Op zaterdag 02 februari 2002 14:23 schreef pirke het volgende:
je kan beter eerst de vraag stellen "Wat is wetenschap?"
een groot kenmerk van wetenschap is dat de theorieën toetsbaar zijn. in praktijk valt dit ook nog tegen. is een theorie over de geschiedenis toetsbaar? nee. is de evolutietheorie toestbaar? nee. is de big bang theorie toetsbaar? nee.
niet zo snel.
de enige manier om een theorie te toetsen is door voorspellingen die de theorie doet te vergelijk met de werkelijkheid.
een theorie is 'waar' zolang de voorspellingen juist blijken te zijn.
zo impliceert de big-bang theorie een aantal zaken die waarneembaar zijn, en ook waargenomen zijn (o.a. de cosmische achtergrondstraling). en tot dusver zijn geen observaties gedaan van zaken die duidelijk niet aansluiten bij de bigbang theorie.
in zoverre is die theorie dus wel degelijk getoetst.
geschiedenis vind ik wat moeilijk te plaatsen. ik denk dat het in princiepe wel wetenschap is, of dat je daarbij wel wetenschappelijk te werk kan gaan en zou moeten gaan.
maar ik heb de indruk dat veel geschiedkundigen niet veel besef hebben van de wetenschappelijke methode (hou me ten goede; niet allemaal...)
ikzelf studeer informatica, maar heb ook het vak wetenschapsfilosofie gevolgd, daar gingen we heel diep in op de vraag "wat is wetenschap". uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat er geen conclusie is.
toch valt er best veel concreets over wetenschap te zeggen.
anderen kunnen dat beter dan ik maar ik kan een voorbeeld geven:
er is bvb niets vaags aan het princiepe van het "dubbel-blind" experiment; als je bvb de werkzaamheid van een of andere geneeswijze wilt testen, en je doet dat niet dubbel-blind, dan ben je niet bezig met wetenschap.
wetenschap is vaak heel theoretisch en soms wat esoterisch. maar uiteindelijk heeft het wel een practisch doel, en dat is waar alle pseudo wetenschap etc door de mand valt: bij toepassing van een theorie gaat het erom dat het wel werkt.