Toon posts:

Waarom een RODE HAMER in 98%

Pagina: 1
Acties:
  • 23.161 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een experimentje gedaan met wat mensen. Volgens mij wel bekend bij sommige topic readers hier.
Leg de volgende sommen voor, en laat die oplossen in gedachten:

15+6
3+56
89+2
12+53
75+26
25+52
63+32
123+5

En dan ineens vraag je naar een stuk gereedschap en een kleur. De meeste mensen zeggen dan een rode hamer. Het werkt het beste als je de sommetjes op vellen papier zet en ze onder de neus legt. Uiteraard heb je ook een velletje met rode hamer voor het surprise effect.

Volgens de statistieken zou 98% dus rode hamer zeggen. Bij mijn experiment met 10 mensen was dit 60%, 20% zij een groene hamer, 10 procent een rode schroevendraaier, en 10% een paarse drilboormachine (hij bleek de test al te kennen).

Leuk zo'n 'spelletje', genoeg ooh's en aah's. Maar ik wil weten hoe dit zit (wetenschappelijk), en of jullie (proefondervindelijk) de zelfde resultaten bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:28

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Geen idee eigenlijk. Heb het net ook even bij een collega van mij gedaan (49 jaar) en hij stond me daar raar aan te kijken toen ik het blaadje uit mijn zak haalde met rode hamer erop. Was wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Volgens mij heeft het geen zak met de sommen te maken. De associatie met gereedschap is gewoon een rode hamer; vraag me niet waarom.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een rooie hamer? aarg aargh. Het rooie gevaar is terug. LENIN STALIN en al die shit. Zat er ook een cikkel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb die sommen overgeslagen, en dacht ook direct aan een rode hamer. Waarom?

Ik denk dat 'rood' de makkelijkst uitspreekbare kleur is, en dus het meest voor de hand ligt. Hetzelfde geldt voor het woord hamer, ook lekker kort & simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yuri zit erachter! je weet wel van RA2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK snap m niet? Is dit echt zo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het nut van de sommetjes, dat je heel simpel en logisch gaat nadenken, waardoor je minder snel denkt aan paarse drilboormachines, dan aan rode hamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 11:50

Padvinder

doet z'n best

ik kreeg 'm per meel van een vriend...

Ik al die sommen opgelost... (wanneer wordt het leuk? dacht ik...)

Denk aan een kleur en een gereedschap...

"Paarse Hamer"

FOUT! - wat nou fout? Andere vrienden hadden ook heel andere dingen... ik begrijp dit testje dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 13:54
Op donderdag 31 januari 2002 12:16 schreef Silverburst het volgende:
IK snap m niet? Is dit echt zo? :?
probeer het it, zou ik zeggen, dan weet je of het werkt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

groen en grasmaaier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 16:57
ik had die "test" afgelopen week gekregen via email... ik zat bij die 10% die rode schroevendraaier dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ouders getest

een rode hamer :)
en een gele telefoontang :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, iederee, net als ik, verbaasd. Maar heeft iemand nu hier een verklaring voor? Ik weet dat het niet in die exacte sommetjes zit. De kans wordt zelfs nog groter als je iemand tussendoor laat aftellen van 20 tot 0. Dan wordt de spontaniteit van de oplossing groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik kan me voorstellen dat de sommetjes etc alleen maar dienen om er voor te zorgen dat je hoofd 'leeg' is van andere dingen. Je schijnt maar 7 dingen tegelijk te kunnen onthouden in je korte geheugen. Dus na een sommetje of 8 is dat wel leeg. Achteruit van 20-0 tellen zijn 21 opdrachten, echt GOED leeg dus. Zelfs als je een nijptang in je handen hebt denk je daar dus niet meer aan. Daarna komen gewoon de dingen die het dichtst aan de oppervlakte liggen boven water. Rood is een hele sprekende primaire kleur, de kleur van bloed, een alarmkleur. Dus dat is er eentje die makkelijk boven komt. Er zal bijna niemand met mauve of maroen komen als kleur. En een hammer kent ook iedereen. Zelfs iemand met 4 linker handen heeft er wel eens eentje vastgehouden. Een 3 jarige gebruikt er al een van plastic om mee te spelen. Een Kocherklem of een blindklinkttang zullen niet echt aan de oppervlakte liggen. Ook niet bij mensen die die dingen kennen en wel eens gebruiken. Ik vind een score van boven de 90% ook wel hoog. Maar 80% lijkt me niet zo gek

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het werkte niet bij mij omdat ik wist wat ik moest kiezen... jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 22:51

Rejgun

Leven is Bier drinken

is een gele waterpomptang ook goed??

