MPlayer: échte fullscreen

Pagina: 1
Acties:

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik ben wat aan het spelen geweest met MPlayer, en nu wilde ik vanuit mijn zeteltje (die zo'n 1,5 meter van mijn monitor staat) een filpje kijken. Onder Windows werkt dit eenvoudig: open het filmpje, ALt+Enter en je hebt een (bijna) perfect beeld vanop afstand. Het beeld wordt dus helemaal over het scherm uitgerokken. Zoiets wilde ik nu dus ook met MPlayer. Eerst had ik gezien in de manpage dat er een optie -fs bestaat, maar die vergroot het beeld niet, het zet er gewoon een zwarte band rond.De opties -zoom en -xy werken ook niet: het beeld blijft steeds even groot. Aangezien -fs ook niet eens probeert om het uit te rekken ('-fs fullscreen playing (centers movie, and makes black bands around it)), heeft het uitproberen van alle -fsmodes ook niet veel zin.
Ik heb Google reeds gebruikt en de search hier, maar ik heb niets bruikbaars gevonden. Kan iemand me helpen?
Verdere informatie (als die nuttig zou zijn): SuSE 6.4 (kernel 2.2.14, ik weet het, die moet ik updaten ;))) met KDE2.2 en een GeForce256 (nog geen nVidia drivers gedownload, helaas)
Alvast bedankt :)

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Verwijderd

Ik heb geen verstand van Mplayer, maar ik weet dat je met aviplay en xine prima full-screen kan kijken.

• Sanjuro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 21:26
Heb je misschien iets aan de tweede vraag uit sectie 5.2 hieruit?

• Bart Coppens
Hmmmm, helemaal achteraan in de appendix van die FAQ (de enige plek in de FAQ waar ik natuurlijk weer niet gekeken heb |:() staat onder NVidia:scaling filters N\A Warschijnlijk ligt het dus daar aan :'(
Kan dit dan worden opgelost door de drivers van nVdidia te downloaden?

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Als je MPlayer met SDL compileert gaat dat je prima full-screen videe op leveren kan ik je vertellen! Een screenshot gaat wat lastig omdat je monitor naar een andere reso springt, maar SDL doet precies wat jij wilt: de film wordt opgeblazen tot hij in de breedte op je scherm past. (Boven en onder hou je uiteraard wel zwarte balken.)

Enige nadeeltje aan SDL is dat het niet goed samenwerkt met de GUI van mplayer, maar daar heb je fullscreen geen last meer van. :)

Uiteraard moet je sdl-dev installeren om mplayer er mee te kunnen compileren.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 21:50 schreef ajvdvegt het volgende:
blabla.. SDL ..blabla
Pff, dat wilde ik net gaan vertellen :) .

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 31 januari 2002 21:40 schreef Bart Coppens het volgende:
Kan dit dan worden opgelost door de drivers van nVdidia te downloaden?
Als je nu de opensource nv drivers gebruikt, dan gaat dat waarschijnlijk wel helpen ja...

Mplayer hoeft overigens niet met SDL support gecompiled te worden; als hij met OpenGL of XV support gecompiled is, is het al goed (hoewel SDL wel de voorkeur heeft, want met SDL zeg je gewoon 'doe SDL', en dan zoekt SDL wel uit wat de beste acceleratie enzo is).

Los daarvan kun je met 'mplayer -vm <file>' op een andere manier fullscreen spelen: door van videomode te veranderen. Mijn ervaring is dat -fs (die stretcht) wat mooier is, maar hiervoor heb je wel drivers nodig die dit kunnen (de closedsource drivers van NVidia kunnen dat wel, de opensource nv drivers niet).

• Bart Coppens
Bedankt alvast, dankzij SDL kan ik nu toch al full-screen beeld krijgen. Morgen ga ik iig toch die drivers moeten uittesten omdat de snelheid gewoonweg verschrikkellijkis op fullscreenmodus. Maar het werkt wel :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
De snelheid rot met SDL? Een DIVXje kan ik makkelijk fullscreen afspelen op m'n celeron 400. M'n proc wordt voor slechts 60% gebruikt ofzo!

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 01 februari 2002 01:49 schreef ajvdvegt het volgende:
De snelheid rot met SDL? Een DIVXje kan ik makkelijk fullscreen afspelen op m'n celeron 400. M'n proc wordt voor slechts 60% gebruikt ofzo!
SDL gebruikt alle werkende acceleratie, en als die er niet is, doet SDL het zelf.

mplayer zegt tegen SDL 'hier, een 320x240 YUV plaatje... maak er eens RGB van, scale naar 1024x768 en pleur het op het scherm', SDL mag dan uitzoeken hoe.
Als je er de videokaart en drivers voor hebt, dan kan SDL alledrie die acties door de videokaart laten uitvoeren (heeft de CPU dus echt geen omkijken naar). De voornaamste CPU usage is dan het decoden van de DivX zelf.
Als je die hardware acceleratie niet hebt, dan gaat SDL het YUV->RGB, het scalen en het naar het scherm schrijven in software doen, en dat kost veel CPU.

• Bart Coppens
Nu wil ik de nVidia drivers downloaden, maar ik vind nergens een driver voor SuSE 6.4 :'( Weet iemand of ik evengoed de drivers voor 7.0 kan downloaden? Of kan ik gewoon die 'soruces' gebruiken?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:39

Sjonny

Fratser

Als je de source versie download, dan kan je die ook gelijk gebruiken als je een nieuwe kernel installed (de NVIDIA_kernel file) die NVIDIA_GLX file hoef je maar 1x te doen. en niet meer na een nieuwe kernel install... ik denk niet dat de 7.0 packages op een 6.4 versie gaan werken.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Bart Coppens
Volgens mij heeft Linux een hekel aan mij :'(:
INTEL_I840 undeclared; VIA_MP4 undeclared
(build van de tar sources bij de kernelmodule)

Verwijderd

MTRR aanzetten in m'n kernel gaf een enorme performance boost iig :) beetje offtopic, maar toch :) gebruik de opensource nvidia drivers bij X...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Bart Coppens: welke kernel gebruik je nu?

En MTRR support helpt idd behoorlijk veel ja.
Pagina: 1