[SuSE7.2] 2e NIC erbij, geen @home meer?

Pagina: 1
Acties:

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb gisteren een tweede NIC in mijn PC gebouwd ter voorbereiding van een netwerkverbinding met mijn andere PC. Bij het opstarten van SuSE 7.2 krijg ik nu een melding dat eth0 op half-duplex gezet wordt in verband met de aanwezigheid van eth1.

Beide NIC's zijn zo goed als gelijk; hebben allebei de Realtek 8139 chipset.

eth0 is de kaart die aangesloten op de @home-verbinding. eth1 wordt straks gebruikt om een netwerkverbinding aan te leggen met mijn andere PC (maar dat gebeurt pas over enige tijd).

Voordat ik de tweede NIC (eth1) installeerde, had ik gewoon internet via @home. Na het installeren van de tweede NIC werkt @home niet meer.

Na de melding dat eth0 op half-duplex wordt gezet, krijg ik een time-out dat de DHCP-server (van @home) niet gevonden kon worden/geen antwoord gaf.

Via YaST heb ik eth1 geïnstalleerd en een statisch IP-adres gegeven (192.168.0.1). Het maakt niet uit of ik eth1 activeer of niet.

In de search heb ik wel enige topoics kunnen vinden over meerdere netwerkkaarten onder Linux, maar deze gingen allemaal over het delen van een internetverbinding en dat is hier niet van toepassing. Vandaar dat ik het hier even vraag.

Kan iemand mij helpen, want ik weet het ondertussen niet meer.

Alvast bedankt!

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

En je weet zeker dat je @home kabel in de juiste nic zit ?

Verwijderd

euhh...geef je bij het aanvragen van een IP aan de DHCP van @Home ook de juiste user mee ? Je hostname dus ?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 22:52 schreef janjanjansen het volgende:
Ja, die zit in de juiste NIC.
Op donderdag 31 januari 2002 22:56 schreef pret het volgende:
euhh...geef je bij het aanvragen van een IP aan de DHCP van @Home ook de juiste user mee ? Je hostname dus ?
Ja, want daaraan heb ik niks veranderd en voor het installeren van de tweede NIC werkte de @home verbinding wel.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:47

Kettrick

Rantmeister!

geen irq conflict ofzo, ik heb die problemen vroeger ook wel eens gehad met 2 realteks.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 22:52 schreef janjanjansen het volgende:
precies ik heb dat met diverse linuxxxxen gehad dat als ik er een kaart bij zette, eth0 dan ineens eth1 was geworden en dus zat de kabel in de verkeerde kaart :)
klinkt onlogisch maar 't is wel zo :)

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 23:22 schreef RoeLz het volgende:
geen irq conflict ofzo, ik heb die problemen vroeger ook wel eens gehad met 2 realteks.
Verrek! Ik zag het net ook staan toen ik SuSE weer opstartte:

"IRQ routing conflict in pirq table on PCI device 00:07.2
IRQ routing conflict in pirq table on PCI device 00:07.3"

Dan zal het hier dus aan moeten liggen?

Wel vreemd omdat ik onder Win2K (waar ik nu mee werk) geen problemen heb.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Ben nog vrij n00b wat betreft Linux...

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-08 11:08
Kan je niet iets in je BIOS uitvogelen met die IRQ's?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik kan het proberen. Ik weet in ieder geval dat eth0 op IRQ 10 zit en eth1 op IRQ 11. De rest zal ik even uit moeten zoeken.

Maar ik blijf het vreemd vinden, omdat Windows niet zeurt over een IRQ conflict. :?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Nu snap ik het echt even niet meer...

In Windows even gekeken wat op welke IRQ staat en dan blijkt dat heel veel apparaten op IRQ 11 staan. Mijn beide NIC's staan dus ook op IRQ 11. Als ik Linux opstart staat eth0 op IRQ 10 en eth1 op IRQ 11. Wat is hier aan de hand :?

Verwijderd

ACPI. Linux geeft alles netjes een eigen IRQ en Windows douwt veel op 1. Bij de meeste moderne systemen maakt dat niet uit. Linux heeft ook acpi ondersteuning maar of SuSE dat ook heeft (module wellicht, ospm*.*) ? Maar een IRQ conflict zal het wel niet zijn.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Wel mensen, ik heb het niet voor elkaar gekregen met die tweede NIC. Vandaar dat ik die er weer uitgesloopt heb (was toch sowieso tijdelijk; wou er mee testen).

Maar ik heb nu wel een ander probleem gekregen: Bij het opstarten krijg ik nog steeds de melding dat eth0 op half-duplex wordt gezet vanwege "auto-negotiated partner ability 0000" en dan krijg ik een time-out van de DHCP-server van @home.

Op de een of andere manier denkt Linux nog steeds dat er twee NIC's inzitten, terwijl dat dus niet zo is. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, want ik moet nu:

1) ontzettend lang wachten totdat Linux is opgestart (Win2K is nu sneller)
2) iedere keer handmatig een commando in een venster invoeren om te kunnen internetten.

Ik heb al geprobeerd:
1) om mijn NIC opnieuw te installeren met YaST 1 en 2 (maar dat werkte niet).
2) instellingen wijzigen in /etc/rc.config gevolgd door het runnen van SuSEconfig. Maar ook dit werkt niet.

Ik heb het vermoeden dat in een ander bestand nog een verwijzing staat naar de tweede NIC, maar ik heb geen idee welk bestand. Wie weet raad?

Alvast bedankt!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
En we schoppen het hele zaakje omhoog... :+

Het probleem ligt ergens anders... Zoals gezegd heb ik de tweede NIC er weer uitgesloopt en had ik nog steeds last van de foutmelding.

Na een hoop geklier heb ik besloten om Linux maar opnieuw te installeren. Ik ging daarna vrolijk aan de slag met de instellingen en @home werkte weer (joepie!). Dus ik denk: mooi, dan kan ik de volgende regel toevoegen aan mijn boot.local bestand.:
code:
1
dhcpcd -h CCxxxxxx-X eth0

Ik start daarna opnieuw op en jawel: weer de foutmelding dat eth0 op half-duplex wordt gezet vanwege de partner-ability :( om vervolgens een time-out te krijgen.

Wie weet hoe ik bovenstaande regel toch kan laden tijdens het booten, want ik heb geen zin om elke keer deze regel in te moeten tikken als ik wil internetten...

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Probleem opgelost! :)

De oplossing is om in het bestand boot.local achter de betreffende regel het teken "&" te zetten. Daarmee wordt dat commando naar de achtergrond getrapt, zodat eerst de 'belangrijke' zaken (;)) worden gestart.

Pagina: 1