[CM] 2 fans op elkaar

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 19:50
Ik heb hier weleens ooit eens een keer een korte opmerking gelezen over het stapelen van fans. Dus 2 (of meer) fans op elkaar zetten/schroeven/lijmen om meer lucht/min te verzetten. Uiteraard moeten ze dan dezelfde kant opdraaien etc.

Nu meen ik mij te herinneren dat iemand zei dat de verplaatste hoeveelheid lucht per minuut ook verdubbelde bij gebruik van 2 fans van merk X (zelfde groote en RPM) op elkaar in vergelijking met 1 fan van merk X (zelfde groote en RPM als de 2 gestapelde fans).

Nu is dus mijn vraag: Is dit zo? Verdubbelt de hoeveelheid verplaatste lucht per minuut door het stapelen van 2 fans van dezelfde soort (zelfde merk, zelfde omvang en RPM)?

En dan onderscheidt ik weer 2 verschillende opvattingen, namelijk werkt dit in theorie zo en wat is de afwijking van de theorie in de praktijk (bijvoorbeeld in werkelijkheid maar 90% extra lucht verplaatsing ipv 100% ofzo).

Ik vraag mij dit af omdat ik zit te twijfelen of ik 2 fans op elkaar ga zetten vanwege ruimtegebrek ofdat ik er beter 2 naast elkaar kan zetten (wat inhoudt dat ik mijn kast serieus zou moeten verbouwen en ik ben erg lui... :D )

Nou ik ben benieuwd naar eventuele antwoorden, inzichten of links.

Alvast bedankt voor de moeite voor het beantwoorden!

PS Ik heb de search gebruikt maar geen resultaten gevonden met search termen als: dubbele fans, 2 fans, fans op elkaar, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:21
Je zal nooit twee keer zoveel lucht gaan verplaatsen. Dan zou immers het rendement van de 2-fans-combo 100% moeten zijn, das niet het geval. Wat wel zo is: de onderste fan gaat harder draaien dan die voor gemaakt is en gaat dus eerder kapot, maar gaat ook meer lucht verplaatsen. Zeg dat je misschien anderhalf keer zoveel lucht verplaatst als met 1 fan. :)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
Ortep, die site, daaruit maak ik op dat als er een hoge "static pressure" (ik neem aan dat ze hiermee bedoelen overdruk?) in de kast is dat 2 fans in serie nut hebben.

Bij een lage "static pressure" zijn 2 parallelle fans beter voor de airflow? :?

Dus in principe zou in de huis-tuin-en-keuken situatie 2 parallelle fans beter zijn aagezien overdruk vermeden dient te worden.

Correct me if I'm wrong... :?

Dit klinkt een beetje chaotisch en ik denk dat mijn teksts goed aangeeft dat ik dat verhaaltje niet helemaal begrepen heb op die site. Met mijn Engels zit het wel goed maar wat ze nou precies bedoelen met static pressure (gelijke/statische druk :?) is mij niet geheel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Op donderdag 31 januari 2002 13:38 schreef Jofel het volgende:
Ortep, die site, daaruit maak ik op dat als er een hoge "static pressure" (ik neem aan dat ze hiermee bedoelen overdruk?) in de kast is dat 2 fans in serie nut hebben.

Bij een lage "static pressure" zijn 2 parallelle fans beter voor de airflow? :?

Dus in principe zou in de huis-tuin-en-keuken situatie 2 parallelle fans beter zijn aagezien overdruk vermeden dient te worden.

Correct me if I'm wrong... :?

Dit klinkt een beetje chaotisch en ik denk dat mijn teksts goed aangeeft dat ik dat verhaaltje niet helemaal begrepen heb op die site. Met mijn Engels zit het wel goed maar wat ze nou precies bedoelen met static pressure (gelijke/statische druk :?) is mij niet geheel duidelijk.
Static pressure is statische druk. De druk zoals die normaal in de omgeving heerst zeg maar.

Over dit onderwerp is al eens gediscussierd. Zie dit draadje

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
Breinonline, dank je wel. Dat was het draadje wat ik zocht. Alhoewel het niet echt een duidelijk punt oplevert of stacked fans nou wel of niet beter zijn. Globaal gezien ljikt het in dat draadje er op dat het een beetje nut heeft maar niet echt de moeite waard.

Dus statische druk is in een normale kamer gewoon 1 bar en hopelijk is dat ook zo in je computer kast aangezien overdruk tot hogere temperaturen leidt en onderdruk valse lucht en extra stof aanzuigt.

Dan begrjip ik niet wat ze op die site lullen over situaties waarbij de static pressure hoger of lager is. Dat zijn situaties die je moet vermijden dus waarom behandelen ze die dan.

