE >:) hehe

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 31 januari 2002 23:31 schreef wzzrd het volgende:
Kan ook gewoon in FreeBSD hoor... Zelfs in OpenBSD en NetBSD kan dat gewoon (nouja, ik weet niet hoe het met drivers voor de GeForce3 zit, aangezien NVidia closedsource drivers levert en de opensource drivers niet je dat zijn).

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

[..]

Euhm, wat is er mis met een X desktop draaien op BSD?

• Hans
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 23:03 schreef Apache het volgende:
k'denk dat ik binnenkort een testbak ga zoeken voor wat met andere distro's te spelen.

Server draait nl erg lekker en volledig geconfigged op debian
Mind you, FreeBSD is niet een andere Linux distro ofzo. BSD != Linux.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Maar je kan wel Debian netbsd draaien.

• Hans
  • Niet online
Op vrijdag 01 februari 2002 02:04 schreef blaataaps het volgende:
Maar je kan wel Debian netbsd draaien.
Ohja dat bestaat sinds kort ook he :o

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 02:01 schreef Hans het volgende:

[..]

Euhm, wat is er mis met een X desktop draaien op BSD?
Ik denk dat wzzrd aan wilde geven dat de problemen met die videokaart niet echt FreeBSD specifiek waren ;)
Op vrijdag 01 februari 2002 02:02 schreef Hans het volgende:

[..]

Mind you, FreeBSD is niet een andere Linux distro ofzo. BSD != Linux.
Somehow heb ik het idee, dat Apache dat dondersgoed weet ;)
Het staat er alleen een beetje ongelukkig waarschijnlijk.

Verwijderd

Ja precies. Ik heb thuis op mijn bak FreeBSD 4.5 draaien. Het enigste verschil t.o.v. 4.4 wat ik tot nu toe merk, is dat 'ie wel een stuk sneller is. Vooral bij het kopieren van bestanden :)

En ja, GeForce en XFree86 hebben geen f*ck te maken met FreeBSD. Als je er problemen mee hebt, update je toch gewoon even je X omgeving? :P

• wzzrd
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Nelske heeft gelijk, wat ik wilde zeggen is idd. dat problemen met videokaarten en X niet specifiek te maken hebben met FreeBSD.
Aan de andere kant was ik óók verbaasd om dit te lezen vanwege het feit dat ik het nut van de X omgevingen op een server operating system niet zie. Maar dat zal wel aan mij liggen; ieder zijn meug :)

Verwijderd

Maar ik neem aan dat als je Hardware 3D onder FreeBSD wilt hebben dat je er ook kerneldrivers voor nodig hebt.
En dat die onder een BSD wat moeilijker te krijgen zijn als onder Linux.

Verwijderd

Is FreeBSD ook geschikt om internet de delen?

Ik heb niet zo gek veel ervaring in het werken op de Unix prompt, professioneel gaat alles via een shell.

Toch zou ik wel eens willen proberen Free BSD te installeren op een servertje dat ik momenteel opzet.

Het bestaat uit een ECS P6BAP-A+ met Celeron500 en 128mB, drie IDE schijven van 850mB, 1gB en 4.3gB, CD-ROM, realtek netwerk dapter en standaard S3 Trio 3D/2X video kaart.

Hiermee wil ik het volgende doen:
-internet delen voor XP cliënts
-FTP service via internet voor enkele geselecteerde users
-bulk downloaden uit usenet
-afstandsbediening vanaf XP-cliënt

Is de genoemde configuratie voldoende en bestaat er ook een X-Windows voor FreeBSD?

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op vrijdag 01 februari 2002 12:55 schreef 480 het volgende:

Ik heb niet zo gek veel ervaring in het werken op de Unix prompt, professioneel gaat alles via een shell.

Toch zou ik wel eens willen proberen Free BSD te installeren op een servertje dat ik momenteel opzet.

