[debian] installatie netwerkkaart faalt

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik kies in het debian installatie menu de SMC-ultra (was dezelfde file als bij m'n netwerkkaart geleverd) en vervolgens krijg ik de volgende meldingen:
init_module: device or resource busy hint: this error can be caused by invalid parameters etc etc.

De kaart is gejumperd op irq=3 en io=280

Als ik hem laat autoproben krijg ik die melding en als ik bij de parameters wat invul krijg ik die melding ook.
Dit vul ik letterlijk (incl spaties) bij parameters in:

io=0x280 irq=10

Eerst dacht ik dat het eraan kon liggen dat ik twee netwerkkaarten had die ruzie maakten (onder win98 nergens problemen), dus eentje eruit geknikkerd, maar nu blijft het hetzelfde.

help?

ieeeepppppp :P

Verwijderd

waarom vul je niet irq=3 in als hij daarop gejumperd is?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dat had ik ook gedaan (typo :P) ik had er twee, de een is gejumperd op 10 en 0x300 en de ander op 3 en 0x280

In de installer had ik het wel goed ingevuld..controle...yep ik had het goed :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Kan het zijn dat hij al eerder standaard gevonden is?

Zo ja: hoe vind ik dat terug?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 19:31 schreef VROEM! het volgende:
Kan het zijn dat hij al eerder standaard gevonden is?

Zo ja: hoe vind ik dat terug?
Ff naar een 4e console gaan (iig een die nog niet in gebruik is), en dan ff kijken met lsmod.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 19:33 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Ff naar een 4e console gaan (iig een die nog niet in gebruik is), en dan ff kijken met lsmod.
ik draai nu de setup (frisse installatie) hoe gaat dat in zijn werk?

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 19:36 schreef VROEM! het volgende:

[..]

ik draai nu de setup (frisse installatie) hoe gaat dat in zijn werk?
eh: <alt> + <F4> bedoel je gewoon? :?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 13:14
en als je alleen "io=280" opgeeft? Zoiets was voor mijn nic al genoeg :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij Debian zijn ze niet zo onnozel bezig om modules los bij te leveren terwijl ze al meegecompileerd zijn in de kernel (of je hebt een bootdisk van een n00b)

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je geprobeerd om hem te laden en is hij dus half geladen,
typ op de console: rmmod <module>, en probeer hem dan nog eens toe de voegen

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Kijk: ik ben dus redelijk linux newbie en ik heb ondertussen al zo ongeveer honderd pagina's aan tekst gelezen en doorzocht, maar ik weet dus niet alles uit mijn hoofd. Vaak ook staat er in die documentatie iets van jaa, dat los je op met "hokuspokusabacahatseflats" vervolgens vul ik dat in en krijg de meest wilde foutmeldingen. dan typ je commando --help in en krijg je meer opties dan je scherm hoog is en de optie om de help per pagina weer te geven staat natuurlijk precies bovenaan, oftewel die is na 0.0001 seconde al weer vrolijk van mijn beeld verdwenen, als hij uberhaupt al in beeld gekomen is. Dan gebruik ik maar www.linux.org en www.debian.org om dingen te zoeken, maar dan krijg ik dus steeds bewuste handleidingen met _net_niet die switches/commando's vermeld die ik hebben moet etc etc. Kortom, ik word _ietsje_ minder critisch met zoeken voor ik wat vraag....

De bootdisk die ik heb, is gemaakt vanaf een installatie CD. Ergens tijdens de procedure wordt je gevraagd om een flop om een bootflop samen te stellen. Dat heb ik altijd braaf gedaan. Hoe ik weet dat de driver bij de kaart dezelfde is als in linux zit is dat het bestand dezelfde naam heeft, alleen eindigt de een op .c en de ander op .o en ze elkaar qua grootte weinig ontlopen. Naam was SMC-ultra.nogwattes en die naam ben ik ook tegengekomen in diverse readme's van de kaart zelf.

.c is de source van de driver en .o is de driver heb ik begrepen en dat lijkt dus allemaal wel te kloppen.

Ter zake:

Ik heb ook geprobeerd met alleen een io adres invullen, dat maakt niets uit, ik geloof dat zelfs de melding geen letter verandert.

excuses voor de botheid hierboven, maar soms trek ik het even niet als dingen niet willen... Toch ben ik al veel verder gekomen dan ik zonder jullie hulp zou kunnen, dus ik hou nog wel van jullie hoor :)
Als ik iets structureel fout aan het doen ben hoor ik graag hoe het beter kan

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 31 januari 2002 23:22 schreef VROEM! het volgende:
dan typ je commando --help in en krijg je meer opties dan je scherm hoog is en de optie om de help per pagina weer te geven staat natuurlijk precies bovenaan, oftewel die is na 0.0001 seconde al weer vrolijk van mijn beeld verdwenen, als hij uberhaupt al in beeld gekomen is.
Programma's hebben geen optie om iets per pagina weer te geven :)
Je kunt met shift-pgup omhoogscrollen (en met shift-pgup weer omlaag). Dit is voor de meeste doeleinden voldoende.

