[X] Mooie fonts, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoow, gister RedHat 7.2 geinstalleerd (jaahw, helemaal zelf gedownload met mijn 1-week-oude ADSL 1 mbit lijntje :P) maar waar ik me nu (bij het browsen) alweer aan erger is iets wat ik al eerder heb gemerkt in linux: die fonts in browsers en editors zijn zo achtelijk lelijk! En als ik dan een screenie uit dit topic zie, dan ga ik toch wel aan mijn linux-kennis twijfelen :+.

Hoe krijg ik die fonts zo mooi, geantialiasd, en (indien mogelijk) met ClearType :9~ :?

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kijk eens hier of hier

PSN: Houtvlot

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
uhm ik weet niet meer precies hoe ik het voorelkaar had

maar ik heb een truetype fontserver die windows lettertypes kan gebruiken (lees: ik heb ze van windows gekopieerd) en die kunnen ook antialiasing aan! *D

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
True Type fonts in Linux gebruiken is een eitje, maar ze anti-aliased krijgen is me nog steeds niet gelukt, ook niet na lang prutsen met Qt... ;(

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik heb het gewoon ingesteld in KDE

-control panel
-fonts

is dat niet hetzelfde? iig zijn al mijn fonts anti aliased!!

Verwijderd

Je hebt je windows fonts nodig hiervoor. Ik neem aan dat die fonts op dezelfde HD/Computer staan. De eenvoudigste manier is om in je XF86Config een 'FontPath' op te nemen welke verwijst naar je windows-font dir.

Hoe je daarna X zo gek krijgt dat hij die fonts ook daadwerkelijk gaat gebruiken ben ik nog niet uit, ben er zelf ook net mee bezig

• HunterPro
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 11:40 schreef M4RTiN het volgende:
ik heb het gewoon ingesteld in KDE

-control panel
-fonts

is dat niet hetzelfde? iig zijn al mijn fonts anti aliased!!
waar zit dat onder GNOME:? :P (jahw het was een KDE screenie I know :+)

• HunterPro
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 09:33 schreef dinges het volgende:
kijk eens hier of hier
goeie links! Ik denk dat het daar wel bij moet staan... er staan zó veel letters in :+

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Gnome heeft standaard geen Anti Aliased fonts, deze kan je wel krijgen met het gdxft theme ofzow.

Verder is TrueType fonts een hele verbetering, vooral met het browsen. Behalve dan dat fonts wanneer uitgedrukt in aantal punts, kleiner zijn dan in Windows.

Als je dus met Mozilla aan het browsen bent dan is een 10 punts letter maar 8 punts. Ik weet niet of dit aan ttmkfdir ligt (waarmee je font files maakt van de TTF's), of aan Xfree 4.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op donderdag 31 januari 2002 12:30 schreef PluueeR het volgende:
Gnome heeft standaard geen Anti Aliased fonts, deze kan je wel krijgen met het gdxft theme ofzow.
Gdkxft is geen theme, maar een fontprint-hack. Als je dat installeert heb je wel AA in gnome 1.4

Ik zit dit zelf te typen met AA-fonts en het Xeno-buffed theme.
Verder is TrueType fonts een hele verbetering, vooral met het browsen. Behalve dan dat fonts wanneer uitgedrukt in aantal punts, kleiner zijn dan in Windows.
Dat kun je veranderen door je schermresolutie aan te passen. Ik bedoel niet je 1024x768, maar je dpi. Die kun je instellen in een of ander wazig configfiletje. xinitrc ofzo, ergen bij je X11-instellingen.
edit:
/etc/X11/xinit/xserverrc is het bij mij.
Als je dus met Mozilla aan het browsen bent dan is een 10 punts letter maar 8 punts. Ik weet niet of dit aan ttmkfdir ligt (waarmee je font files maakt van de TTF's), of aan Xfree 4.
Bij mij is het juist wat aan de grote kant. Een "Bekijk bericht" knop is hier 8 cm breed en een ruime cm hoog.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Op donderdag 31 januari 2002 12:30 schreef PluueeR het volgende:

Dat ligt aan Microsoft. Voor IE renderden alle browsers fonts op 72dpi, MS vond het nodig om daar 96 van te maken. Nu maakt iedereen dus websites voor 96dpi, waardoor de letters te klein uit vallen als je een browser gebruikt die op 72dpi rendert.
Mozilla doet het geloof ik wel op 96dpi trouwens

Over AA: dan moet je XF4.2(das de nieuwste, eerder mag ook) voor hebben, en dan een videokaart waarmee de RENDER extentie ondersteund wordt.

zonder RENDER geen AA afaik :(

[edit]
woordjes vergeten :+

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Hoe verklaren jullie dan wanneer in HTML via
code:
1
<font face=Verdana size=1>

dit er onder IE in Windows, en Mozilla onder Linux er hetzelfde uitziet.

Maar wanneer je met CSS werkt en opgeeft FONT-SIZE: 8pt; dit er onder Mozilla onder Linux nog kleiner is en helemaal niet meer te lezen.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:12

OMX2000

By any means necessary...

voor Gnome heb je libgdkxft nodig, en een videokaart die de Render extensie ondersteund, zoals hierboven al iemand zei...
Ik heb anti-aliasing , met mozilla 0.9.6 en Galeon (de Gnome browser gebaseerd op de mozilla engine), maar 0.9.7 heb ik nog niet aan de praat gekregen... Er is voor 0.9.6 wel een patch in tegenstelling tot 0.9.7...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• HunterPro
  • Niet online
hmm dan ga ik nu maar ff de NVidea (spelling :?) drivers voor Linux downloaden, want ik las net ergens dat de standaard 'nv' drivers geen harwarematige acceleratie ondersteunen...

maar als ik dan dus die drivers heb geinstalleerd, hoe activeer ik dan dat RENDER gebeuren en AA :?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 19:16 schreef |HunterPro| het volgende:
hmm dan ga ik nu maar ff de NVidea (spelling :?) drivers voor Linux downloaden, want ik las net ergens dat de standaard 'nv' drivers geen harwarematige acceleratie ondersteunen...

maar als ik dan dus die drivers heb geinstalleerd, hoe activeer ik dan dat RENDER gebeuren en AA :?
NVidia ;)

• HunterPro
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 19:51 schreef veldmuis het volgende:

[..]

NVidia ;)
idd :Y)
Pagina: 1