Het bestaat uit een ECS P6BAP-A+ met Celeron500 en 128mB, drie IDE schijven van 850mB, 1gB en 4.3gB, CD-ROM, realtek netwerk dapter en standaard S3 Trio 3D/2X video kaart.

Is de genoemde configuratie voldoende en bestaat er ook een X-Windows voor FreeBSD?
werkt prima, freebsb is ook echt een server os. Afstandsbediening :? Bedoel je vnc of ssh2? En nee X-windows bestaat niet, het heet x-window-system en dat werkt ook onder freeBSB

• franklin
  • Laatst online: 06-08 16:28

franklin

denkt teveel...

ik heb net mijn systeem geupdated... direct ff een dualproc kernel gebakken want dat had ik nog niet, graast mijn koe ook weer wat harder :)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 23:03 schreef Apache het volgende:

Server draait nl erg lekker en volledig geconfigged op debian, client heb ik weinig zin om veel mee te spelen omdat het m'n dev/databackup bak is dus dat betekend ergens 3de pc vandaan zien te halen, misschien dat m'n school nog wel enkele oude pc's kwijt wil, maar dat zal dus ook zonder X worden :)
Ehm, FreeBSD is geen Linux distro ;)

Edit: oops dubbel... was al opgemerkt zie ik nu :o

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 13:02 schreef stiena het volgende:

[..]

werkt prima, freebsb is ook echt een server os. Afstandsbediening :? Bedoel je vnc of ssh2? En nee X-windows bestaat niet, het heet x-window-system en dat werkt ook onder freeBSB
Bedankt voor je reactie.
Momenteel werk ik voornamelijk met PC-Duo. Werkt goed onder XP, alleen wil de cliënt wel eens crashen bij aan- of afmelden. Dat probeer ik te voorkomen door direct na het geven van het commando de verbinding even te verbreken.

VNC werk ik ook wel mee maar is naar mijn smaak wat sloom.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op vrijdag 01 februari 2002 02:12 schreef nelske het volgende:

Somehow heb ik het idee, dat Apache dat dondersgoed weet ;)
Het staat er alleen een beetje ongelukkig waarschijnlijk.
dankje :)

ja die post was een beetje slecht uitgedrukt

V2.0 :P
Op donderdag 31 januari 2002 23:03 Apache wou het volgende schrijven:
k'denk dat ik binnenkort een testbak ga zoeken voor wat met andere distro'sOS'en te spelen.

Vandaag kreeg nog net voor m'n neus een andere medeleerling 2 pentium 100's mee en dat bleken de laatste te zijn! :(

Maar vmware is een goed idee ;)

* Apache belooft dat hij z'n best zal doen geen 'quick&dirty' reacties meer te plaatsen met foutjes in ;)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 22:42 schreef pret het volgende:

[..]

Heb geen zin in het gezeur, voor E 3,75 per cd heb je ze bij je thuis

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 01 februari 2002 12:55 schreef 480 het volgende:

Configuratie is voldoende (ruim voldoende lijkt me zelfs, maar dat hangt natuurlijk van de hoeveelheid clients en users af en de bandbreedte enz).
Alle taken die jij wilt zijn te realiseren (via ssh of grafisch met VNC of met remote X door een X server op je windows compu te draaien).

Alle taken die jij wilt zijn gewoon met FReeBSD, OpenBSD, NetBSD en GNU/Linux te realiseren.

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 12:37 schreef MarcelP het volgende:
Maar ik neem aan dat als je Hardware 3D onder FreeBSD wilt hebben dat je er ook kerneldrivers voor nodig hebt.
En dat die onder een BSD wat moeilijker te krijgen zijn als onder Linux.
Ik ben ze nog niet tegengekomen, nvidia laat weten dat ze ermee bezig zijn, maar hebben tot nu toe alleen 2d drivers voor bsd

• Prozaq
  • Laatst online: 06-08 13:03
voor 3d moet je nog even wachten
zie:
http://nvidia.netexplorer.org/news.html

Verwijderd

Heb nu ook fbsd 4.5 binnen en m'n USB muis aan de praat, maar mijn GeForce 3 krijg ik echt niet door de strot van X gedouwd. :(
Ik heb de instructies op nvidia.netexplorer.org opgevolgd, maar als ik de geforce selecteer (XF86Setup 640x480x8bit) krijg ik 2 blauwe strepen op mijn scherm. Mist er iets in de beschrijving op die website?
Ik hoef geen 3d foefjes, ik wil gewoon kunnen programmeren en surfen.

