Toon posts:

Levensduur diskette, CD etc

Pagina: 1
Acties:
  • 827 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag weten wat de gemiddelde levensduur is van de volgende back-up medium.

Diskette
CD-ROM
Tape
Zipdisk
Optische disk

Of Internet siteŽs waar dit staat vermeld.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:34

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

>OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 22:20
hangt toch vaak van het merk af en hoe je ermee omgaat! Diskettes overleven niet zolang bij mij! Maar een goed merk cdrom zou een jaartje of 20 mee moeten gaan!

Verwijderd

Zip, Tape en Diskette zijn magnetisch, dus dit zal na een tijd vervagen door allerlei starlingsinvloeden. 5,25"-disks van 15 jaar oud doen het nog allemaal.

Maar ik vraag me af of de inhoud van deze media wel belangrijk genoeg is om >15 jaar te bewaren, maar goed.

cd's hebben een levensduur zeer afhankelijk van hoe je ze behandeld en welk merk je gebruikt. MMore cd's die je lekker warm in de zon laat liggen geef ik misschien 2 jaar, mooi TDk-schijfje netjes in een doos bewaard, is minstens een jaar of 60 te gebruiken.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 09:33 schreef marsian het volgende:
hangt toch vaak van het merk af en hoe je ermee omgaat! Diskettes overleven niet zolang bij mij! Maar een goed merk cdrom zou een jaartje of 20 mee moeten gaan!
Ik heb cd's uit '87 die het nog perfect doen :) (geen cd-r's nee...). Dus Meer dan 20 jaar is goed haalbaar.

Verder heb ik 5.25" disks van 15 jaar oud die het nog doen, en 3.5" disks van een jaar of 10 oud, en die doen het ook nog gewoon...bij normaal gebruik that it :P

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Mijn ervaring is dat diskette's te pas en (vooral) te onpas de geest geven. Dit kan ook aan de disk-drive liggen, maar diskette's zijn niet echt stabiel. CD-r waren een paar jaar geleden ook niet altijd even best, maar tegenwoordig gaan ze eigenlijk allemaal een behoorlijk aantal jaren mee. Een kapotte ZIP-disk ben ik nog nooit tegengekomen. (Echt niet)

Echt precies zeggen is moeilijk, maar dit zijn mijn ervaringen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
Op donderdag 31 januari 2002 09:38 schreef MREn het volgende:
Verder heb ik 5.25" disks van 15 jaar oud die het nog doen, en 3.5" disks van een jaar of 10 oud, en die doen het ook nog gewoon...bij normaal gebruik that it :P
Mjah, maar die 5.25" (de 360KB versies) hadden ook een vele lagere schijfdichtheid, dus die zullen misschien wel langer meegaan..

Maar m'n inmiddels 16 jaar oude 5.25" diskettes zijn inderdaad nog goed, net zoals de 12 jaar oude 3.5" 720KB schijven..

En verder is het wel zo dat CD-R's gevoelig zijn voor zonlicht.. Dus als ze veel in de zon liggen zullen ze ook veel minder lang meegaan! (Daarbij telt natuurlijk ook de kwaliteit van de cd-r mee!)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:53
Tapes kunnen ook best heel lang meegaan, maar die moet je wel regelmatig verversen (eens in de 2-5 jaar ff opnieuw lezen en herschrijven)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

ik vertrouw die diskette's voor geen enkele meter meer hoor!! Hij hoeft maar 1 tikje te doen of gaat in 8 delen de prullenbak in hoor, voor die 1x in de maand dat ik zo'n ding dan gebruik

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
Ik heb trouwens ook nog video-banden uit '84 en casettebandjes uit'78.. Maar daarbij begin je toch duidelijk te merken dat de kwaliteit met de jaren achteruit gegaan is.. Maarja, het voordeel van analoog is dat je het wel hoort, maar de informatie staat er nog steeds wel herkenbaar op ;)

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Papillon

Spring 's in the Air...