Ik denk dat ik maar gewoon 1 fan installeer i.p.v. 2 in serie/stacked. Play it safe... :)

edit:

Ik zie net deze reactie van Ortep in een ander draadje:
"De fan wordt 'krachtiger' als je er twee op elkaar zet. Hij kan dus meer weerstand overwinnen. Maar hij draait niet sneller. Dat kan leiden tot meer kubieke meters per uur (De officiele eenheid) Maar het hoeft niet als de weerstand al erg laag is. Probeer maar eens een fan uit te schakelen. Die draait dan vrolijk mee met de andere door de luchtstroom. Als je hem dan wel aanzet vermindert de weerstand wel. Maar niet sensationeel.
Wat wel twee keer zo veel opleverd is twee fans naast elkaar. Dan blazen ze ieder zoveel ze kunnen. Dat kan due prima in je kast."

Nu begrijp ik ook die site waar Ortep naar verwijsde... dus bij een hogere weerstand (wat ze op die site een hoge static pressure noemen) kun je beter 2 stacked fans gebruiken. In de praktijk komt dit volgens mij echter niet veel voor en dus kun je beter er een gat erbij zagen (mits je er de ruimte voor heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Op donderdag 31 januari 2002 14:03 schreef Jofel een heel verhaal:
Graag gedaan :) Ik denk dat je in grote lijnen wel gelijk hebt en als je zeker goed wilt zitten en de ruimte zou ik idd maar 2 fans naast elkaar plaatsen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41476

Ik begrijp dat jij, Jofel, nog nooit iets over Aerodynamica heb gehad.
Ik zal het effe uitleggen.
Voor een luchtsnelheid van, kleiner als ongeveer Mach 0.3
geldt de wet van Bernoulli. Omdat als de lucht harder als mach 0.3 gaat de dichtheid van lucht niet constant is. Dit betekent dat de lucht compressible wordt. Het was dus eerst incompressible. De wet van Bernoulli zegt dat de totale druk gelijk is aan de statische druk plus de dynamische druk. De statische druk wordt gemeten als je een buis loodrecht op de airflow steekt en dan de druk meet.
Als je een buis recht in de stroming plaats en die tot totale stilstand breng en dan de druk meet heb je de totale druk. De dynamisch druk krijg je dan door de totale druk te verminderen met de statische druk. De dynamisch druk is gelijk aan 1/2*dichtheid van lucht*snelheid van lucht in het kwadraat. Dit is zeg maar "de bewegings druk".
Dit bedoelen ze dus allemaal met die drukken.
Als je nog meePr vragen over Aerodynamica hebt moet je maar effe mailen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

offtopic:
Knap uitgelegd Reficul. Zou het zelf niet zo kort kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Laatst online: 25-04 20:42
De fans moet en dus ook niet dezelfde kant op draaien maar juist tegen elkaar in. De een linksom en de ander rechts om. Dit omdat de lucht de ventilator niet recht verlaat maar meestal onder een hoek van 45 graden.

20% meer flow en 50%meer druk schat ik.

Trouwens, kent iemand Turboprop. Propellers op een vliegtuig die tegen elkaar indraaien. Ik heb zo'n ding gezien. Die kon verticaal opstijgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even voor de duidelijkheid.
Roedie wat jij zegt is echt maar voor 3% waar ofzo. Als je niet weet waar je over praat moet je gewoon niks zeggen.
Ik zal wel jullie wel effe bijscholen in de beginselen van Aerodynamica.
Les 1: Als de coolers naast mekaar staan. Beinvloeden ze mekaar praktisch niet.
Les 2: Als de coolers in serie staan en ik naar jouw verhaal luister kan ik dit zeggen. De airflow verlaat de cooler niet onder een hoek van 45 maar pak hem beet 3 graden ongeveer. Dat verhaal over 20% meer flow en 50% meer druk is ook onzin. Ik weet niet hoe je bij die ideeen kom maar je hebt blijkbaar met de verkeerde mensen gesproken.
De hoeveelheid verplaatse lucht blijft nagenoeg gelijk. Dus het heeft niet zoveel nut om er 2 achtermekaar te plaatsen. Ik heb dit zelf ook getest en het maakt praktisch niet uit.
Dus gewoon naast mekaar is het beste. Je krijgt dan 2* zoveel airflow. En wat wil je met je die druk zeggen?
Volgens Bernoulli blijft de Totale druk gelijk.
Dus wat alleen kan is dat de statische druk omlaag gaat als de dynamisch druk omhoog gaat.
Ik vertel zo nog effe wat een turboprop is.
Een turboprop is geen type vliegtuig maar een type motor.
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21388

