M'n eerste 12-jaar-kick, met levensduur-ervaringen
Ik ben eens begonnen al mijn zelfgemaakte oude data-CD's op harddisk te zetten. Deze hebben altijd in hoesjes-met-rits voor 20 stuks gezeten. Ik heb verschillende merken CD's door elkaar, van Philips tot Aldi huismerk, blauw, goud en zilver. Tot nog toe heb ik er grofweg 100 gekopieerd, en slechts 1 CD geeft een IO-error. De ouderdom varieert van grofweg 2000 tot 2004.
Ik heb altijd het vermoeden gehad dat de brander meer effect heeft op de levensduur dan het merk van de disk. Ik heb al deze disks gebrand met een 8 speed PlexWriter (die ik nu vanwege de SCSI-kaart niet meer heb). De enkele CD's die ik gekregen had, heb ik jaren geleden al weg kunnen gooien omdat ze niet meer werkten.
Record tot nog toe: een CD uit 1995, werkt nog prima.
Van mijn DVD's (8 stuks) zijn er 3 naar de knoppen. Die heb ik met een veel nieuwere DVD-brander gemaakt.
Laatste update: in totaal 3 van de 250 CD's gaven een leesfout. Ik heb het nog niet in een andere drive geprobeerd.
Ik heb ook nog oudere backup-CD's met veel kleine files, die liggen allemaal in mijn kluis en laat ik daar liggen. Filesystem: Rock Ridge.
[
Voor 21% gewijzigd door
RemcoDelft op 27-05-2014 11:06
]