[UML] Goede voorbeelden gezocht *

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:03

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Ik ben me op het moment op UML aan het storten. Ik maak steeds grotere OO (object georiënteerde) applicaties en die zet je niet zomaar even met een potlootje op een papiertje in een flow-diagrammetje.

Ik heb al behoorlijk wat gelezen over UML en het is me duidelijk wat de mogelijkheden zijn. Alleen de sorteer-logica achter use-cases, sequence diagrammen en class-diagrammen is me nog niet helemaal duidelijk. Dus even mijn probleem in een notendop: Waar zet je wat neer? Heeft iemand een link naar een pagina waar dat een beetje duidelijk uitgelegd wordt?

Het klinkt misschien knullig ik weet het, maar ik heb op mijn opleiding nog nooit een UML diagram gezien. :? Alleen PSD's, ER's en ORM's kwamen aan mijn neus voorbij, terwijl UML toch een standaard is die als een huis staat. Rare scholen van tegenwoordig. ;) Alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door mOrPhie op 22-03-2021 00:11 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36226

UML is een model, geen methodiek. UML draagt je dus maniertjes aan hoe je dingen kunt modelleren. Je moet zelf maar eens kijken welke technieken handig zijn.

Wat voorbeelden zijn inderdaad wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
dat is dus precies waarom ik om voorbeeldjes vraag. ;) Ik weet wat je kunt gebruiken, hoe sequence modellen werken, wat een use-case inhoud. Dat is me duidelijk. Maar de manier, de techniek, hoe ga ik beginnen aan een nieuw model, dat is dus ff lastig, en daarom zoek ik naar mooie voorbeelden waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe en waarom de ontwerper het zo heeft gedaan.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 31 januari 2002 13:51 schreef mOrPhie het volgende:
Maar de manier, de techniek, hoe ga ik beginnen aan een nieuw model, dat is dus ff lastig, en daarom zoek ik naar mooie voorbeelden waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe en waarom de ontwerper het zo heeft gedaan.
Alle begin is lastig. Maar waarom pak je niet een simpel projectje, en ga je voor elk onderdeel een uitwerking maken. Dan ga je (wellicht halverwege) bedenken of het zinvol is of niet.

Je kunt UML gebruiken om te analyseren (je eigen gedachten ordenen) of te modelleren (documentatie maken, zodat je met anderen kunt communiceren).

Ik denk dat in eerste instantie de analyse belangrijk is. Gewoon aan beginnen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Ik ben inderdaad al gewoon begonnen en dat gaat nu redelijk. Dingen waar ik op vast kom te zitten, zijn vaak bekende beginnersproblemen, die vaak al staan uitgelegd op dev-sites. Ik denk wel dat ik een aardig eind kom op deze manier.

Aan de hand van een aantal voorbeelden die ik nu via google heb kunnen vinden merkte ik al dat binnen de taal UML een heleboel verschillende werkwijzes bestaan. Deze is natuurlijk per designer anders. Ieder heeft zijn eigen inpunt hierin. Ik denk dat ik teveel op zoek was naar "hoe te ordenen", terwijl dat toch heel vaak op ervaring aan komt.

In ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invalid
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
UML is geen methode om te analyseren. Het is een standaard waarmee je een OO ontwerp kunt weergeven in oa verschillende diagrammen.

Wat wij hier op school doen is eerst de zaak analyseren met NIAM en dat dan omzetten naar een OO ontwerp in de vorm van UML diagrammen.

Je kunt een ER diagram ook omzetten naar UML. Voor voorbeelden kun je het beste gewoon een boekje kopen over UML (practisch uml bijv.).

Download ook Radional Rose (www.rational.com). Daarmee kun je heel mooi UML diagramen maken en automatisch om laten zetten naar bijv. java classes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Rational Rose gebruikte ik al, maar toch bedankt hoor :)
UML is geen methode om te analyseren. Het is een standaard waarmee je een OO ontwerp kunt weergeven in oa verschillende diagrammen.p
Ja, ok. Maar de requirements engineering zoals die in UML te gebruiken is, is toch een inventarisatie welke je later kunt _analyseren_ op hoe je wat in welke context gaat gebruiken in je applicatie?
Voor voorbeelden kun je het beste gewoon een boekje kopen over UML (practisch uml bijv.).
Ik ben niet voorbarig, maar ik denk dat ik er zonder boek ook wel uit ga komen, aangezien ik de werking van UML nu wel door heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35065

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Lees ook Booch e.a., the Unified Modeling Language (UML)

Echt een heel goed boek wat een beetje werkt als een naslagwerk, maar waarin zo'n beetje alles omtrent het gebruik wordt uitgelegd.

Sundown Circus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 01 februari 2002 10:19 schreef InvalidTarget het volgende:
UML is geen methode om te analyseren. Het is een standaard waarmee je een OO ontwerp kunt weergeven in oa verschillende diagrammen. [...]
Je kunt best met UML analyseren. OK, voor informatie-analyse prefereer ik ook NIAM. Maar analyseren is meer dan informatie alleen. Die toestandsdiagrammen zijn in sommige situaties best handig.

Analyse is in feite ontleden en daar gebruik je een paar stukken gereedschap voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 01:28 schreef sensei1 het volgende:
Misschien heb je hier wat aan?
http://www.smartdraw.com/resources/centers/uml/index.htm
INderdaad mooie site. Alleen jammer dat ze hun manier van werken steeds terug herleiden naar SmartDraw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Laatst online: 17-04 10:47

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

De beste tool voor UML is b.t.w. Rational Rose (ook wel wat duur). Je zult echt moeten zoeken naar uml-boeken om voorbeelden te krijgen, of anders de dicatatenwinkel van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 10:35 schreef jopiek het volgende:
De beste tool voor UML is b.t.w. Rational Rose (ook wel wat duur). Je zult echt moeten zoeken naar uml-boeken om voorbeelden te krijgen, of anders de dicatatenwinkel van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden...
Ik woon in leidschendam. Ik denk dat ik beter naar de dictaten-shop in leiden kan gaan ;)

* mOrPhie gebruikt rational rose, dat het ff duidelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Laatst online: 17-04 10:47

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op zondag 03 februari 2002 23:30 schreef Doekman het volgende:

[..]

Je kunt best met UML analyseren. OK, voor informatie-analyse prefereer ik ook NIAM. Maar analyseren is meer dan informatie alleen. Die toestandsdiagrammen zijn in sommige situaties best handig.

Analyse is in feite ontleden en daar gebruik je een paar stukken gereedschap voor.
NIAM en UML hebben beide een ander doel. UML beschrijft structuren in software (ik denk hierbij vooral aan de Use-Cases etc.) NIAM gebruik je om natuurlijke taal in een aantal stappen terug te brengen tot een database.
UML is veel universeler dan NIAM, vandaar dat wij op de HTS (Software Engineering) eerst niam kregen voor db's maar voor de echte Software Engineering projecten alleen UML gebruikten...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Weet iemand misschien een legenda-achtig iets te vinden waar de lijnen en symbolen en hun betekenis wordt uitgelegd? Liefst als een soort van referencecard die je uit kan printen en makkelijk ophangt op zow :)

Heb al beetje gezocht maar sniet zo makkelijk te vinden.
Tnx

Pagina: 1