(even een beetje stoken

)
freak007: Op zich hoeft een scripting taal niet zo erg goed in elkaar te zitten. Je gaat er vaak toch geen zware calculaties mee uitvoeren.
Een taal hoeft ook niet alleen goed in elkaar te zitten om zware berekeningen mee te doen (simpel tegenvoorbeeld: Java

). Mogelijkheden tot design, herbruikbaarheid, onderhoudbaarheid, veiligheid en duidelijkheid zijn veel belangrijk in serieuze omgevingen.
Vandaar dat php een erg goede scripting taal is. Als programmeer taal stelt het idd niet zo erg veel voor, maar dat hoeft ook niet.
Mwah, dat vind ik een beetje een zwak argument

. Waarom zou een script-taal zwak mogen zijn? Waarom denken mensen toch altijd te profiteren van een zwakke taal? Je profiteert van abstractie van irrelevante details. Een taal als PHP biedt dat wellicht enigszins op het punt van typering, maar verder houdt het qua abstractie ook volledig op

.
Voor scripts is het bijna nooit belangerijk van welk type een variabele is.
Mwah, daar ben ik het niet mee eens: Ik zie hier bijvoorbeeld regelmatig mensen die met het resultaat van een query maar weer een query gaan uitvoeren

. Juist: dat gaat niet werken

. Typering zou dit probleem volledig oplossen omdat dan duidelijk is, wat wat is. Bovendien zou de compiler aan de bel trekken ipv een runtime klacht.
Wellicht dat conversie van primitieven interessant is een quick&dirty script-taal maar dat wil niet zeggen dat typering volledig overbodig is...
Een voordeel aan php is dat er wel een erg makkelijk te vinden en goed uitgebreide manual heeft. Alleen maar effe php.net/{functienaam} in je browser typen en je hebt meteen een zooi uitleg en als je geluk hebt ook nog een zooi handige usercomments.
Die user-comments zijn wel een aardige vinding. Verder heeft natuurlijk vrijwel elke taal wel API documentatie.
Conclusie: Een goede scripting taal hoeft programmeertechnisch helemaal niet perfect te zijn, maar moet zo zijn opgebouwd dat met zo weinig code het beoogde resultaat behaald kan worden.
Je zult vast begrijpen dat ik het daar dus
helemaal niet mee eens ben

.
Je kunt een makkelijk omgeving op veel manieren aanbieden. Een ambigue/onduidelijke/zwakke taal is wat mij betreft
niet de manier. Een makkelijk omgeving bereik je door te abstraheren van irrelevante details. Dat kan je doen door fraaie libraries te schrijven, maar bijvoorbeeld ook je werk te combineren met declaratieve talen zoals SQL, XSLT en XPath.