Toon posts:

Citrix of Client-Server omgeving ?

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig om te kijken wat de voor en nadelen zijn van een Citrix omgeving t.o.v. een Client-Server omgeving.
Een van de grootste voordelen van een Citrix omgeving is dat je alles centraal kan beheren. Het nadeel vind ik dat wanneer er echt iets mis gaat... er ook echt stront aan de knikker is.

Zijn er mensen onder jullie die nog meer voor en nadelen van zowel een Citrix omgeving als een Client-Server omgeving kunnen aandragen ?

Gr. Stephan.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 22:02

FastBunny

Give it the Works !

De kosten zijn lager als je bv 20 clients hebt en 1 zware server. Dan 20 zware pc's kopen en 1 iets lichtere server.

Een citrix client kan af met een Pentium en 16MB geheugen.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

9 van de 10 keer is dat een bandbreedte probleem. Normale client server applicaties hebben 10 mbit nodig. Zodra er sprake is van een wan met van die 64k isdn lijntjes, wordt al snel naar citrix gegrepen. Dat makkelijk te beheren is alleen interesant voor systeembeheer. De "manager" is alleen geintereseerd in de kosten.

Verwijderd

Ik werk met beide...

de ene klant client -> server
de ander Citrix metaframe XP

wanneer je de citrix server eenmaal goed ingesteld en draaiende hebt is het naar mijn weten een hele zegen.

het enige nadeel is dat er bij grootschalig onderhoud / updaten van de programmatuur niemand op kan werken (en dus kan dit alleen buiten werktijden)

stront aan de knikker heb ik sinds de eerste citrix-versie nog niet echt meegemaakt...

gewoon goed alles nalopen en alles volgens de Fucking Manual doen :)

voordelen:

• Snel
• minimum systeemeisen voor de client-side pc's ligt laag aangezien alles op de server berekend/gedaan wordt
• Licentie kosten in totaal liggen lager
• ICA protocol is onder ELK O.S. aan de gang te krijgen dus ook op een MAC, Linux, unix win3.11 pc.

nadeel

• Je hebt een dure server nodig met:
• Veel proccessor-vermogen (liefst dual)
• Veel geheugen
• Snel toegankelijke Harddisk (liefst SCSI)
• Een 100/1000mbit netwerkkaart is ook niet uit den boze

Verwijderd

Ik werk hier ook met beide, over wan citrix en one lan client-server.
Ik moet zeggen de lan verbinding is 5 minuten werk.
(services aanpassen, mappen, kopiëren, shortcut to desktop etc)
En af en toe mappingen die weg zijn, per-ongeluk-gedelete acties en van dat soort dingen.

Maar citrix is cool. Applicatie draaien, *.ica op de desktop pleuren en klaar.
Wat wil je nog meer?

Citrix schopt kont grote tijd :)

Verwijderd

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?
if $conclusie = 'citrix'
{
 $buy = 'big_ass_server';
 $Software = 'Citrix';
}
else $Software = 'expensive';
?>

:) :Z

Verwijderd

Bij mij op het werk werken we ook met citrix ... ligt er wel regelmatig uit ... moet de server weer ff gereset worden ...

Voor de rest is het wel een redelijk product, zover ik dat kan beoordelen als gebruiker.

Verwijderd

kijk ook ff op www.compaq.nl/sbc

Verwijderd

<<er ook echt stront aan de knikker is>>

Als je meerdere Citrix servers hebt met load balancing neemt een andere Citrix server de load er tijdelijk erbij.
No shit!

Wat inderdaad wel zo is dat je als het ware de kosten van de PC's naar de server verschuift. Centraal beheer en het gemak van updates van softwarepakketten is het grootste voordeel.

Wat allereerst van belang is voor de keuze tussen SBC en Client-Server is het feit of je applicaties wel goed gaan draaien onder Citrix.

Uit kostenoverweging kun je ook aan MS Terminal Server denken. Wellicht heb je de functionaliteit van Citrix MetaFrame helemaal niet nodig...

Verwijderd

Uit kostenoverweging kun je ook aan MS Terminal Server denken. Wellicht heb je de functionaliteit van Citrix MetaFrame helemaal niet nodig...

dit is meer een bandreedte keuze, citrix is een stuk dunner dan terminal server clients...

