Maar dan eerst de allerbelangrijkst vraag: is dit topic nuttig, en voldoet ie aan de eisen?
Iedereen is speciaal, behalve ik.
Ik zit zelf op een kunstacademie en volg daar een grafische opleiding tot grafisch vormgever. Op mijn school is er een autonome afdeling (kunstenaars).
Uit persoonlijke ervaring vinden veel mensen dat het echt een tijd en geld verspilling is...
Mijn vraag is daarom: Wat vinden jullie daarvan?
Misschien voor jouw geen nuttig onderwerp maar van groot belang voor mij!
Uit persoonlijke ervaring vinden veel mensen dat het echt een tijd en geld verspilling is...
Ach, wat is nuttig is dan altijd de vraag.....
Is het goed voor de economie?
Niet echt volgens mij.
Maar het voegt zeker iets toe aan de maatschappij.
Is het goed voor de economie?
Niet echt volgens mij.
Maar het voegt zeker iets toe aan de maatschappij.
Verandert z'n sig te weinig.
Verwijderd
Het klinkt mij een beetje in de oren of je je verdedigen moet deze opleiding te volgen op een *nutteloos schooltype* als een kunstacademieOp donderdag 31 januari 2002 15:45 schreef Silverburst het volgende:
Ik zit zelf op een kunstacademie en volg daar een grafische opleiding tot grafisch vormgever. Op mijn school is er een autonome afdeling (kunstenaars).
Zomaar een paar gedachtenspinsels die je misschien van nut zijn:
Als kunst nutteloos is, waarom wordt er dan heel veel geld gestoken in het in stand houden van musea.
Waarom geven particulieren en bedrijven veel geld uit aan voorwerpen (schilderijen beelden enz) om hun omgeving op te sieren.
Los van of de maker gestudeerd heeft aan een academie, of de discussie te willen starten van "Is dit kunst" zou ik het jammer vinden als we ineens in een kunstloze wereld zouden moeten leven.
Verwijderd
Zit je met het probleem dat kunst zelf overbodig is of vind je dat voor het maken van kunst geen opleiding nodig is?Op donderdag 31 januari 2002 15:37 schreef Silverburst het volgende:
Is een kunst academie een volwaardige opleiding of overbodig?
Wat dat eerste betreft zou ik je geen gelijk geven. En vakmanschap opgedaan op een opleiding lijkt me voor heel wat kunsten ook geen overbodige luxe.
Misschien ben je ook gaan twijfelen omdat heel wat rotzooi als kunst wordt gepresenteerd?
Nou, dan raad ik je aan daar zelf niet aan mee te doen.
Verwijderd
Misschien is het handig om wat meer info te geven.
Wat wil je worden ?
Waar ben je goed in ?
Waarom wil je het worden/doen ?
De ene webdesigner vind het wel nuttig en de andere timmerman kots ervan
(rijmt
)
Wat wil je worden ?
Waar ben je goed in ?
Waarom wil je het worden/doen ?
De ene webdesigner vind het wel nuttig en de andere timmerman kots ervan
Verwijderd
Ga je op zoek naar een opleiding; je denkt rationalistisch en weegt elk menselijk handelen op economische grondslag af, dan is de kunstacademie een opleiding die laag op je prioriteitenlijstje zal voorkomen.
Persoonlijk kan ik me daar dood aan ergeren want als je menselijk geluk vooropstelt dan weet ik uit ervaring dat het genieten- of het creëren van een kunstwerk- een mens meer vreugde -maar ook troost- kan schenken dan welke hoeveelheid geld dan ook.
Kunst is ontzettend belangrijk én onmisbaar omdat het de kijk op het leven een dimensie extra geeft en een link legt tussen dat rationele en emotionele.
Kunst kan een emotie aanschouwelijk maken die de ratio niet weet uit te leggen en op deze wijze een verbinding vormen tussen twee (te) vaak volkomen afgescheiden werelden.
Kunst is er altijd geweest en zal altijd gemaakt blijven worden, in tijden van onderdrukking heeft men de kunstuitingen nooit kunnen bannen omdat de menselijk geest zich niet láát inperken.
