Toon posts:

advies over SCSI VS IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnekort een nieuwe pc (DUAL) halen. Maar nu het volgende. Ik zit te twijfelen over de HDD. Ik wilde eerst 2 maal 20 GB doen in Raid 0, maar ik denk zelf dat het sneller is om een Atlas 3 18.6 of een Cheetah 18.6 te kopen.

Op deze schijf komt windows en alleen maar proggies, en ik overweeg om nog er een IDE schijf bij te kopen, zodat ik een grote hdd heb voor videobewerking enzo.

Ik zit zo te twijfelen over SCSI,omdat die seektimes veel beter zijn en dat eigelijk veel gunstiger is dan 2 hd's in raid 0, maar dan moet ik wel een scsi controller halen...

Wat zullen jullie doen?

P.S.

Weet iemand nog ergens een linkje naar een review met scsi controllers?

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

SCSI !!!

Een controller (U2W van adaptec) heb ik wel voor je .. (voor EUR 100, daarvoor moet je eigenlijk in V en A. zijn)

Maar zonder meer.. Als je er eenmaal mee gewerkt hebt wil je niet anders meer. Zeker als je een redelijk veeleisende "power" user bent. Ik presteer het nl. om een CD te fikken een DivX zitten te kijken, files te downloaden en ook nog te sturen naar de server via een 100 mbit connectie. Op zich geen kunst, maar tegelijkerstijd trekt IDE dat niet !

M.a.w. SCSI is vooral multitasking (multiuser?) gericht.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• gcb
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Mijn ervaring met SCSI is dat het veel minder CPU tijd trekt. Nou hebben ze in het IDE kamp busmastering etc, maar dat haalt het toch niet bij de SCSI. SCSI is snel, handig (extern etc) maar helaas wel duurder.

Als ik weer een computer koop (plan is dual Athlon MP) komt er zeker SCSI in; als het budget het toelaat ultra160, 64 bits.

Toevoeging: 1 snelle SCSI schijf maakt (waarschijnlijk) minder herrie dan 2 IDE schijven... vind ik zelf wel belangrijk

Linkje? google!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb zelf een zelfde constructie als jij bedenkt :

scsi schijf als bootschijf en ide voor data
perfecte oplossing als je het mij vraagt.

ga wel voor 10k rpm of sneller anders heeft het imo weinig zin.

stille scsi schijf: fujitsu maj en man series. (10k)

als controller kan ik tekram aanraden. goedkoper dan adaptec en doet het erg goed.

Verwijderd

Topicstarter
maar als ik een atlas 3 koop moet ik toch wel een U160 controller hebben en geen U2W?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op donderdag 31 januari 2002 17:24 schreef westcoastleader het volgende:
maar als ik een atlas 3 koop moet ik toch wel een U160 controller hebben en geen U2W?
Als je maar één disk aan een controller hangt haal je toch geen 160 MB/sec... dus dan voldoet een U2W controller prima. Pas bij veel disks (4 of meer ofzo) word een U160-controller echt interessant.

Overigens heb ik zelf ook de Atlas 3 (wel 36 GB model), en die bevalt prima, goede keus!

Hij is ook lekker stil enzo.

Virussen? Scan ze hier!

• smvs
  • Niet online
Overigens heb ik zelf ook de Atlas 3 (wel 36 GB model), en die bevalt prima, goede keus!
als 2e schijf is het leuk, (ik kraak die schijf absoluut niet af) maar als je investeert in scsi op dit moment, dan kan je imho beter een 10k rpm schijf halen. dat kost wel wat meer maar anders heb je qua snelheid weinig voordeel t.o.v. ide.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op donderdag 31 januari 2002 18:57 schreef smvs het volgende:

[..]

als 2e schijf is het leuk, (ik kraak die schijf absoluut niet af) maar als je investeert in scsi op dit moment, dan kan je imho beter een 10k rpm schijf halen. dat kost wel wat meer maar anders heb je qua snelheid weinig voordeel t.o.v. ide.
Niet lullig bedoeld hoor, maar de Atlas 3 (aka Atlas 10K-III) is een 10.000 toeren schijf :P (gelukkig wel :))

Zie ook http://www.maxtor.com/Quantum/products/hdd/atlas_10kiii/atlas_10kiii_specs.htm voor de specs hiervan.
Storage Capacity: 18.4GB to 73.4GB
Average Seek Time: 4.5 ms
Rotational Speed: 10,000 RPM
Interface Options: U320 and U160. Backwards compatible to Ultra2, Ultra SCSI. In 68-pin wide and 80-pin SCA-2.

Virussen? Scan ze hier!

• smvs
  • Niet online
Niet lullig bedoeld hoor, maar de Atlas 3 (aka Atlas 10K-III) is een 10.000 toeren schijf (gelukkig wel )
ik nam aan dat het gewoon een 7200 rpm was omdat de atlas V wel 7200 toeren is. ik weet idd dat een atlas 10kIII 10k rpm is.

http://www.maxtor.com/Quantum/products/archive/atlas_iii/atlas_iii_overview.htm

idd de gewone atlas III is dus 7200 toeren. alleen dies nogal oud en niet groter dan 18 GB.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem iig de 10.000 :)

Wildhagen, hoe warm wordt de schijf?