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 13:21 schreef bwe het volgende:
dit is meer een bandreedte keuze, citrix is een stuk dunner dan terminal server clients...
RDP 5.1 schijnt qua performance een stuk verbeterd te zijn.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

alle programmatuur draait op 1 machine. ik kan alles dus met 1 windows licentie af ?? en 1 office 1 autocad 1 photoshop ?!?!?

das wel handig !

---EDIT
dan moet er natuurlijk wel linux op de clients !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Op vrijdag 01 februari 2002 13:38 schreef xychix het volgende:
alle programmatuur draait op 1 machine. ik kan alles dus met 1 windows licentie af ?? en 1 office 1 autocad 1 photoshop ?!?!?

das wel handig !
Geloof je het zelf ?
Dan had iedereen nu Terminal server :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

als ik dus 100 terminals heb moet ik toch ook 100 licenties kopen ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• seq_uence
Op vrijdag 01 februari 2002 13:46 schreef xychix het volgende:
als ik dus 100 terminals heb moet ik toch ook 100 licenties kopen ?
Ligt aan de software, als je naar het aantal concurrent users kijkt kan het minder zijn. Maar als je bv. 100 Office gebruikers op die terminal servers hebt dan moet je inderdaad 100 Office licenties aanschaffen.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:06

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

RDP sux big time...

Waar Zwahiel stageloopt hadden ze eerst RDP, maar ze zijn snel genoeg op Citrix overgestapt...

En dikke pc's hoeft helemaal niet hoor! :) :9~

Ik zit altijd op onze testfarm te werken (lekker dingen uitproberen!) en dat zijn 3 Celerons 850 met 128 MB RAM en 20GB... Allemaal met Win2k Server.
Eentje is PDC en Exchange servert, de andere zijn beide MetaFrame servers. ;)

En damn ze werken ook nog eens veel sneller dan onze andere servers (Compaq ProLiant servers, 4 quad proc's van 500 mHz met 2 GB RAM en 8 GB HDD... daarbij nog 1 PDC met Exchange Server met dezelfde spec's... En dan hebben we nog 1 nieuwe ProLiant servert, 1,2 gHz 20 gb hdd en 2 gb intern. Daarbij hebben we nog een File en Printserver 't zelfde als de citrix machines, maar met dan nog eens 4x 18,9 gb hdd's...)

eheh! :)

Het duurd altijd langer op een van de TS'sen dan op de testfarm, maar 't ligt denk ik gewoon aan de bandbreedte! :P

eheh!

Ej weet verdorie niemand antwoord op my question :?
PDA's sync-en via Citrix.
Kijk maar: [topic=395549]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01-2025
Op donderdag 31 januari 2002 14:26 schreef smiley het volgende:

[..]

RDP 5.1 schijnt qua performance een stuk verbeterd te zijn.
Wij hebben het op school draaien met server P III 500 dual met 512 mb en p100 met 16 mb als clients maar dit is niet echt leuk met terminal. Lekker met 10 man flashen kan wel, maar meer houdt het echt op. En het nadeel dat je aan 800x600 gebonden bent, doe mij maar lekker 1280x1024 op me monitor, kan ik tenminste wat kwijt.

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

Verwijderd

Wij hebben hier 2 Citrix Metaframe 1.8 servers staan

en 1 database server

Ik heb zelf het hele process het heft in handen gehad, van nadenken, inkopen, implementatie, installeren applicaties, tot het beheer. En tot op heden ben ik zeer tevreden.

Aanschaf is idd hoog, er gaan ca. 25 werkende mensen op een server. (dual xeon 933 256kb cache, 1,5 gieg geheugen, en een raid 1 config) en zo'n server is niet goed koop.

Maar dan hoeven idd de werkstations ook niks voor te stellen, kan een 486 zijn.

Netwerk verkeer is ook nehiel, kgeloof dat je per gebruiker ca. 15 tot 20 kb/sec aan moet houden, dus 100MB netwerkaart is genoeg.

wat super van belang is, is dat je de juistte mensen, die kennis van zaken hebben de boel laat doen, ja maakt maar 1 x de configuratie ipv 100 x, maar 1 x verkeerd, is ook bij 100 mensen niet werkend. Denk daarbij aan alle compatibility scripts etc.

Maar mits goed geinstalleerd/geconfigureert is het een perfect pakket!!

als je vragen hebt hoor ik het wel!

