Windows XP en redhat 7.2 dual boot

Pagina: 1
Acties:

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
Ik heb windows XP op me computer geinstalleerd maar wil ook graag toch verder met Linux. Weet iemand hoe ik een dual boot kan maken zonder windows xp te verwijderen?

Thankx

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

Heb je SCSI of IDE?

• Aphelion
Ide 30gb ...

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
eerste ff met partition magic ongeveer 3 gig vrij maken voor je linux.

daarna de cd er in van redhat en instaleren.
als het goed gaat heb je dan grub waarin je kan selecteren of je winXP (dos) of redhat wil booten.

werkt bij mij goed.

Verwijderd

gewoon redhat automatisch lilo laten installeren
vanuit lilo kan je gewoon dos/windows partities booten.

Verwijderd

IDE of SCSI maakt trouwens weinig uit. Zorg dat je een "nieuwe" boot partition heb voor Linux. Installeer GRUB, en maak een bootmenuutje aan waarin GRUB het MBR van je W2K installatie aanroept.

Vertel GRUB dat bij het starten van W2K de partities geswapt moeten worden, en W2K denkt nog steeds dat het van de eerste primaire partitie is opgestart.

Diverse GRUB howto's zijn zeker op google goed te vinden.

• Aphelion
Dus ik moet 3 gb vrijmaken, linux installeren met de standaardopties en dan met grub de opstartinstellingen maken ...

Weet iemand hoe je lilo correct instelt want toen ik dat eerder probeerde hielp ik me winxp om zeep :)

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
--> NOS :)

• Aphelion
lol sorry

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Allereerst maak je ruimte vrij. Het liefst ergens op een tweede schijf (als je die hebt) anders niet binnen een extended partitie (heeft bij mij nooit goed gewerkt).

Daarna de cd van RedHat erin en booten vanaf cd. Uiteraard (;) kies je voor expert en ga je verder. Je partitioneert manual met Diskdruid en maakt partities. In ieder geval een root (/) en een swap. Daarna verder gaan tot je bij de lilo/grub configuratie komt.

Ik zou voor Grub kiezen, werkt net wat makkelijker dan lilo. Je vult in de daarvoor bestemde ruimte de partitienaam (WINXP) voor je winxp partitie in en eventueel maak je die default boot. Dat moet het ongeveer zijn.

Mocht je terug willen naar een situatie zonder linux. Boot dan vanaf de Winxp cd en start op als administrator op de command prompt. Typ fixboot en fixmbr en grub is er weer af.

• Aphelion
Oke bedankt he !

Pagina: 1