Als het meer output betreft kun je iets doen als:
code:
1
commando | more

Dit voert de output van commando aan het programmaatje more. more neemt al die output op en laat het aan de gebruiker zien, met één scherm tegelijkertijd (in plaats van more kun je ook less of most gebruiken, maar deze zijn tijdens de Debian installatie niet aanwezig).

SMC-Ultra lijkt me (gezien de naam van de meegeleverde file bij de netwerkkaart) de juiste driver.
Je kunt eventueel nog op de netwerkkaart zelf kijken wat voor nummers/namen/merken daarop staan en deze hier posten en in google gooien.

Het probleem is dus dat als je de driver probeert te laden deze de kaart niet kan vinden (niet automatisch en niet als je de io en irq meegeeft).
Oorzaken kunnen zijn:
• Verkeerde driver.
• Brakke/outdated driver.
• Verkeerde irq/io of irq/io conflict

Voor de eerste: achterhalen wat wel de juiste driver is :)
Voor de tweede: nieuwere gebruiken. Welke revisie van Debian probeer je te installeren? 2.2rev5 is de nieuwste.
Voor de derde: in je BIOS rommelen wil wel eens helpen ISAPnP aan of juist uitzetten, dat soort dingen.

Als het niet lukt is het misschien handiger om van CD te installeren.

De 2.2rev5 bootflops en install CDs zijn te vinden op de Debian mirrors of op mijn server: ftp://galileo.luon.net/pub/linux/debian/2.2r5.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ah, daar kunnen we wat mee :)

De driver: Die is de enige die ik nog voor die kaart kan bemachtigen, dus hij zal het moeten doen. In windows werken bijna gelijknamige drivers prima dus hier zou het ook moeten werken. In het bios heb ik geen rare dingen gewijzigd, behalve een enkele power management optie op aanraden van een debian readme.

De kaart is trouwens al eeuwen oud (alleen gemaakt in ISA en ik heb het gros uit oude pentiums en 486=ers gehaald) dus de driver die linux heeft moet het gewoon doen lijkt me, toch? De naam/type van de kaart is SMC 8216-C (heb ook een paar versie T liggen, hebben beide dezelfde driver) en ik geloof dat er ook steeds ultra bij de naam genoemd word (8216-ultra series oid, bevat 8216-C, -T en nog 1 meer verschil zit hem geloof ik in welke aansluitingen er achteraan op zitten, je hebt ze met coax, utp en coax-utp combo, alle ISA)

IRQ conflicten had ik niet en zou ik nu ook niet verwachten. De enige apparaten die in de compu zitten zijn een videokaart en twee netwerkkaarten. De videokaart heeft IRQ 11 als enige in de hele compu en de netwerkkaarten hebben IRQ's 3 en 10 (jumpers) en in/uitvoerbereiken 280 en 300. Hoe ik kan controleren waar die evt voor gebruikt zijn weet ik zo niet (help?) Ik zal het bios nog eens doorspitten...het begint erop te lijken dat ik alleen een IO conflict heb.

Debian heb ik 2.2R5 op 3 cd's (completer had meneer munnikes ze niet) en in het bios heb ik IRQ's 3 en 10 speciaal naar ISA gestuurd en dus geblokkeerd voor PCI apparatuur (waaronder de IDE en floppencontroller).

Wat kan ik nog missen?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Van google/modinfo/kernelconfighelp ben ik iig wijzer geworden dat smc-ultra de juiste driver is, en dat die gewoon zou moeten werken.

Probeer anders eens hem op een ander io en/of irq te jumperen en dan deze als opties mee te geven...

Als dat niet werkt is het misschien een idee om te spelen met isapnp, maar ik weet niet hoe relevant dat is (omdat je de io en irq instelt met jumpers).

• Expander
  • Niet online
Hmm.. Ik heb zelf problemen met de 'wd' driver, is van de oude SMC's.. Het komt erop neer dat het een beetje proberen is met jumpers, irq's en variabelen. In sommige systemen kan je beter auto doen en andere beter met jumper..

Expanding the inexpandable

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
In windows gingen ze elkaar zodra ik ze op auto jumper gelijk in de wielen fietsen met io adressen en soms ook met IRQ's, maar ik kan e.e.a proberen. Stuk gaan zal het niet :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Misschien is het makkelijk om even van CD te installeren en dan de netwerkkaart niet te configgen?
Hoef je niet telkens het halve Debian install process te doorlopen om te testen of het werkt...
Pagina: 1