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 13:56

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik denk dat de sommetjes er vrij weinig mee te maken hebben, vraag mij een stuk gereedschap +kleur en ik roep ook een rode hamer simpelweg omdat ik als kind altijd met een rode hamer op spijkers sloeg....

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 13:15 schreef Ortep het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de sommetjes etc alleen maar dienen om er voor te zorgen dat je hoofd 'leeg' is van andere dingen. Je schijnt maar 7 dingen tegelijk te kunnen onthouden in je korte geheugen. Dus na een sommetje of 8 is dat wel leeg. Achteruit van 20-0 tellen zijn 21 opdrachten, echt GOED leeg dus. Zelfs als je een nijptang in je handen hebt denk je daar dus niet meer aan. Daarna komen gewoon de dingen die het dichtst aan de oppervlakte liggen boven water. Rood is een hele sprekende primaire kleur, de kleur van bloed, een alarmkleur. Dus dat is er eentje die makkelijk boven komt. Er zal bijna niemand met mauve of maroen komen als kleur. En een hammer kent ook iedereen. Zelfs iemand met 4 linker handen heeft er wel eens eentje vastgehouden. Een 3 jarige gebruikt er al een van plastic om mee te spelen. Een Kocherklem of een blindklinkttang zullen niet echt aan de oppervlakte liggen. Ook niet bij mensen die die dingen kennen en wel eens gebruiken. Ik vind een score van boven de 90% ook wel hoog. Maar 80% lijkt me niet zo gek
!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je hersenen even aan het werk worden gezet en er dus 'actie' verlangt wordt van die kronkels in je hoofd versnelt de bloedstroom enigszins en stijgt je lichaamstemperatuur met enkele milligraden en aangezien je dit onbewust ervaart zul je op die vraag naar een kleur onherroepelijk 'rood' (= kleur geassocieerd met bloed én warmte) antwoorden :) .

Ook de hamer komt uit soortgelijke onbewuste 'overwegingen' voort; de hamer wordt in dit verband geassocieerd met het woord 'erin-hameren' van -de te leren- rijtjes en lessen op school.

Dus het antwoord luidt in 8 van de tien gevallen 'rode hamer'.

Probeer maar eens een andere vraag te stellen aan iemand aan wie je dit rijtje sommen voorlegt en die hier nog niets van weet maar vraag nu naar een gerecht... :? .

In 8 van de 10 gevallen zal de proefpersoon antwoorden: 'stamppot' een associatie afgeleid van het werkwoord 'erinstampen' -van leerstof- ;) .

De kleur zal in enkele gevallen rood blijven maar het meerendeel zal nu antwoorden 'oranje' omdat ook deze kleur 'warmte' suggereert en deze kleur geassocieerd wordt met stamppot (lees: hutspot!) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Hmm ik heb het bij m'n moeder geprobeert en die kwam op een blauwe schroevendraaier. En aan een vriend gevraagd vlak na een biologie practicum (dan is je hoofd echtwel goed leeg ;) ) En hij dacht aan een groenen nijptang.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 13:15 schreef Ortep het volgende:
Klink best verklarend!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

M'n vriendin zei Hamer en Blauw (haar lievelingskleur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Ik kwam toch echt uit op mijn naturel gereedschap if ya know what i mean... je vroeg niet wat voor gereedschap.

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hahha, vandaar!

Ik werd een week geleden ook gevraagd naar een gereedschap en een kleur!

Ze hadden het alleen verkeerd gedaan; ze gaven geen sommen.

Ik antwoorde: gele waterpomptang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

hehe, deze ga ik morgen meteen ff proberen bij een paar m8s van me,

het resultaat horen jullie morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gaf als antwoord ook een rode hamer, en begrijp tot op de dag van vandaag niet waarom... misschien is het wel zo dat omdat wji de rode hamer idd nog wel kennen van het communisme dat wij er meer op bedacht zijn.. anderszijds geen oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Laatst online: 01-10 13:51
Toen ik die test voor het eerst deed, zei ik ook rode hamer... :?
Geen idee waarom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.

