monitoren met vaste frequenties

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Hoe noemen die dingen ook alweer? SUn heeft/had ze geloof'k.
Kon je dus niet zomaar effe aan een pc hangen met vga kaart omdat die verschillende resoluties en refreshrates enzo doorliep.

Heeeft apple/macintosh eigenlijk van die schermen met maar 1 mogelijke resolutie en frequenties?

Laatste: de refreshrate was toch de verticale sync he? En de horizontale sync is die uitgedrukt in kHz'en?

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Niemand?

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Fixed frequentie monitoren, heel erg handig als 2e monitor, vaak lekker groot en lekker goedkoop. Wie ze maken weet ik niet, maar je komt ze zo nu en dan tegen.

Hf is in KHz
Vf is in Hz.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Deze monitoren zijn prima aan te sturen met matrox kaarten, want die kunnen eventueel kleuren inventeren en ferquenties per Hz instellen.

Verwijderd

Dit zijn fixed scan monitor, monitoren die maar op een specifieke frequentie werken. Sun en mac gebruikte ze inderdaad. Ik heb zelf een antieke sony gdm 1952 staan uit 1988. Dit is een 20" triniton. Deze monitor draait 1024x768 in 60 hz. De frequenties zij 48.1 Khz Hor en 60 Hz ver.
Deze monitor heeft 5 bnc aansluitingen waarbij de horz sync en ver sync apart zijn (seperate sync) een andere mogelijkheid is composit sync waarbij beide signalen gecombineerd zijn (4 aansluitingen) of sync on green waarbij beide sync signalen dus met het "groen" signaal meekomen (3 aansluitingen). Met de juiste kabel kan je deze monitoren met iedere videokaart onder windows en b.v. linux aansturen (ik heb wel wat in de sony moeten aanpassen mbt de sync signalen, ik heb ze geloof ik versterkt en gebundeld maar waarom weet ik echt niet meer). Let wel op slechts in 1 resolutie. Je moet dus de settings voor die monitor (in mijn geval) instellen op 1024x768. Ik heb een monitordriver (inf file) een beetje geedit en daarin de juiste waardes gezet. Alles wat windows in op z'n normalke bureaublad doet werkt dus. Dos tekstmodus of spelletjes dus niet. Dit alles onder win2k met een S3DX videokaartje met 2mb. Onder linux werkt het nog veel mooier aangezien je daar heel veel settings kan opgeven bij het instellen van de videokaart. Ik weet dat er speciale videokaarten te koop zijn die iedere resolutie kunnen omzetten in de vaste resolutie van je monitor. Deze zijn alleen erg $$$$ en voldoen meestal niet aan de hoogste eisen mbt 3d enzo. Wat de mogelijkheden zijn met een matrox zoals hierboven genoemd weet ik niet, maar het klinkt erg interessant. Er schijnen ook nog software oplossingen te zijn, maar die heb ik nooit werkend gekregen. Zo lekker verhaal weer. Het is jaren geleden dat ik hiermee bezig ben geweest. Het werkt nog steeds, maar hoe ik alles precies gedaan heb.......

Verwijderd

Alle matrox kaarten kunnen met sync-on-green/fixed frequency overweg, millenium I t/m G400 in ieder geval. Met powerstrip kan je dat instellen enzo....

[uhm, beter hele topic lezen voortaan...]
Pagina: 1