removable hdd bracket

Pagina: 1
Acties:

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 07:37
Ik heb al een tijdje een hdd bracket :) (zonder hotswapping)
Dat werkt lekker op mijn windows bakje

Als ik dan mijn harddisk uit de bracket wil trekken moet ik in windows de helecomputer uitzetten, of iig op hibernate zetten

Sinds kort zit de bracket in mijn fileserver (trotse linux n00b hier *D)
maar als ik dan de harddisk uit de bracket wil hebben, dan moet ik dus de fileserver uitzetten, niet handig dus nee :)

Nu had ik daar een oplossing opbedacht; kan ik hem niet gewoon met umount unmouten zodat hij niet meer aangesproken word ,en dat ik hem dan uit de bracket trek?

Je zult wel denken, stomme n00b waarom probeer je het niet :Z
Nou, ik weet het dus niet zeker, en ik weet ook niet wat er gebeurd als ik dat doe ;)
Zou het ook zonde vinden als er iets kaduc gaat ;)

Mijn vraag is dus, kan ik hem gewoon eruit trekken als ik hem umount? of moet ik het op een andere manier doen ?
of moet ik niet zeuren en een hotswapping geval kopen? ;)

Voor de gene die niet weten wat een removable hdd bracket is :
Betwijfel ik btw
Afbeeldingslocatie: http://www.microdirect.co.uk/products/hdd/bitsbobs/removablehddbracketide.gif

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Volgens mij moet dat gewoon lukken hoor, als je 'm unmount sluit je 'm netjes af. Dan kan je 'm er gewoon uithalen.
Maar 't lijkt me niet handig als die bracket je hd is waar Linux op staat ;)

• razor-x
Op donderdag 31 januari 2002 20:32 schreef RooT het volgende:
Maar 't lijkt me niet handig als die bracket je hd is waar Linux op staat ;)
hehe dat snap ik ;) :D
thx iig, eventjes wachten wat de andere ervan zeggen, en dan zal ik het probeeren

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Is dat een IDE-bracket ? Een IDE kanaal is n.l. niet hotswapable, i.t.t. tot SCSI.. Misschien dat als je een goede IDE-bracket hebt, dat de bracket dit zelf opvangt, maar dat weet ik niet zeker..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• razor-x
Op donderdag 31 januari 2002 20:36 schreef moto-moi het volgende:
Is dat een IDE-bracket ? Een IDE kanaal is n.l. niet hotswapable, i.t.t. tot SCSI.. Misschien dat als je een goede IDE-bracket hebt, dat de bracket dit zelf opvangt, maar dat weet ik niet zeker..
IDE ja,
Maar daarom vraag ik het ook of het dan wel kan met umount ;)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
nee, kan niet

• blaataaps
  • Niet online
Het schijnt prima te gaan. iig als je IDE support als module hebt en de module rmmod voor je m er uittrekt. En het wil ook wel helpen als je identieke schijven swapt (of dezelfde dus). Is tijdje terug ook topic over geweest iirc, misschien staat daar nog wat nuttigs in.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 31 januari 2002 20:39 schreef razor-x het volgende:
IDE ja,
Maar daarom vraag ik het ook of het dan wel kan met umount ;)
Link 1
Link 2

* moto-moi zou het er i.i.g. niet op wagen :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• razor-x
Op donderdag 31 januari 2002 20:43 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
nee, kan niet
Omdat IDE niet hotswapable is ?
Op donderdag 31 januari 2002 20:43 schreef blaataaps het volgende:
Het schijnt prima te gaan. iig als je IDE support als module hebt en de module rmmod voor je m er uittrekt.
Moet ik eventje de manual in m'n handen nemen, en kijken hoe ik het kan zien of ik het heb :)
Is tijdje terug ook topic over geweest iirc, misschien staat daar nog wat nuttigs in.
*Klikt nog eens op de search knop*
Op donderdag 31 januari 2002 20:44 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Link 1
Link 2

* moto-moi zou het er i.i.g. niet op wagen :)
Ik zal het eens doorlezen :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Ik heb het al ff geprobeerd onder W2K, en wat ik kan zeggen:

het apparaat MOET alleen aan de kabel hangen, anders gaat Windows over de toeren omdat het slave device ineens zonder master zit :P

Linux heb ik geen ervaring mee qua hotswap, wat ik wel kan zeggen is dat de Promise FastTrak wel hotswapping ondersteunt in RAID-1 mode :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Allereerst:
Niet alle IDE is non-hot-swappable (maar hotswappable IDE is tamelijk zeldzaam).
En niet alle SCSI is hotswappable.

Umounten zorgt ervoor dat het filesystem op de betreffende partitie wordt afgesloten (alle caches worden weggeschreven, filesystem wordt gemarkt als 'not mounted' en de associatie dir<->filesystem wordt weggehaald), maar de schijf blijft gewoon aan.
Umounten is overigens wel een minimum vereiste :)

Nouja, aangezien jouw schijf en controller waarschijnlijk geen hotswapping ondersteunt:

Het kan wel, maar je loopt bepaalde risico's.

• Je hardware kan kapot gaan. De kans erop is niet heel groot, maar het kan. (misschien dat je met hdparm de schijf uit kunt zetten of suspenden oid... dat zou wat kunnen helpen)
• Je systeem kan crashen. Tsja, kwestie van mazzel of pech hebben qua hardware combo (net als bij beschadiging).
• Het kan zijn dat het goed gaat, maar dat als je de HD er terug aanhangt, dat je hem niet kunt benaderen.
• Als het goed gaat, en je haalt hem eraf en je hangt er een andere HD aan, dan heb je een grote kans dat hij dat niet snapt.

Hoe je erachter komt wat wel en wat niet werkt?
Opzoeken of jouw hardware hotswapping ondersteunt en wat je moet doen om dat te gebruiken.
Als je hardware dat niet ondersteunt is er maar 1 mogelijkheid: uitproberen, met alle risico's van dien.

Ik heb het wel eens met een CDROM gedaan... werkte wel (maar je weet het... mazzel/pech).

• razor-x
Op donderdag 31 januari 2002 22:42 schreef deadinspace mooi verhaal
Ik denk niet dat hij hotswapping ondersteunt, naja pech dan :) thx iig !
Pagina: 1