Over dat server / desktop gedoe. Volgens mij is FreeBSD de meest desktop gerichte BSD versie.

• Prozaq
uhhhh, die patch op http://nvidia.netexplorer.org/ moet je dus niet gebruiken, ik heb de link geplaatst om juist aan te geven dat er nog 3D support is.

Verwijderd

Om tog ontopic te blijven :)

De ATA gedeelte van FreeBSD 4.5 tov FreeBSD 4.4 is achteruit gegaan terwijl de TCP kant weer een positieve vordering heeft, dus inprincipe weinig veranderingen behalve wat buggies weg gewerkt....

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 00:31 schreef Prozaq het volgende:
uhhhh, die patch op http://nvidia.netexplorer.org/ moet je dus niet gebruiken, ik heb de link geplaatst om juist aan te geven dat er nog 3D support is.
Wat moet ik dan wel gebruiken? Veel meer keuze is er niet.. (of ik kan niet zoeken)

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 00:41 schreef d0g1e het volgende:

[..]

Wat moet ik dan wel gebruiken? Veel meer keuze is er niet.. (of ik kan niet zoeken)
XFree86 4.1.0 of 4.2 hebben Geforce3 support.

The nv driver supports PCI and AGP video cards based on the following NVIDIA chips:

....
....
GeForce3 NV20

Verwijderd

4.1.0 heeft alleen 'geforce' support -> werkt niet bij mij.
ben nu 4.2 aan het neerladen met m'n isdn ta'tje :(

Verwijderd

Ik wil ook wel eens een bsd proberen. Het is toch weer wat anders als debian. Maar zijn er al mensen die de Nvidia closed source drivers (http://nvidia.netexplorer.org) met succes hebben geinstalleerd in freebsd?

• Prozaq
Op zondag 03 februari 2002 12:23 schreef d0g1e het volgende:
4.1.0 heeft alleen 'geforce' support -> werkt niet bij mij.
ben nu 4.2 aan het neerladen met m'n isdn ta'tje :(
Als je 4.1.0 al hebt, kun je gebruik maken van patches om naar 4.2.0 te gaan. dat scheelt enkele tientallen mb's downloaden

http://ftp.xfree86.org/pub/XFree86/4.2.0/patches/

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 13:02 schreef stiena het volgende:

[..]

FreeBSB bestaat ook niet. Het is FreeBSD

• stiena
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op maandag 04 februari 2002 18:06 schreef epauli het volgende:

[..]

een typo is wat anders dan een foute benaming.

• SiErRa
  • Laatst online: 17-08 18:23
Op maandag 04 februari 2002 18:06 schreef epauli het volgende:

[..]

Hmmz FreeBSB (zijn dat gratis BackStreetBoys ofzo :? )

Ik heb em (4.5) inmiddels ook lopen.. gecvsupt.
Ging niet helemaal vlekkeloos, na het compilen van de nieuwe kernel wilde ie niet meer booten :(.
Maar naar ff terug te zijn gegaan naar kernel.old en daarna ff een kernel gemaakt die wat meer standaard was ging alles wel goed.

Verwijderd

4.5 draait na cvsup prima @ laptop

meteen na reboot viel me al 1 ding op, nl `t volgende :

[ -x /usr/games/fortune ] && /usr/games/fortune freebsd-tips
in je ~/.profile

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 18:11 schreef stiena het volgende:

[..]

een typo is wat anders dan een foute benaming.
Ook als het 2 keer dezelfde typo is ? :)
Pagina: 1