Zelfdenkende Computers, verder ontwikkelen of niet

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ed_Capone
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

Ed_Capone

Het leven is geen bitterbal

Topicstarter
Zouden wij mensen verder moeten gaan met het ontwikkelen van zelfdenkende CPU's.
Ze kunnen steeds betere en snellere zelfdenkende CPU's ontwikkelen, maar zouden we niet moeten stoppen. Of zouden we zelfdenkende androids moeten maken. Als we dit zouden doen, zouden deze androids dan niet denken dat ze superieur zijn aan de mens en dat hun dan de macht over de mens willen ipv dat de mens ze de opdracht geeft wat te doen. Want als ze echt zo slim zijn, dan zouden ze toch ook zelf meer zelfdenkende androids kunnen maken en geavanceerdere modellen. Betere wapens enz.

Voor 90% juist zijn is nog niet zo goed als stilte.

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

je hebt te veel terminator gekeken ;)

• Ed_Capone

Ed_Capone

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 16:24 schreef Sequence het volgende:
je hebt te veel terminator gekeken ;)
Ik heb het ook niet over op korte termijn, maar over bijv. 50 jaar. Want simpel zelfdenkende CPU's kunnen ze al maken.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op donderdag 31 januari 2002 16:47 schreef Ed_Capone het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet over op korte termijn, maar over bijv. 50 jaar. Want simpel zelfdenkende CPU's kunnen ze al maken.
Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt, maar het enige zelfdenkende dat wetenschappers kunnen maken gebeurt gewoon in bed op de ouderwetste manier.

Bulldiscussie dus

• Ed_Capone

Ed_Capone

Topicstarter
Discovery Channel

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 16:51 schreef Ed_Capone het volgende:
Discovery Channel
Oh, gelukkig, dan is het een ZEER betrouwbare bron, die nooit wetenschappelijke vooruitgang overdrijft voor de kijkcijfers ;).

Verwijderd

Oh, gelukkig, dan is het een ZEER betrouwbare bron, die nooit wetenschappelijke vooruitgang overdrijft voor de kijkcijfers
Nee, je moet natuurlijk alle zogenaamde revolutionaire ontwikkelingen altijd zowiezo met een korreltje zout nemen, maar als het op DISCOVERY is geweest weet je ZEKER dat het echt zo is >:)

• Ed_Capone

Ed_Capone

Topicstarter
Waar rook is is vuur. Ze zullen er dan vast wel mee bezig zijn om zoiets te maken. Vergeet trouwens niet hoe snel het gaat met de technologie. 30 jaar geleden had je een PC zo groot als 4 voetbalvelden en die kon nog minder dan een rekenmachine van tegenwoordig.

Verwijderd

Maar is de mens ook niet meer dan een zelfdenkende robot? Want als je er over nadenkt, meer dan een opsomming van chemische reacties is de mens eigenlijk niet. Dus of we er nou nog een paar bij pompen, wat zal het uit moeten maken?

• Ed_Capone

Ed_Capone

Topicstarter
Hmm..... Zit wat in. Ik zal er eens over na denken. Ga zo weg dus ik heb even een nachtje om er over te slapen.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:40 schreef The_Tzar het volgende:
Maar is de mens ook niet meer dan een zelfdenkende robot? Want als je er over nadenkt, meer dan een opsomming van chemische reacties is de mens eigenlijk niet. Dus of we er nou nog een paar bij pompen, wat zal het uit moeten maken?
Tsja, hier is een hele mooie theorie over.
Aanname hierbij is dat menselijk denken alleen bestaat uit biologische processen, er is dus geen scheiding tussen mind en body.
De kleinste bruikbare eenheid in dit denkproces is het neuron. Theoretisch is het mogelijk een kunstmatig neuron te maken dat dezelfde eigenschappen heeft als een natuurlijk neuron.
Als je daar vanuit gaat, kun je weer verder gaan redeneren. Als je in het hoofd van een mens één neuron vervangt, zal daar verder in zijn functioneren niets van te merken zijn. Het gaat nog steeds om een levend wezen.
En zo kun je verder gaan. Wat als je twee neuronen vervangt? De halve hersenen? De hele hersenen? Ergens ligt de grens tussen mens en machine, maar het is moeilijk aan te geven waar precies.

Gelukkig hoeven we er voorlopig niet bang voor te zijn dat dit soort dingen gebeuren. De eerste aanname, dat een neuron na te maken is, is op dit moment ook nog toekomstmuziek. Over 50 jaar zullen er in het gunstigste geval computers zijn die bepáálde menselijke processen kunnen benaderen zodat het onderscheid niet mogelijk is, maar de complete menselijke geest 'namaken' (of iets dat qua niveau te vergelijken is), gaat echt nog wel heel wat langer duren en zal zelfs waarschijnlijk nooit uitgevoerd kunnen worden.

En toch blijft kunstmatige intelligentie een leuke studie

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Zo maar een gedachte.. Hij hoort hier niet echt thuis, maar ik wil hem toch even delen.

Als je de menselijke geest en de computer tegenover elkaar zet, dan vallen twee dingen op. De menselijke geest blinkt uit in denken, verbanden leggen, beeld en geluid herkenning etc. maar de totale hoeveelheid kennis is vrij beperkt. De computer daarintegen is slecht in al die dingen, maar kan een ongelooflijke hoeveelheid kennis opslaan, en deze ook snel weer terug vinden.

Interessanter, en potentieel eerder realiseerbaar, lijkt het me dus om die twee te combineren. Een soort van poort aan je hersenen bouwen, om een computer te integreren. Een computer die je via je gedachten kunt aansturen.

Op die manier kun je toegang krijgen tot een nagenoeg onbeperkte hoeveelheid kennis, de kennis van de hele mensheid.

Nu ik er zo eens over nadenk, kun je op die manier ook telepatisch communiceren :)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ik ga niet alles 2x zeggen er loopt al een thread over

[topic=397243/1/25]

Stoer; Marduq

Verwijderd

precies!! Laten we de discussie op 1 plek houden! :)

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 16:56 schreef Sandalf het volgende:
Oh, gelukkig, dan is het een ZEER betrouwbare bron, die nooit wetenschappelijke vooruitgang overdrijft voor de kijkcijfers ;).
nee een willekeurige tweakers is natuurlijk een veel betrouwbaarder bron.

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 00:45 schreef corani het volgende:
Als je de menselijke geest en de computer tegenover elkaar zet, dan vallen twee dingen op.
een "zelfdenkende cpu" is heel wat anders dan de cpu die in een pc zit. de 'geest' of intelligentie van die twee vergelijken is appels met peren vergelijken.

de 'geest' ve "zelfdenkende cpu" lijkt veel meer op de menselijke geest dan die ve gewone cpu (al is het nog steeds heel primitief).

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:21
Als je uitgaat van de werking van een computer kan je de computer alleen maar laten denken binnen een bepaald, van tevoren gedifinieerd denkraam, of mensen hier buiten kunnen denken vraag ik me trouwens dikwijls af, als je daarin geen superioriteitsneiging zet is het geen probleem zou ik zeggen.
Pagina: 1