Ooit ben ik eens, in diep ongelukkige toestand, 'tegen-een-schilderij-aangelopen' in het Stedelijk Museum te Amsterdam, dat doek houdt me tot op de dag van vandaag intens bezig en ik kan, zelfs na al die jaren, slecht gissen naar de reden waarom dat werk zo'n belangrijke rol in mijn leven is gaan innemen.
Ieder mens is immers op zijn of haar eigen manier een kunstenaar, alleen zal niet ieder mens deze eigenschap in zijn of haar persoonlijkheid tot de volle bloei willen laten komen omdat we in een maatschappij leven die rationele en economische waarden belangrijker lijkt te vinden dan emotioneel welbevinden.
Persoonlijk kan ik me daar dood aan ergeren want als je menselijk geluk vooropstelt dan weet ik uit ervaring dat het genieten- of het creëren van een kunstwerk- een mens meer vreugde -maar ook troost- kan schenken dan welke hoeveelheid geld dan ook.
Kunst is ontzettend belangrijk én onmisbaar omdat het de kijk op het leven een dimensie extra geeft en een link legt tussen dat rationele en emotionele.
Kunst kan een emotie aanschouwelijk maken die de ratio niet weet uit te leggen en op deze wijze een verbinding vormen tussen twee (te) vaak volkomen afgescheiden werelden.
Kunst is er altijd geweest en zal altijd gemaakt blijven worden, in tijden van onderdrukking heeft men de kunstuitingen nooit kunnen bannen omdat de menselijk geest zich niet láát inperken.
Ooit ben ik eens, in diep ongelukkige toestand, 'tegen-een-schilderij-aangelopen' in het Stedelijk Museum te Amsterdam, dat doek houdt me tot op de dag van vandaag intens bezig en ik kan, zelfs na al die jaren, slecht gissen naar de reden waarom dat werk zo'n belangrijke rol in mijn leven is gaan innemen.
Ieder mens is immers op zijn of haar eigen manier een kunstenaar, alleen zal niet ieder mens deze eigenschap in zijn of haar persoonlijkheid tot de volle bloei willen laten komen omdat we in een maatschappij leven die rationele en economische waarden belangrijker lijkt te vinden dan emotioneel welbevinden.
Euuhmm jongens, bedankt voor jullie tips.
Maar ik zit ECHT op mijn plek hier op school!
Ik weet wat ik wil worden en ik ga er ook komen!
Maar mijn vraag was: Wat is jullie mening over een kunstzinnige opleiding?
Ik vraag niet om advies maar juist uit nieuwsschierigheid!
Zelfs al wil je nix in de kunst doen dan nog een super opleiding omdat het voor een groot deel om zelfontplooing gaat, ergens diep in kijken, de emotie ontdekken, creatief bezig zijn enz enz.Op donderdag 31 januari 2002 22:03 schreef Silverburst het volgende:
Euuhmm jongens, bedankt voor jullie tips.
In het bedrijfsleven komen ze er ook steeds meer achter dat een creatief iemand met veel levenservaring veel kan betekenen voor het bedrijf.
Specifiek opgeleide mensen die de wereld buiten de schoolboeken totaal niet kennen zijn er al genoeg.
ik zit op een kunstopleiding (2 eigenlijk) en denk dus dat het wel nuttig is, ondanks dat er zoveel geld verspild word aan zondags aquarelisten.
1. Ik denk dat er heel veel mensen op een kunstopleiding zitten met het idee: zie mij nou, en het daar bij laten.
Sexistisch of niet zijn de meeste van deze prutsers vrouwen (sorry mijn ervaring) en trouwen die allemaal een man met wat geld en besteden hun tijd aan aquarellen die ze verkopen aan hun vriendinnen. Prima.
Probleem is dat er ook een bos menseen opzitten die de rest van hun leven een uitkering gaan trekken en enorme pulp maken. Dat vind ik niet okee. Kijk als je van de acedemie af komt krijg je de zgn WIk das een ww uitkering waarbij je als kunstenaar mag werken en dat vind ik prima, een jonge beginnende kunstenaar moet je een beetje steunen. MAAR als de kunstenaar na een x aantal jaar geen eigen handel kan opbouwen, zichzelf dus niet met zijn werk kan bedruipen dan moet ie gewoon nokken. Moet ie een kroeg beginnen ofzo. En dan kun je wel met geneuzel over dat van gogh ook niet in zijn leven erkent werd enzo komen, maar dat mensen van gogh mooie schilderijen vinden maken heb ik nooit helemaal begrepen, die man had ook gewoon een kroeg moeten beginnen.