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 16:28 schreef LG_Greenman het volgende:
Wij hebben het op school draaien met server P III 500 dual met 512 mb en p100 met 16 mb als clients maar dit is niet echt leuk met terminal. Lekker met 10 man flashen kan wel, maar meer houdt het echt op. En het nadeel dat je aan 800x600 gebonden bent, doe mij maar lekker 1280x1024 op me monitor, kan ik tenminste wat kwijt.
Op de eerste plaats heb je te weinig geheugen om 10 man lekker te laten werken, en die 800x600 heeft de systeembeheerder ingesteld. RDP kan ook hogere resoluties aan. In de client kun je per connectie de schermgroote instellen.

Verwijderd

Check ook of de applicaties welke je wilt gebruiken wel goed samengaan met een Citrix server.

bv. Autocad werkt niet echt lekker via Citrix.

Je kunt ook een mixxed omgeving draaien. Standaard applicaties als mail, word, excel etc. via citrix en 'speciale apps' (bv. autocad) gewoon via het netwerk distribueren danwel locaal installeren. Zo heb je het beste van beide werelden.

Wat betreft de onderhoudswerkzaamheden.. installeer het zaakje gewoon redundant. Op die manier kun je 1 machine off-line houden voor het onderhoud etc en als je klaar ben switch je van machine.

Het nadeel van Citrix zit 'm imo in de netwerkbelasting. En idd. dat je een vette server nodig hebt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het nadeel van Citrix zit 'm imo in de netwerkbelasting. En idd. dat je een vette server nodig hebt.
Netwerkbelasting vond ik toch meer een voordeel :-)

Nadeel is dat Citrix heel erg latency gevoelig is, ga je boven de 100msec uit wordt het al een stuk minder fijn. Als je meer dan een type traffic over je (WAN) verbindingen gaat sturen moet je dan ook snel aan een soort van QoS gaan denken (eg: www.packeteer.com)

ander heel groot nadeel - vind ik - is het hele print systeem, dit blijft een bron van werk en ergenis. Ook hier zijn wel oplossingen voor...

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 12:11 schreef FastBunny het volgende:
Een citrix client kan af met een Pentium en 16MB geheugen.
Waar koop je die nog ??

Leuk verhaal altijd, maar het is natuurlijk onzin. Nieuwe pc hebben altijd 'stoere' specificaties.

Een alternatief is dan dat je oude pc uit de kast kunt trekken, maar nadeel daarvan is dat die dingen een keer stuk gaan...

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 23:08 schreef elevator het volgende:
ander heel groot nadeel - vind ik - is het hele print systeem, dit blijft een bron van werk en ergenis. Ook hier zijn wel oplossingen voor...
Klopt als een bus. Daarom is de nieuwe FR1 met universal printerdriver echt een zegen.

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zaterdag 02 februari 2002 00:44 schreef smiley het volgende:
Klopt als een bus. Daarom is de nieuwe FR1 met universal printerdriver echt een zegen.
Is dat nou wat ze beloven?
ik dacht dat dat 300 dpi, monochroom was he? Het klonk wel mooi (in de FR1 feature list) maar dat is voor ons niet voldoende (...), helaas.

• seq_uence
Op vrijdag 01 februari 2002 23:08 schreef elevator o.a. het volgende:

[..]
Doel je op de autocreated printers ?
Netwerkprinters is geen enkel probleem volgens mijn ervaring.

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zaterdag 02 februari 2002 17:02 schreef seq_uence het volgende:
Doel je op de autocreated printers ?
Netwerkprinters is geen enkel probleem volgens mijn ervaring.
autocreated printers heb ik nog nooit fatsoenlijk werkend gekregen (de server was al gebsod'd voordat er 5 man opzat, zeg maar)..

Nee, netwerkprinters hebben we minder problemen mee, maar hadden we toch nog problemen mee af en toe..

• seq_uence
Op zaterdag 02 februari 2002 17:25 schreef elevator het volgende:

[..]

autocreated printers heb ik nog nooit fatsoenlijk werkend gekregen (de server was al gebsod'd voordat er 5 man opzat, zeg maar)..

Nee, netwerkprinters hebben we minder problemen mee, maar hadden we toch nog problemen mee af en toe..
hmmm, je terminal server fungeert toch niet als printserver ? Ik heb met netwerkprinters nooit problemen, en een bsod met autocreated printers heb ik nog nooit gehad.
Wel heb ik problemen gehad met de herkenning van een local printer maar daar ging de server verder niet door onderuit of zo.

