Toon posts:

Vmware veilig voor bestaande windows installatie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem.. Ik heb besloten voor mijn desktop-PC definitief over te stappen naar Linux. (das niet echt een probleem zul je zeggen). De kwestie is dat ik m'n 'oude' windows-installatie nog niet geheel de prullenbak in wil gooien, soms kan windows makkelijk zijn - ja echt waar.

Nu wil ik VMware gaan gebruiken om mijn windows install onder linux benaderbaar te maken (hoef ik niet elke keer te rebooten). Mijn vraag is de volgende.. kan ik dat veilig doen zonder dat de hele hardware-config van die windows overhoop gehaald wordt? Of is het verstandiger een schone install onder VMware te doen?

Mam. wordt een 'normale' windows verstoord als hij een keer onder VMware gedraaid wordt?

Verwijderd

Weet je al een beetje hoe vmware werkt?
vmware emuleert een geheel nieuwe computer, met standaard hardware. Dus je windows zal als hij geladen wordt in vmware allemaal nieuwe hardware detecteren.
Windows wil zichzelf bij ditsoort acties wel eens een beetje slopen zodat de windows niet meer wil booten zodra je 'm weer
puur boot (dus "echt" en niet vanuit vmware")
En daar komt bij dat je een bestaande partitie moet gaan gebruiken als c schijf in vmware en daar heb ik niet altijd even goeie resultaten mee gehad, Ik zou je persoonlijk aanraden om vmware te installeren met een virtuele partitie, dus met de c: van windows in een file. En installeer daar dan een verse windows in.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet hoe VMware werkt, vandaar ook deze vraag.

Goed, niet doen dus :)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik heb t wel eens gedaan met win98, ik kon daarna nog steeds in win98 komen, maar ik raad je iig aan het niet te doen als je bang bent die windows install te verrliezen

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
idd... VMware gooide ook heel mijn bestaande w98 install in de war. Dus ik raad het je af. Waarom niet even eerst een ghost backup van w2k maken... dan kan er niets fout gaan :)

Verwijderd

Ja dat kan, de hardware die VMWare emuleert is redelijk standaard. Je kunt twee dingen doen:

1. Je mount de partitie waar Windows op staat in VMWare (die dan dus niet in Linux gemount mag zijn). Dit moet dan vroeger ook een C: schijf zijn geweest. Dat is namelijk hetgene waar Windows het snelst over struikelt, de partitie moet voor Windows dezelfde blijven.

2. Je kunt een Ghost image van je Windows partitie maken, en deze in VMware restoren. Ook hier moet de originele installatie op een C: schijf hebben gestaan.

Ik heb dat laatste recent bij een opdrachtgever gedaan, met succes. Doel van de missie was twee machines op een werkstation ter beschikking hebben om zo twee gescheiden Windows omgevingen te beheren.

Met deze "truc" hebben we een standaard beheerwerkplek in VMWare overgezet.

Windows zal inderdaad nieuwe hardware tegenkomen (AMD netwerkkaart, grafische kaart, oa.), maar mijn ervaring is dat zeker onder VMWare 3.0 dit heel goed te doen is. Zitten goede drivers bij, en de tools-installatie is goed uitgeknobbeld.

succes!
Pagina: 1