Een kunstopleiding (en we hebben het over autonome kunsten, niet over toegepaste kunsten zoals bijvoorbeeld grafisch, en interactief media design wat ik doe) is dus geen weggegooid geld. Een maatschappij heeft behoefte aan een uitingsvorm die we cultuur noemen. En voordat je het idee hebt dat je een schilderij wil maken moet je dat ook kunnen. En dat kost tijd (als je een tafel wil maken, moet je dat ook kunnen, kunst is gewoon een ambacht dat je moet beheersen) En daar zijn kunstopleidingen voor en terecht.
als je nu (zoals helaas de meeste) je kunstopleiding ziet als een par-time cursus in cocaine gebruik en mariuhana expirimenten en onder invloed van de door jouw gelouwerde kunstenaars het nodig vind om het zoveelste drip-painting te maken of je eigen stront over een doek te smeren vind ik dat op zich niet zo erg, maar daarvoor betaal ik dus geen belasting. Eerst leren schilderen en dan praten we verder.
Op een kunstopleiding leer je wat mij betreft het ambacht schilderen, of tekenen of whatever, en het is geen excuus om je haar blauw te verven, palastina sjaaltjes te dragen en rebels in de kantine jointjes te roken, het moet een school zijn waar je dingen leert en waar je vanaf getrapt kan worden als je er niet bent. Verder hebben we er maar een stuk of 3 nodig in dit land en geen (hoeveel zijn het er?) 14 ofzo.
1. Ik denk dat er heel veel mensen op een kunstopleiding zitten met het idee: zie mij nou, en het daar bij laten.
Sexistisch of niet zijn de meeste van deze prutsers vrouwen (sorry mijn ervaring) en trouwen die allemaal een man met wat geld en besteden hun tijd aan aquarellen die ze verkopen aan hun vriendinnen. Prima.
Probleem is dat er ook een bos menseen opzitten die de rest van hun leven een uitkering gaan trekken en enorme pulp maken. Dat vind ik niet okee. Kijk als je van de acedemie af komt krijg je de zgn WIk das een ww uitkering waarbij je als kunstenaar mag werken en dat vind ik prima, een jonge beginnende kunstenaar moet je een beetje steunen. MAAR als de kunstenaar na een x aantal jaar geen eigen handel kan opbouwen, zichzelf dus niet met zijn werk kan bedruipen dan moet ie gewoon nokken. Moet ie een kroeg beginnen ofzo. En dan kun je wel met geneuzel over dat van gogh ook niet in zijn leven erkent werd enzo komen, maar dat mensen van gogh mooie schilderijen vinden maken heb ik nooit helemaal begrepen, die man had ook gewoon een kroeg moeten beginnen.
Een kunstopleiding (en we hebben het over autonome kunsten, niet over toegepaste kunsten zoals bijvoorbeeld grafisch, en interactief media design wat ik doe) is dus geen weggegooid geld. Een maatschappij heeft behoefte aan een uitingsvorm die we cultuur noemen. En voordat je het idee hebt dat je een schilderij wil maken moet je dat ook kunnen. En dat kost tijd (als je een tafel wil maken, moet je dat ook kunnen, kunst is gewoon een ambacht dat je moet beheersen) En daar zijn kunstopleidingen voor en terecht.
als je nu (zoals helaas de meeste) je kunstopleiding ziet als een par-time cursus in cocaine gebruik en mariuhana expirimenten en onder invloed van de door jouw gelouwerde kunstenaars het nodig vind om het zoveelste drip-painting te maken of je eigen stront over een doek te smeren vind ik dat op zich niet zo erg, maar daarvoor betaal ik dus geen belasting. Eerst leren schilderen en dan praten we verder.