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zaterdag 02 februari 2002 18:25 schreef seq_uence het volgende:

hmmm, je terminal server fungeert toch niet als printserver ? Ik heb met netwerkprinters nooit problemen, en een bsod met autocreated printers heb ik nog nooit gehad.
Wel heb ik problemen gehad met de herkenning van een local printer maar daar ging de server verder niet door onderuit of zo.
Nee hoor, gewoon een aparte printserver. Zijn jouw ervaringen met NT4 TSE of W2k ?

• seq_uence
Op zaterdag 02 februari 2002 18:44 schreef elevator het volgende:

[..]

Nee hoor, gewoon een aparte printserver. Zijn jouw ervaringen met NT4 TSE of W2k ?
NT 4.0 Terminal server edition met Citrix Metaframe 1.8 SP2

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Oplossing voor je printprobleem:
Door TCG - vrijdag 07 december 2001 10:03

Mochten die performance hikken van het printen komen kijk dan eens naar www.thinprint.com dat bedrijf maakt speciale software voor printen onder terminal connecties.
succes
Werkte bij mij ook grotendeels, tja de hikken zijn nog niet weg, maar printen gaat wel redelijk op de TestFarm...

Dat scheeld een hoop load op je serverts hoor! :)

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zaterdag 02 februari 2002 18:55 schreef seq_uence het volgende:

[..]
NT 4.0 Terminal server edition met Citrix Metaframe 1.8 SP2
Geen verklaring voor, dan.. Ik had het voornamelijk met Deskjet drivers (690C, 895C, etc)..
zwahiel:
Werkte bij mij ook grotendeels, tja de hikken zijn nog niet weg, maar printen gaat wel redelijk op de TestFarm...
www.thinprint.com
www.tricerat.com
www.uniprint.net

en als je voor een uitdaging in bent.. www.elesoft.net

• seq_uence
Op zaterdag 02 februari 2002 20:35 schreef elevator het volgende:

[..]

Geen verklaring voor, dan.. Ik had het voornamelijk met Deskjet drivers (690C, 895C, etc)..
Wel een verklaring, we hebben geen deskjet printers, alleen HP 2100 Laserjets en wat IBM printers.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
enige waar je op moet letten met auto-created printers is dat
- de driver op de terminal server aanwezig is (door 1x lokaal installeren en weer verwijderen)
- de vertaling van het type goed wordt gemaakt: eventueel dat .inf bestandje aanpassen op de terminal server(ben de naam even kwijt). Hiermee is bijna elke client printer werkend te krijgen. zo stuur ik zo'n officejet bijv. aan als een deskjet xx.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 10:42 schreef paulhekje het volgende:
- de vertaling van het type goed wordt gemaakt: eventueel dat .inf bestandje aanpassen op de terminal server(ben de naam even kwijt). Hiermee is bijna elke client printer werkend te krijgen. zo stuur ik zo'n officejet bijv. aan als een deskjet xx.
Hier heb je de specieke volgorde van printcreatie:
http://hqextsrvsft01.citrix.com/cgi-bin/webcgi.exe/,/?Session=2045738,U=1,ST=165,N=0005,K=12531,SXI=16,Case=obj(1373)

En een voorbeeld van een voorgedefineerde (en geteste) wtsuprnt.inf:
http://knowledgebase.citrix.com/servicesoft/data/citrixkb/document/misc/wtsuprn.txt

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 01:10 schreef elevator het volgende:
Is dat nou wat ze beloven?
ik dacht dat dat 300 dpi, monochroom was he? Het klonk wel mooi (in de FR1 feature list) maar dat is voor ons niet voldoende (...), helaas.
300dpi monochroom ja. Ze gebruiken de laserjet 4 driver hiervoor. Bedenk wel dat je dan geen omkijken meer hebt naar je printers. Geen drivers installeren, geen invullen van wtsuprnt.inf. Enige nadeel is in kleur printen, dan moeten er nog drivers toegevoegd worden. Bij de meeste bedrijven is het alleen de marketing afdeling en de algemeen directeur die op de kleurenprinter mag, dus die universal printer driver pakt toch 90 tot 95 % van de printers, en dus van jouw onderhoudstijd.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

als je niet zoveel vergt van je printers, kies dan gewoon voor - nog steeds het beste stuurprogramma van allemaal - de HP LaserJet III, die werkt op alle HP printer, en de meeste IBM printers...

Ik weet de res niet, maar voor texten issie goed genoeg

Pagina: 1