Toon posts:

welke responsetime voor spellen en DVD bij TFT?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een paar vragen over tft schermen.

1 wat mag de maximale responsetime(dus rise + fall) van een tft scherm zijn, wanneer ik fatsoenlijk spellen wil spelen en DVD's wil draaien, dus zonder ghosting en al die shit!
misschien dat iemand uit ervaring kan spreken over zijn eigen scherm. zo ja, wat voor type scherm is dat dan en welke responsetime :)?

2 is het kwaliteitsverschil van het beeld groot bij een tft-scherm die digitaal wordt aangestuurd en eentje die analoog wordt aangestuurd? technisch gezien weet ik de verschillen wel maar zijn ze ook goed waarneembaar met het oog? digitaal is wel leuk natuurlijk maar ook een stukje duurder. zijn die extra euro's hun geld wel waard?

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Voor DVD heb je genoeg aan 40 ms (DVD - 25 beelden per seconde, 1000 ms in een seconde dus 40 ms -> 25 beelden per seconde); voor spellen ligt het iets anders. Ze zeggen dat je ogen fysiek het verschil niet meer waar kunnen nemen ergens tegen de 40 beelden per seconde, wat dus 25 ms response (tf+tr) zou betekenen. Zelf hebben we hier een 17" TFT staan met 45 ms response tijd, en die heeft wel wat last van ghosting als ik Counter-Strike erop probeer te spelen, maar niet extreem.

Wat veel belangrijker is: een goed contrast (400:1 werkt erg fijn) en een goede brightness (>250 cd/m2)...Wil je echt diehard gamen, neem dan een CRT beeldscherm.

Het verschil tussen analoog en digitaal kan ik je niet vertellen; ons scherm is analoog aangesloten en het ziet er :9 uit :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je kunt niet zeggen dat 25ms beter is dan een scherm met een responsetime van 40ms. Dit komt doordat de electronica heel erg van belang is hoe de monitor kan presteren.
Er zijn EIZO schermen met een responsetime van 50ms en je ziet niets van ghosting. Ook zijn er schermen met 25ms die gewoon niet snel genoeg schakelen.
Je moet dus niet alleen erg letten op de responsetime van een scherm. Ook het contrast ratio en de brightness zijn van belang. Verder is het belangrijk dat je weet welk type panel er in het scherm zit. (MVA/A-SI/TN)
In wat voor prijsklasse kijk je dan voor zo'n scherm ?
Als je bijv. een 15" scherm wilt, dan kun je bijv. het SAMSUNG 151s scherm (wat ikzelf ook heb) nemen, waarmee je dus een responsetime van 25ms en een contrast ratio van 330:1 hebt. De brightness is 250cd/m2. Het scherm heeft zeer mooie kleuren en ontzettend veel contrast en brightness.
DVD's en films zijn absoluut 'ghosting free'.
Ook snelle games zoals QUAKE 3 of RTCW of Serious Sam II gaan absoluut zonder hakkelen of vertragingen.
Dit scherm is voor een leuke prijs een aanrader.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Beste Advies: gaan kijken in de winkel