Op een kunstopleiding leer je wat mij betreft het ambacht schilderen, of tekenen of whatever, en het is geen excuus om je haar blauw te verven, palastina sjaaltjes te dragen en rebels in de kantine jointjes te roken, het moet een school zijn waar je dingen leert en waar je vanaf getrapt kan worden als je er niet bent. Verder hebben we er maar een stuk of 3 nodig in dit land en geen (hoeveel zijn het er?) 14 ofzo.
Stoer; Marduq
welk schilderij was dat?Op donderdag 31 januari 2002 19:57 schreef koekoeksjong het volgende:
Stoer; Marduq
Verwijderd
Leuk dat je het vraagt... 
Ik had het werk bewust niet genoemd omdat ik aan wilde geven hóe een kunstwerk een mensenleven kan beïnvloeden en omdat dit* schilderij mij aan het denken en 'bewegen' zette wil nog niet zeggen dat dat ook voor een ander opgaat, waarschijnlijk niet; een ander 'geniet' van de nachtwacht, een zigeunermeisje of van een van Gogh;
ik dus o.a. van Barnett Newman...
Het is dit* schilderij, dat ik ooit op een overzichtstentoonstelling van zijn werk zag...
www.nga.gov/cgi-bin/pimage?69322+0+0l
Ik had het werk bewust niet genoemd omdat ik aan wilde geven hóe een kunstwerk een mensenleven kan beïnvloeden en omdat dit* schilderij mij aan het denken en 'bewegen' zette wil nog niet zeggen dat dat ook voor een ander opgaat, waarschijnlijk niet; een ander 'geniet' van de nachtwacht, een zigeunermeisje of van een van Gogh;
Het is dit* schilderij, dat ik ooit op een overzichtstentoonstelling van zijn werk zag...
Verwijderd
Inderdaad, art is in the eye of the beholder... vind het schilderij niet mooi, vind het wel heel mooi dat een dergelijk kunstwerk iets bij iemand anders "los kan maken".. Vind het altijd wel onwijs mooi als iemand achter zijn doel aangaat. Daarom vind ik het ook nuttig dat er zoiets als een kunstac. is. Ik denk dat instituten die mensen helpen hun droom te verwezelijken, of dat nu advocaat, frietbakker, kunstenaar of weet ik veel wat is, erg nuttig zijn in de maatschappij.
Het is namelijk van essentieel belang dat zoveel mogelijk mensen doen wat ze leuk vinden, toch ?
Het is namelijk van essentieel belang dat zoveel mogelijk mensen doen wat ze leuk vinden, toch ?
Verwijderd
als ik af en toe zie wat voor rommel er gemaakt word door mensen die van de kunstacademie afkomen dan begin ik het toch echt nutteloos te vinden..
waar vroeger de beste schilders niet verder kwamen dan 'leerling' van de "meesters" zoals Rembrandt
ben je nu al volwaardig kunstenaar als je net zo schilderd als de gemiddelde 5 jarige kleuter
en dan heb ik het nog niet over die schroothopen die ze overal plaatsen..
kunstenaars worden steeds meer prutsers..
en echte originele kunstenaars als graffiti artiesten als Erni en bijv. Demo coders zoals Haujobb worden niet erkend
waar vroeger de beste schilders niet verder kwamen dan 'leerling' van de "meesters" zoals Rembrandt
ben je nu al volwaardig kunstenaar als je net zo schilderd als de gemiddelde 5 jarige kleuter
en echte originele kunstenaars als graffiti artiesten als Erni en bijv. Demo coders zoals Haujobb worden niet erkend
Je denkt over heel veel onderwerpen hetzelfde. Het is ook leuk wat je verteld want er hangt echt een enorme: "Kijk eens, wat ik kan en wie ik ben!" sfeer.Op vrijdag 01 februari 2002 03:02 schreef XangadiX het volgende:
ik zit op een kunstopleiding (2 eigenlijk) en denk dus dat het wel nuttig is, ondanks dat er zoveel geld verspild word aan zondags aquarelisten.
Kan me daar enorm aan irriteren. Ook de mentaliteit kijk mij een autonoom zijn is ook wel grappig om te zien.
Je bent pas echt autonoom als je als meisje oranje haren hebt en 2de hands kleren draagt die op het eerste gezicht chaotisch eruit ziet, maar stiekem toch modieus en trendy is.
