Image afdrukken

Pagina: 1
Acties:

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Topicstarter
Ik heb dus een ontwerp gemaakt voor de voorkant van een voetbalpoule (het plaatje is redelijk groot dus ik zet ff de URL neer) :

http://www.joeteren.nl/tweakers/front.jpg

En die wil ik graag laten drukken bij een drukkerij. Nu heb ik het plaatje al geprint op een 'standaard' inkjetprinter. De kwaliteit van de afdruk was niet zo goed. Dus heb ik het laten afdrukken door een drukkerij. Maar hier was de kwaliteit precies hetzelfde. Ze zeggen dat het komt omdat het bestand te klein is, normaal krijgen ze bestanden aangeleverd van +/- 10 MB.
Het ontwerp is gemaakt in Photoshop en ik heb het ook opgeslagen als .psd, en het is ongeveer het formaat van een A4'tje. Hoe zorg ik ervoor dat de afdruk bij de drukkerij er wel mooi uit komt te zien???

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

Welke kleurenset heb je gebruikt om het plaatje te maken? Als je voor het Internet ontwerpt, kun je het beste gebruik maken van RGB, maar als je ontwerpt voor print is de CMYK-kleurenset de betere keuze.
Dit is de enige reden die ik zo snel kan bedenken.

Verwijderd

Zorg dat je een plaatje van 300 dpi hebt.

Dus voor een druk van 20cm (8in) hoog en 15cm (6in) breed, heb je een plaatje van 2400*1800 pixels nodig.

En zorg dat je het in CMYK color maakt, en niet de RGB color. RGB is voor het scherm, CMYK voor de drukkerij :)

• Rickets
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 19:49 schreef Cheatah het volgende:
Zorg dat je een plaatje van 300 dpi hebt.

Dus voor een druk van 20cm (8in) hoog en 15cm (6in) breed, heb je een plaatje van 2400*1800 pixels nodig.

En zorg dat je het in CMYK color maakt, en niet de RGB color. RGB is voor het scherm, CMYK voor de drukkerij :)
En kan ik dat nog veranderen nu, of moet ik helemaal overnieuw beginnen????

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 19:50 schreef Rickets het volgende:

En kan ik dat nog veranderen nu, of moet ik helemaal overnieuw beginnen????
Je kunt het best opnieuw beginnen, als je het op een groter formaat nog goed wilt hebben tenminste. Dus bepaal eerst hoe groot je plaatje moet worden. Ga uit van DPI, werk in CMYK kleuren, en sla je bestand op als .tiff en dan is de drukker waarschijnlijk wel blij met je :)

• Rickets
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 19:54 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Je kunt het best opnieuw beginnen, als je het op een groter formaat nog goed wilt hebben tenminste. Dus bepaal eerst hoe groot je plaatje moet worden. Ga uit van DPI, werk in CMYK kleuren, en sla je bestand op als .tiff en dan is de drukker waarschijnlijk wel blij met je :)
Het plaatje heeft eigenlijk al de goede grootte. Kan ik niet gewoon van 72 pixels/inch (daar staat ie nu op) 300 pixels/inch maken.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 20:01 schreef Rickets het volgende:

Het plaatje heeft eigenlijk al de goede grootte. Kan ik niet gewoon van 72 pixels/inch (daar staat ie nu op) 300 pixels/inch maken.
Nou, nee, daarvan gaat de kwaliteit juist zo omlaag. Door de andere techniek van het drukken, is een hoge puntdichtheid (= aantal dpi) een vereiste.

Jij wilt zeg maar een foto oprekken zonder kwaliteitsverlies. Dat kan dus niet. Ik zou echt overnieuw beginnen. Jammer maar helaas.

• Rickets
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 20:05 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Nou, nee, daarvan gaat de kwaliteit juist zo omlaag. Door de andere teckniek van het drukken, is een hoge puntdichtheid (= aantal dpi) een vereiste.
Jij wilt zeg maar een foto oprekken zonder kwaliteitsverlies. Dat kan dus niet. Ik zou echt overnieuw beginnen. Jammer maar helaas.
Damn, had ik dat maar eerder geweten.
Nou ja, ik ben weer ff een tijdje zoet :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op donderdag 31 januari 2002 20:06 schreef Rickets het volgende:

[..]

Damn, had ik dat maar eerder geweten.
Nou ja, ik ben weer ff een tijdje zoet :)
:) zijn best wel wat topics over.. maar tis leuker om het in 1 keer dan gewoon goed te doen. Als je bepaalde kleuren niet kunt gebruiken in CMYK, dat klopt. Nogal een beperkt kleurenspectrum. Waarschijnlijk zie je ook verschil als je je RGB bestand overzet naar CMYK (of je bent subtiel geweest met de kleuren :) )

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Rickets
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 20:55 schreef OzBoz het volgende:

[..]
Waarschijnlijk zie je ook verschil als je je RGB bestand overzet naar CMYK (of je bent subtiel geweest met de kleuren :) )
Het verschil is idd wel te zien, het wordt een beetje minder fel. Maar da's niet erg. Maar kan ik gewoon een RGB-plaatje naar een CMYK-document kopieren, of moet ik dan nog wat speciaals doen??

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28
Rickets:
Het verschil is idd wel te zien, het wordt een beetje minder fel. Maar da's niet erg. Maar kan ik gewoon een RGB-plaatje naar een CMYK-document kopieren, of moet ik dan nog wat speciaals doen??
Je kunt de image gewoon 'overzetten' naar CMYK. In Photoshop is dat CTRL - Y. Maar dan is 'ie nog geen 300 dpi. Als je deze afbeelding copy-paste in een afbeelding van dezelfde proporties, maar dan 300 dpi, zal dit naar ruime schatting ongeveer 1/8 van de canvas in beslag nemen.

Vergroten dus, maar het nadeel daarvan is kwaliteitsverlies.
succes

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• pulse80
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 08:11

pulse80

we weten niks

maarre..ff wat anders. zou je dat nou wel doen: een plaatje gebruiken van een speler van het Nederlands elftal?

i'm not here this isn't happening

• Rickets
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 16:38 schreef pulse80 het volgende:
maarre..ff wat anders. zou je dat nou wel doen: een plaatje gebruiken van een speler van het Nederlands elftal?
Dat heb ik juist expres gedaan ;)
Ik heb ff een plaatje opgezocht van vlak na Nederland-Italië. :)

Pagina: 1