Op donderdag 31 januari 2002 09:46 schreef gerritblaat het volgende:
ik vertrouw die diskette's voor geen enkele meter meer hoor!! Hij hoeft maar 1 tikje te doen of gaat in 8 delen de prullenbak in hoor, voor die 1x in de maand dat ik zo'n ding dan gebruik
Diskettes?? Die heb ik al compleet verbannen. D'r zit ook geen diskette drive meer in mijn machine's.

Tape is redelijk betrouwbaar, mits je ze eens per jaar herschrijft. Meestal kun je de betrouwbaarheid bij tapes vergroten door een roulatie te gebruiken van meerdere tapes.

CD's zijn ook betrouwbaar, maar dan moet je wel zorgen dat je kwalitatief goede CDR's koopt. Ik heb zelf een partij van die platinum's en arita's gehad, nou daar kun je voor de backup beter met een grote bocht omheen lopen. Na 2 jaar zijn die dingen al moeilijk tot niet meer leesbaar.

Waarschijnlijk de beste kans op het goed terugzetten van de "backup" is RAID 1,5 in combinatie met backup-media te gebruiken. Dan hoef je de backup-media waarschijnlijk alleen in echte noodscenario's te gebruiken, bv brand, blikseminslag, diefstal e.d.

Je ziet dan ook gelijk dat je de backup op een compleet andere plek moet bewaren dan waar de machine staat!!

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Voorgedrukte cd's gaan zeker 100 jaar mee, mits goed behandeld. Voor de betere CD-R's (o.a. Philips) geldt dit ook (hangt er natuurlijk ook van af met welke schrijver die dingen beschreven zijn).

Diskettes weet ik zo gauw niet.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Mwoah ik gebruik nu ff een diskette van zéker 5 jaar oud, werkt prima, maar je moet geen gare drive hebben!

Goedkope/NoName cdr's zijn een ramp!
Verschrikkelijk spul, ik zie gewoon de zilverlaag verteren na 2 jaar ofzo.
Goede cdr's moeten tegen de 100 jaar meegaan (ze zijn dan allang outdated :))

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Heb tot nu toe alleen prob's gehad met Arita en That's Write cdtjes. En nog wat vage merken.
De rest allemaal nog leesbaar! :) (Philips, Sony, MMore, andere Arita, BASF)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
M'n eerste 12-jaar-kick, met levensduur-ervaringen :)

Ik ben eens begonnen al mijn zelfgemaakte oude data-CD's op harddisk te zetten. Deze hebben altijd in hoesjes-met-rits voor 20 stuks gezeten. Ik heb verschillende merken CD's door elkaar, van Philips tot Aldi huismerk, blauw, goud en zilver. Tot nog toe heb ik er grofweg 100 gekopieerd, en slechts 1 CD geeft een IO-error. De ouderdom varieert van grofweg 2000 tot 2004.
Ik heb altijd het vermoeden gehad dat de brander meer effect heeft op de levensduur dan het merk van de disk. Ik heb al deze disks gebrand met een 8 speed PlexWriter (die ik nu vanwege de SCSI-kaart niet meer heb). De enkele CD's die ik gekregen had, heb ik jaren geleden al weg kunnen gooien omdat ze niet meer werkten.
Record tot nog toe: een CD uit 1995, werkt nog prima.

Van mijn DVD's (8 stuks) zijn er 3 naar de knoppen. Die heb ik met een veel nieuwere DVD-brander gemaakt.

Laatste update: in totaal 3 van de 250 CD's gaven een leesfout. Ik heb het nog niet in een andere drive geprobeerd.
Ik heb ook nog oudere backup-CD's met veel kleine files, die liggen allemaal in mijn kluis en laat ik daar liggen. Filesystem: Rock Ridge.

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoDelft op 27-05-2014 11:06 ]

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Optisch: onleesbare CD's en DVD's heb ik genoeg gehad, de Taiyo Yuden schijfjes gaan langer mee als ze gebrand werden met een goede brander. Echter is dit lange termijn ook koffiedik kijken. Geperste schijfjes zijn natuurlijk veel langer houdbaar maar dat kan je zelf niet doen. Ik heb veel schijfjes mogen weggooien omdat ze niet meer uit te lezen waren.