Het is een feit dat 98% van de opgeleide kunstenaars alsnog een baan moet gaan zoeken. Die andere 2 krijgt wel naams bekendheid en word misschien tentoongesteld.
Maar nog houden ze die arogantie dat zij die ene speciale persoon zijn!!
Ik vind hem mooi... Sluit dit niet aan op de kleurenleer.Op vrijdag 01 februari 2002 04:36 schreef koekoeksjong het volgende:
Leuk dat je het vraagt...
Dat de ene kleur effect heeft op de andere. Het gele dringt zich erg op terwijl de 2 blauwe balken het terug op z'n plaats duwt. Dit schilderij beweegt wel en stoeid met zichzelf. Het ontstijgt het platte vlak, dat is zeker!!
Kan me goed voorstellen dat dit een beweging in je heeft voortgebracht
KloptOp vrijdag 01 februari 2002 09:43 schreef muizz het volgende:
Inderdaad, art is in the eye of the beholder... vind het schilderij niet mooi, vind het wel heel mooi dat een dergelijk kunstwerk iets bij iemand anders "los kan maken".. Vind het altijd wel onwijs mooi als iemand achter zijn doel aangaat. Daarom vind ik het ook nuttig dat er zoiets als een kunstac. is. Ik denk dat instituten die mensen helpen hun droom te verwezelijken, of dat nu advocaat, frietbakker, kunstenaar of weet ik veel wat is, erg nuttig zijn in de maatschappij.
Willen mensen soms nog eens vergeten!!
Het is duidelijk wat jouw standpunt is. Als ik het even mag samenvatten: Je houdt van graffiti en dat is ook een kunststoming met veel nadruk op typografie, andere kunstvormen die meer gebaseerd zijn op concept zeggen je niets. Deze werken gaan pas spreken als je de achtergrond ervan begrijpt (soms lukt het ook niet bij mij).Op vrijdag 01 februari 2002 09:48 schreef Flamez het volgende:
als ik af en toe zie wat voor rommel er gemaakt word door mensen die van de kunstacademie afkomen dan begin ik het toch echt nutteloos te vinden..
Verwijderd
Ze worden wél erkend maar misschien niet genoeg; ik persoonlijk heb grote interesse in dat soort werk maar het grote publiek 'wil-er-nog-niet-aan'.Op vrijdag 01 februari 2002 09:48 schreef Flamez het volgende:
Net zoals overigens in de tijd van Rembrandt toen hij niet werd erkend en niet genoeg verdiende om voor zijn kinderen de dokter te kunnen betalen zodat ze dood gingen....
Als je het nou 'es op kunt brengen om te zeggen dat je sommige kunstenaars niet begrijpt dan ben je al een stuk verder op weg omdat je je dan simpelweg openstelt voor hun mening (lees: hun werk)
Door je af te sluiten en door je bevooroordeling (schroothopen, kleutertekeningen) zul je van je levensdagen nooit begrijpen wat de kunstenaar heeft bedoeld en mee wil delen en daarmee doe je jezelf tekort Flamez..., dat bedoel ik oprecht en ik vind het jammer dat je daardoor veel moois zou kunnen gaan missen in de toekomst...
Je openstellen voor iemand anders, iemands mening en iemands kunstuitingen kost zo weinig en levert zo veel op!
Dat afsluiten dat je doet komt neer op het luisteren naar een muziekstuk met je oren dicht en het aanschouwen van een schilderijententoonstelling door een blinde...
Verwijderd
Je leert er wel van denk ik, je ziet hoe andere mensen het doen, je kan alles eens vanaf een andere kant bekijken en een eigen stijl ontwikkelen...
Bovendien staat dat papiertje wel boeiend en mensen zullen je eerder accepteren als 'kunstenaar'.
(Ik heb er zelf ook aan gedacht om er naar toe te gaan, maar doe dat niet omdat ik de concurrentie niet aankan).
Bovendien staat dat papiertje wel boeiend en mensen zullen je eerder accepteren als 'kunstenaar'.
(Ik heb er zelf ook aan gedacht om er naar toe te gaan, maar doe dat niet omdat ik de concurrentie niet aankan).
Pagina: 1