Toon posts:

[linux] hardware raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil graag een server inrichten met een RAID controller. Het gaat om 2 harde schijven. Het is niet belangrijk of de schijven hot-plugable zijn. Ik had gekeken naar de AAA-131U2 van Adaptec. Maar ik heb begrepen dat een dergelijke controller niet veel zin heeft omdat er geen Linux-drivers beschikbaar zijn. (De controller is eigenlijk een gewone SCSI kaart met een andere BIOS, de RAID functionaliteit komt uit de drivers). Volgens iemand kan ik dan net zo goed de standaard Linux software RAID gebruiken.

Kan iemand mij wat helderheid over dit onderwerp verschaffen? Wat heb ik werkelijk nodig om RAID te kunnen toepassen? Wat raden jullie mij aan? Hardware of software RAID?

Bedankt vast!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Lastig onderwerp, RAID.
Wat betreft stabiliteit is een hardwarematige oplossing het beste.
Laat de bios / firmware maar de raid funtionaliteit doen. Echter heeft linux hier
ondersteuning voor nodig. Sommige RAID controllers worden wel ondersteund, en geven dus geen problemen.
Ata raid, is echter wat lastiger, daar zijn de kernel developers nog niet klaar mee.
Echter als je een wat bekendere SCSI RAID controller gebrbuikt, zoals een mylex, die worden denk ik wel goed ondersteund.
Deze kaarten zijn echter wel weer een behoorlijk dure aanschaf.

De linux software raid functionalitieit doet qua snelheid niet onder voor de hardware RAID.
En is daarbij makelijker te installeren. Je kan al bij de setup aangeven dat je een raid wilt maken.
Echter is booten vanaf een software raid naar mijn idee niet mogelijk, daar de kernel de root fs wil gaan mounten.
de kernel zelf staat echter ook op deze raid, en die zal lilo niet vinden.

Alles bij elkaar, zou ik kiezen voor de goedkope, snelle linux software raid.

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Software raid kun je gewoon zonder problemen vanaf booten, vanaf lilo -25 (ofzo) maar dan alleen vanaf raid-1 (en 0 misschien ook). Omdat je toch maar 2 schijven hebt is dat geen probleem en kun je 't gewoon gebruiken..

* Roel heeft deze week een server met 3x 20 gb ide software raid opgezet

5 gb raid 1 (mirroring op hda & hdc met sparedisk op hde) en een raid 5 array op alle 3 de schijven, werkt goed.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Linux Softraid 0 kun je als root fs gebruiken.
Wat je niet kan doen is je kernel hierop zetten. Hier heb ik dan een 25MB partitietje gemaakt. Loopt als een trein

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-08 15:12

Tassadar

l33t h4x0r :)

Maar welke hardware RAID oplossingen worden nou goed ondersteund?

Verwijderd

voor scsi is mylex een hele goede aanschaf, ik geloof dat mylex nu door ibm is overgenonen. ik heb zelf ooit een mylex acceleraid 170 mogen installen en de drivers zitten mooi in de kernel (is belangerijk!).
Voor ide-raid is 3ware de enigste oplossing. Een 3ware 6200 doet raid0 en raid1 en kost niet eens zoveel. 3ware 7xxx's doen ook raid5 en zijn een stuk sneller. Ik ben zelf de troste eigenaar van een 3ware 7450 en heb er nooit problemen mee gehad.

• loial
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09-2024
Op vrijdag 01 februari 2002 16:09 schreef wkamphuis het volgende:
...Voor ide-raid is 3ware de enigste oplossing...
Nou, ik vind dat wel een beetje heel voorbarig. Adaptec heeft namelijk ook mooie ATA RAID kaartjes (kheb zelf net de 2400A besteld) en ook Promise heeft een aardige hardware RAID kaart (SX6000 ofzo)

Verwijderd

Nou, ik vind dat wel een beetje heel voorbarig. Adaptec heeft namelijk ook mooie ATA RAID kaartjes (kheb zelf net de 2400A besteld) en ook Promise heeft een aardige hardware RAID kaart (SX6000 ofzo)
Ik heb net ff door de kernel ml gezocht en je hebt gelijk, de dpt_o module doet nu ook de 2400a als de sx6000. Je kan dus ook van deze kaarten booten, wat niet met binary drivers kan.

Kwa support voel ik me wel zekerder bij 3ware die linux 'echt' support. Adaptec heeft op de site alleen nog maar de zelfgemaakte binary drivers en ondersteund de dpt_o dus niet. Promise heeft nog nooit van een computer zonder M$ gehoord dus support hoef je daar al helemaal niet te verwachten.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 01 februari 2002 16:56 schreef Loial het volgende:
Helaas zijn deze 'RAID' kaartjes de winmodems van de controllerkaarten: De RAID-functionaliteit zit grotendeels in software, en niet in de hardware (zoals bij echte (en dure) RAID controllers het geval is).
Er is eens een test gedaan en de GNU/Linux software raid bleek efficienter dan de RAID van het RAIDkaartje in kwestie (hpt370 ofzo).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties...

Conclusie die ik mag trekken is:

Linux Software RAID gebruiken

?

p.s. sorry voor de late reactie...
Pagina: 1