Verwijderd

Hoi,

Ik zal je het antwoord geven.

Bij mij is de Atlas 10K-III zeer koel

Verwijderd

Zie sig.

Brander en DVD elk een eigen IDE controller. Beide schijven SCSI (allebei 7200 RPM, dat wel). Nog nooit coasters gehad, terwijl ik alles doorelkaar zit te doen. Branden, DVD's kijken, FTP'en, spellen etc.

SCSI dus, als je het kunt veroorloven. Ik zie het zelf als de meest waardevolle investering in mijn pc.

MAAR, er zijn SCSI controllers die overclocken met je FSB niet leuk vinden (deze dus), dus als je ook nog wilt overclocken, dan kun je dat eigenlijk alleen maar doen met je multiplier. Dat zijn dus best grote stappen...

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Raid is handig als je veel grote bestanden verwerkt. Dan is raid meestal ook sneller.

Maar daaraantegen is scsi veel stabieler en met zijn toeren heeft hij toch een stabielere toerenloop dan raid.
Als je een grafiek zou bekijken van een raid controller en een scsi schijf zou je er uit opmaken dat er in raid veel meer pieken in de grafiek komen en bij Scsi dat de lijn bijna stabiel loopt.

Dan komt dus de conclusie Raid belast meer je processor en scsi niet.

Maar als je raid wil moet je raid nemen.
En als je liever SCSI hebt moet je scsi nemen.
Je moet toch het gene kiezen waar je het beste gevoel bij hebt.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Op donderdag 31 januari 2002 16:37 schreef gcb het volgende:

Toevoeging: 1 snelle SCSI schijf maakt (waarschijnlijk) minder herrie dan 2 IDE schijven... vind ik zelf wel belangrijk

Linkje? google!
Als je 2 x een IBM schijf neemt durf ik je te wedden dat je scsi schijf 10 x zoveel herrie maakt als de raid met IBM hd's. Ik hoor er namelijk geen reet van.

Maar ik vind het geluid van scsi echt heeeeeeel mooi klinken :Y)

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 23:48 schreef hives het volgende:

[..]

Als je 2 x een IBM schijf neemt durf ik je te wedden dat je scsi schijf 10 x zoveel herrie maakt als de raid met IBM hd's. Ik hoor er namelijk geen reet van.

Maar ik vind het geluid van scsi echt heeeeeeel mooi klinken :Y)
Met het 1e punt ben ik het niet mee eens. Ik hoor mijn Atlas schijf echt niet.

Met het 2e punt, ja mijn vorige Altas en IBM SCSI schijven leken wel vliegtuigen.

• Papillon
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op donderdag 31 januari 2002 17:24 schreef westcoastleader het volgende:
Als je er meer dan 1 gaat installeren zou ik dat wel doen, blijft het bij 1'tje dan is U2W ruimschoots voldoende. Die schijf trekt nl. tot ca 53 MB/s. Met 2 gaat ook wel maar U2W gaat "maar" tot 80 MB/s. Als je ze beiden dan "apart" (dus non-RAID0) gaat gebruiken volstaat de U2W ook nog wel. Maar ik heb zelf de Quantum Atlas 10KII die per stuk 40 MB/s kunnen trekken en in RAID0 dus net de bus voltrekken. Ik wil er nog 1'tje bijplaatsen (en ook opnemen in RAID0) en kom dan echt in de knoei met de busgrootte. Een 4'de heeft (nog) geen zin ondat mijn PCI bus max. 133 MB/s kan verstouwen.

En die leipo's die denken dat U160 sowieso sneller is hebben gelijk, nl alleen voor de buffer overdrachten. Maar het lezen met de kop van de HD (i.c.m de electronica) is de uiteindelijke bottleneck.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op donderdag 31 januari 2002 23:48 schreef hives het volgende:

[..]

Helaas... ik heb zowel dus zo'n scsi-schijf als 2 IBM's (75GXP's in RAID0), en de SCSI maakt slechts *iets* meer geluid dan die 2, ZEKER geen 10x, nog niet eens 1.5 keer zoveel...
Op donderdag 31 januari 2002 23:22 schreef westcoastleader het volgende:
Wildhagen, hoe warm wordt de schijf?
Niet meer dan handwarm (met 2 heel kleine 6 cm fannetjes erop).

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Ik heb mijn sensor op mijn HD geplakt (Atlas 10K III) en mijn HD wordt nooit warmer dan 32° Meestal zo tussen 28 en 29

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Op vrijdag 01 februari 2002 17:21 schreef Evelien het volgende:
Ik heb mijn sensor op mijn HD geplakt (Atlas 10K III) en mijn HD wordt nooit warmer dan 32° Meestal zo tussen 28 en 29
Hier zijn ze (10K 3) nu ook 28,nogwat o C. Alleen willen ze hier wel oplopen tot 40~43o C (afhankelijk wat ik doe, en hoe warm ik 't op m'n kamer heb)
Volgende week kast met betere koeling :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1