Ed.

De eerste uitslagen!!:

M'n Pa: Groen tuingereedschap (vraag me niet hoe ie erop komt...)
Hij gaf trouwens wel toe dat rood bij hem als eerste door z'n gedachte schoot... maar hij zei groen

Ma: Gele hamer.

jammer van dat geel.. was bijna raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.

Ed.

Okay, ik heb nog een hele zooi mensen gevraagt:

4x rode hamer
groene hamer
zwarte zaag

en een vriend van me is er ook mee aan de slag gegaan en bij hem zei tot nu toe iedereen rode hamer
(hij had alleen z''n moeder nog maar getest :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
toen ie hier op GoT gepost werd laatst dacht ik aan een paarse hamer

maar dat kan met de achtergrondkleur te maken hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen ik dit door mijn broer kreeg voorgeschoteld dacht ik rode hamer, maar ik zei paarse hamer, omdat ik dat minder afgezaagd vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Paul de Leeuw dacht aan een roze nagelschaartje ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

2x rode hamer
1x groene hamer

En ow ja, als je naar een groente vraagt, zal 90% SLA zeggen :)

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Nog zoiets: die 98% is onbetrouwbaar. In alle tests van dit soort die je opgestuurd krijgt zijn de statistieken domweg hoger dan ze in het werkelijke onderzoek waren.

Deze conclusie is gebaseerd op twee tests van de -tig ;)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even bij mijn vrouw geprobeerd. En haar antwoord was: rode hamer...creepie hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hierro was ook
3 x Rode hamer en 1 x groene hamer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:36
volgens mij heeft de kleur ook te maken met kleuren id omgeving.

mn pa had een geel tshirt aan, hij zei gele bako.
mn moeder had een zwartgeval aan, zij zei zwarte hamer.
mn zusie had een witte blouse aan en zei een witte hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Op donderdag 31 januari 2002 22:05 schreef wfvn het volgende:
M'n vriendin zei Hamer en Blauw (haar lievelingskleur)
Dat zij ik ook. Er staat trouwens: denk aan een stuk gereedschap en aan een kleur; dus niet de combinatie van die 2. Feit is gewoon dat de meeste mensen gereedschap direct associeren met een hamer en bij kleur vrijwel direct aan rood denken. Dat is een opvallende kleur.
Daarom zijn ook de telefooncellen in Engeland rood, ze vallen onmiddellijk op en doordat ze rood zijn, ga je er ook zo snel mogelijk weer uit willen omdat rood een benauwend gevoel geeft na een tijdje. Zo worden lange rijen wachtenden voorkomen... Maar met de opkomst van de GSM enzo zijn telefooncellen een beetje verouderd eigenlijk.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 13:00 schreef Fused het volgende:
Nog zoiets: die 98% is onbetrouwbaar. In alle tests van dit soort die je opgestuurd krijgt zijn de statistieken domweg hoger dan ze in het werkelijke onderzoek waren.

Deze conclusie is gebaseerd op twee tests van de -tig ;)
maar als je in je achterhoofd houdt dat 80% van de statistieken niet klopt.. B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 09:34

Frits Flits

SOUND! Designer

Kan iemand dat mailen naar me?
frits_flits@hotmail.com Thx in advance :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27

Scatman_II

R9500 Pro >:)

volgens mij is het gewoon zow dat je het eerste stuk gereedschap wat in je opkomt opnoemt... geld ook voor de kleur...

K'heb er btw nog 1:
je wijst naar je computer (alsie wit is) en vraagt: Welke kleur is dit? "wit"
je wijst naar de koelkast en vraagt: welke kleur is dit?
"wit"
nog iets anders wits vragen, en uiteindelijk:

Wat drinkt een koe????

de meeste menen zullen "melk" zeggen :P

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 00:11 schreef Eftelingtijntje het volgende:
Kan iemand dat mailen naar me?
frits_flits@hotmail.com Thx in advance :)
Is dit ook een experiment? Ga je tellen wat mensen naar je mailen met ??? ja wat eigenlijk, een rode hamer? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Irrelevant, maar toen er voor het laatst op deze topic werd gereageerd was ik nog niet eens geboren. Damn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

En topics van die leeftijd mogen lekker blijven slapen.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.