damn reficul, jij klinkt slim (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Op donderdag 31 januari 2002 15:48 schreef Reficul het volgende:
Even voor de duidelijkheid.
Roedie wat jij zegt is echt maar voor 3% waar ofzo. Als je niet weet waar je over praat moet je gewoon niks zeggen.
Ik zal wel jullie wel effe bijscholen in de beginselen van Aerodynamica.
Les 1: Als de coolers naast mekaar staan. Beinvloeden ze mekaar praktisch niet.
Les 2: Als de coolers in serie staan en ik naar jouw verhaal luister kan ik dit zeggen. De airflow verlaat de cooler niet onder een hoek van 45 maar pak hem beet 3 graden ongeveer. Dat verhaal over 20% meer flow en 50% meer druk is ook onzin. Ik weet niet hoe je bij die ideeen kom maar je hebt blijkbaar met de verkeerde mensen gesproken.
De hoeveelheid verplaatse lucht blijft nagenoeg gelijk. Dus het heeft niet zoveel nut om er 2 achtermekaar te plaatsen. Ik heb dit zelf ook getest en het maakt praktisch niet uit.
Dus gewoon naast mekaar is het beste. Je krijgt dan 2* zoveel airflow. En wat wil je met je die druk zeggen?
Volgens Bernoulli blijft de Totale druk gelijk.
Dus wat alleen kan is dat de statische druk omlaag gaat als de dynamisch druk omhoog gaat.
Ik vertel zo nog effe wat een turboprop is.
Een turboprop is geen type vliegtuig maar een type motor.
>:)
Oew, lig ik hier iedereen op te lichten |:(. Niet verder vertellen:). Het is niet mijn vakgebied, en blijkbaar wel dat van jouw. Toch komt er wel wat informatie van het forum hier en een stukje van overclockers.com stacking fans wat ik gelezen heb en wat ik onthouden heb. Dat turboprob stukje komt van discovery. En misschien is het wel bel hebben horen luiden maar....

ff iets dat ik denk wel goed te hebben.

2 ventilators achter elkaar kunnen meer druk leveren. Gewoon in mBar. Daardoor verbeterd de flow omdat een heatsink tegendruk levert. Dat klopt toch wel hé :)

ps, ik ben een waterkoeling en electronica man.(electronica in opleiding :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Hum, als jullie het draadje nou eens volgden dat ik al gegeven had, dan had je dit dus ookal min of meer allemaal kunnen lezen. Er veranderd niets aan je massastroom als je 2 dezelfde fans achter elkaar zet, dus zet ze naast elkaar. Sim-pel :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Op donderdag 31 januari 2002 16:15 schreef breinonline het volgende:
Hum, als jullie het draadje nou eens volgden dat ik al gegeven had, dan had je dit dus ookal min of meer allemaal kunnen lezen. Er veranderd niets aan je massastroom als je 2 dezelfde fans achter elkaar zet, dus zet ze naast elkaar. Sim-pel :Z
Niet om onaardig te doen ofzo, want daar is GoT niet voor maar een antwoord als, er passen geen 2 fans naast elkaar op mijn koelblok zou genoeg moeten zijn.

Gewoon lullen en er slimmer op worden en plezier hebben, Das GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roedie.
Wat jij zegt is correct. Als je een 2 coolers op de heatsink zet krijg je inderdaad een hogere statische druk. En zal er dus meer lucht tussen de koelribben door worden geblazen omdat je door de hogere statische druk de "weerstand" zeg maar van de stilstaande lucht en de te kleine openingen beter te niet kan doen.
Dus 2 fans heeft nut als je een heatsink achter zet of enige vorm van opstructie. Maar het heeft dus geen nut als je zet voor in je kast zet met alleen maar lege ruimte en een groot genoege uitstroom opening er achter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Op donderdag 31 januari 2002 16:21 schreef roedie het volgende:

[..]

Niet om onaardig te doen ofzo, want daar is GoT niet voor maar een antwoord als, er passen geen 2 fans naast elkaar op mijn koelblok zou genoeg moeten zijn.

Gewoon lullen en er slimmer op worden en plezier hebben, Das GoT.
Sorry. Je hebt ook helemaal gelijk. Ik zag alleen weer dezelfde discussie voorbij komen... Maar je hebt gelijk. Mijn excusses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Op donderdag 31 januari 2002 17:03 schreef breinonline het volgende:

[..]

Sorry. Je hebt ook helemaal gelijk. Ik zag alleen weer dezelfde discussie voorbij komen... Maar je hebt gelijk. Mijn excusses!
K. Thanx :)

Ik had misschien ook iets beter moeten lezen omdat
Door Jofel - donderdag 31 januari 2002 14:03
In dat stukje Jofel zelf al een mooie conclusie en afsluiting van het topic had gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
Is dit nog actief? Blijkbaar toch altijd weer een verwarrend onderwerp, dat stacken van fans...

Maar nu is het toch wel voor iedereen duidelijk geloof ik. :)

Trouwens Reciful het is oBstructie i.p.v. opstructie... :7 Zo, kan ik ook eens slim doen... :+
Pagina: 1