Zou somebody mij kunnen uitleggen waarom de game-poort op de geluidskaart staat???Een joystich heeft toch niet veel met geluid te maken, of wel????
Die aansluiting werd/wordt ook gebruikt om een MIDI-keyboard aan te sluiten
Daarom misschien
webOS all the way!
Verwijderd
ik geloof omdat het eigenlijk een MIDI poort is, en daar toevallig ook joysticks op kunnen werken
edit:
te laat
En HermanV, het kan ook wat aardiger...Ik heb het me ook welles afgevraagd
te laat
Historische redenen. Nu hebben die twee niet meer zoveel met elkaar te maken, maar in de jaren '80, toen deze combo ontstond waren de enigen die een geluidskaart nodig hadden de gamers (PC speaker was voor de rest genoeg). Dus was het logisch om het op 1 plank te zetten.Op donderdag 31 januari 2002 16:16 schreef qmo007 het volgende:
Zou somebody mij kunnen uitleggen waarom de game-poort op de geluidskaart staat???Een joystich heeft toch niet veel met geluid te maken, of wel????![]()
![]()
![]()
Toen die gameport er eenmaal was zijn ze de overgebleven pins op de connector (joystick gebruikt echt niet alle 15) gaan gebruiken voor andere dingen: MIDI. En dat is weer wel iets wat op een soundcard te verwachten valt. Omdat een standaard (DIN) MIDI connector niet op een PC uitbreidingsslot past, is de MIDI-in-gameport combo blijven hangen, en is dus ook op moderne soundcards een gameport te vinden, zelfs mid-end music cards (muv de Terratec EWS64 ken ik geen soundcard met D15 midi poort die geen gameport functie heeft)
Oslik blyat! Oslik!
Ik ben altijd kortOp donderdag 31 januari 2002 16:18 schreef trebel het volgende:
ik geloof omdat het eigenlijk een MIDI poort is, en daar toevallig ook joysticks op kunnen werken
edit:
te laat
webOS all the way!
Wat nog wonderlijker is, is dat sommige (oude) geluidskaarten een interne IDE-controller hebben om cdrom-spelers op aan te sluiten. Dee combinatie ligt veel minder voor de hand.
dat is idd wel een leuk vraagstuk
heb hier nog oude SB16 liggen die ook 4 verschillende soorten IDE poorten heeft.
sony/mitsi.../..../ etc
had dat niet met de aansturing van het geluid van de cdrom te maken ofzo???
heb hier nog oude SB16 liggen die ook 4 verschillende soorten IDE poorten heeft.
sony/mitsi.../..../ etc
had dat niet met de aansturing van het geluid van de cdrom te maken ofzo???
www.kuiphuis.nl
Niet helemaal waar. Indertijd werden er zogenaamde multimedia pakketjes verkocht, bestaande uit een soundcard en een CD-ROM speler (en evt. speakers). Combinatie wordt dan al iets logischer.Op vrijdag 01 februari 2002 00:21 schreef Solarsparc het volgende:
Wat nog wonderlijker is, is dat sommige (oude) geluidskaarten een interne IDE-controller hebben om cdrom-spelers op aan te sluiten. Dee combinatie ligt veel minder voor de hand.
Bovendien hadden de pc's van de 386 en 486 generatie over het algemeen maar 1 IDE poort (2 posities op 1 kabel dus).
Het feit dat de CD-ROM speler dan op een geluidskaart aangesloten kon worden, scheelde simpelweg in je systeem.
Ik was er iig er blij mee, indertijd. Je had namelijk in het single/double/triple speed tijdperk meerdere interfaces: panasonic, IDE, sony en mitsumi. CD-ROM spelers werden dan ook met een interfacekaart geleverd. Tweedehands was die kaart echter vaak verdwenen. Mijn 2x Wearnes CD-ROM had ik, bij gebrek aan een interface kaart, aangesloten op een OPTi 928 baggerkaart.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Ik heb zelf nog een 4x cd-rom liggen met een opti soundcard. Leuk setje om in een oude 486 of P75 te proppen.
http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.
Pagina: 1