Magnetisch: floppies en diskettes vertrouw ik voor geen meter, ze zijn makkelijk beinvloed zonder enige aanduiding en de redundantie is laag. ZIP-disks hetzelfde verhaal. Tapes heb ik geen uitgebreide ervaring mee maar ze moeten ook "onderhouden" worden.

Electrisch: USB sticks kunnen ook ineens ophouden, de meeste van mijn USB sticks zijn ondertussen niet meer uit te lezen of geven geen vertrouwbaar resultaat (dan wel correct, dan niet). De betere USB-sticks doen het wel nog allemaal.

Concreet is er geen enkele betrouwbare consumeable storage. Backup wordt tegenwoordig ook bedoeld om te doen dmv. (externe) harddisk storage, eventueel in combinatie met cloud backup voor de meest belangrijke zaken. Maar belangrijke zaken bijhouden op wegwerp-oplag: no way !

[ Voor 3% gewijzigd door marcop82 op 23-05-2014 13:28 ]

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09-2025
M-Disc beweert dat hun schijfjes, dankzij een speciale data-laag die met een speciale brander beschreven moet worden, meer dan 1000 jaar mee gaat. Als ze dat inderdaad waarmaken, dan is deze opslag toch redelijk permanent.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Respectful kick na 12 jaar :)

Interessante beweing van M-Disc 1000 jaar. Dat zou lang genoeg moeten zijn. Maar zoals met elk medium zijn er altijd exemplaren die uitvallen. Daarom denk ik dat het een goed idee is om je data niet alleen meerdere malen te backuppen (redundancy), maar ook op meerdere soorten media.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Dus de duur is eigenlijk 1 seconde, dus een goede back-up is noodzakelijk, indien het echt belangrijk is.
En natuurlijk de back-up regelmatig kontroleren, wat bij veel dvd's natuurlijk niet te doen is.

• Jolke
Wat bedoel je met de duur is 1 seconde?

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:59
marcop82 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:28:
Tapes heb ik geen uitgebreide ervaring mee maar ze moeten ook "onderhouden" worden.
Goede tapes die bedoeld zijn voor archivering kunnen erg lang mee gaan. Soms garandeert een fabrikant zelfs dat een tape 15 jaar mee gaat.

Externe schijven als backup lijkt een erg mooie oplossing maar het schijnt dat als een externe schijf enkele jaren bijvoorbeeld op de ene kant ligt je hem ook op dezelfde manier moet uitlezen omdat het anders fout gaat. Onder invloed van de zwaartekracht e.d. neemt de hardeschijf een bepaalde houding aan. Tapes hebben daar geen last van.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 02:48
Bij tapes liggen de magnetische lagen bovenop elkaar waardoor je een doordruk effect krijgt. Als je tapes langere tijd wil bewaren dan moet je ze zo nu en dan heen en weer spoelen.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Jolke
Ozzie schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:20:

[...]

Externe schijven als backup lijkt een erg mooie oplossing maar het schijnt dat als een externe schijf enkele jaren bijvoorbeeld op de ene kant ligt je hem ook op dezelfde manier moet uitlezen omdat het anders fout gaat. Onder invloed van de zwaartekracht e.d. neemt de hardeschijf een bepaalde houding aan. Tapes hebben daar geen last van.
Wat is dat voor een verhaal? Zwaarte kracht die een harde schijf om zeep helpt?

Overigens wat betreft het tape verhaal: je moet ook bij een backup naar tape denken aan een extra tapedrive. Die zou maaar kapot gaan, dan heb je nog niets aan je super-georganizeerder-elke-week-full-backup :P
Dan heb je meer aan harde schijven of optische schijven, omdat de apparatuur daarvan meer in omloop is.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ozzie schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:20:
[...]
...maar [i]het schijnt dat[/i] als een externe schijf enkele jaren bijvoorbeeld op de ene kant ligt je hem ook op dezelfde manier moet uitlezen omdat het anders fout gaat. Onder invloed van de zwaartekracht e.d. neemt de hardeschijf een bepaalde houding aan.
Extraordinary claims require extraordinary proof laten we maar zeggen, dus kom maar op met die bronnen .. ;)
Pagina: 1