[WC] 2 cpu's maar dan ook 2 pompjes?

Pagina: 1
Acties:

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
Ik ben bezig met een mod te maken op een big tower, daar komt (zodra het te koop is :9~ ) het nieuwe bord van msi in, de msi k7d. Hier komen 2 athlon mp cpu'tjes op en die ga ik water gekoeld maken. Moet ik hier dan 1 pomp voor gebruiken en dan vervolgens de slangen splitsen vlak voor de 2 cpu's? of moet ik 2 pompjes gebruiken, voor iedere cpu 1?

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 09:53
1 pomp moet genoeg zijn, tenzij je ook 2 radiatoren wilt gebruiken (maw. dat je 2 aparte watercircuits wil)

Verder ben ik geen waterkoeling-expert, dus hoe het precies moet weet ik niet.

Dato DUO synth voor twee

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een pompje is ook voldoende. Je kunt de slangen inderdaad splitsen voor de 2 CPU's, zodat de koelblokjes "parallel" worden gekoeld. Maar je kunt de koelblokjes ook in "serie" koelen: pomp > CPU1 > CPU2 > terug naar pomp. Hier is CPU1 de hoofd CPU (die dus eerst/meest wordt aangesproken, bijvoorbeeld in het geval van de BP6 is dat de CPU op Socket2).

Ik denk dat bij een parallele koeling de waterdruk na de splitsing lager wordt en zo wat minder snel warmte kan meenemen. Bij serie wordt de hoofd CPU beter gekoeld dan de 2e CPU, omdat het water reeds de warmte van CPU1 heeft meegenomen. Ik zou gewoon allebei uitproberen om vervolgens te concluderen wat beter is. Het is toch niet zo moeilijk om een beetje te rommelen met slangen zodat de CPU's ofwel parallel ofwel in serie worden gekoeld :)

[edit]typo[/edit]

• Guvner
is het dan niet zo dat er een kans is dat het water bij de een langzamer gaat lopen, dat is waar ik bang voor ben, en dan FIK!!!! :( weer een cpu weg, heb ik al eerder gehad |:(

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:31
Geen wc expert hier, wel beetje ervaring met pompen. Waarschijnlijk kun je makkelijk met 1 pomp toe, tenzij die te weinig water verplaatst (bij splitsen heb je ineens de helft van het water per proc) > hangt er dus vanaf hoeveel water langs elke proc je wilt hebben :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Je kunt wel met 1 pomp af..

Als je het water wilt splitsen zou ik wel voor een pomp gaan die genoeg capaciteit heeft..

Maar je kunt ook in plaats van het water te splitsen, gewoon de waterblokken in serie zetten.. (dus water dat uit het ene blok komt naar het andere toevoeren).
Da's waarschijnlijk nog het makkelijkst.. En qua koeling maakt het niet zoveel uit.. Het water wat namelijk uit het blok komt is maar 0.1 (of iets in die richting) graad warmer als het ingaande water!

edit:

Hey balus.. Doe je het weer.. Hetzelfde zeggen, maar weer sneller zijn :(
;)

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Weetje hoeveel water er uit zo'n Eheim 1250 (1200 l/u) komt? Genoeg.

I reject your reality, and substitute my own.

• Guvner
heb al iets moois gevonden.
Ik ga de slang splitsen en dan 2 flowmetertjes er tussen plaasten. www.swissflow.com
Mooi apparaatje, E75,=
Pagina: 1