[OC/FSB/RAM] PCI en RDRAM, hoever kan het?

Pagina: 1
Acties:

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 17:11
Tot welke hoogte kan de FSB zonder dat ik problemen kan krijgen met m'n PCI kaarten :? ... ik heb al gelezen dat het bij 42MHz soms wel fout kan gaan, maar tot welke bussnelheid kunnen ze eigenlijk "zeker" wel komen?

En tot waar kan dat RDRAM eigenlijk ... ik vind het echt shit dat er zo weinig ervaringen mee zijn zeg :( (ik heb de search dus gebruikt). M'n P4 loopt nu op een FSB van 115, 460 voor het geheugen dus ...

Zie ook aan het eind van [topic=378065]

Mijn verhaal uit dat topic:
[enigzins off-topic eigenlijk]

Ik heb nog 'n Socket-423 Willamette ... tja, ik had eigenlijk beter kunnen wachten op de Socket-478 maar goed, de zaak betaalde het grootste deel en ik wilde toch 'n Intel (tja ... daar kunnen we over discusseren, maar laat maar ... is gewoon een gevoel op de één of andere manier) ... dus toen werd het maar 'n Socket-423 aangezien de 478 nog te lang wachten zou zijn (we waren echt héél hard aan een nieuwe PC toe).

Vandaag ben ik ook maar 'ns een beetje aan het overclocken gegaan en blijkt dat dat nog wel redelijk gaat :). Eerst molde ik m'n Thermaletake koeler door een schoepje af te breken toen ik wat kabels aan het wegbinden was (voor de airflow) dus moest ik plotseling eerst een nieuwe koeler halen. Dus effe wat rond gebeld, hier in de buurt was het namelijk nog niet zo eenvoudig om zo'n "oude" S423 koeler te krijgen ... maar goed, bij Funprice kon ik toch slagen. Meteen opgehaald natuurlijk want de PC stond al bijna een uur uit en dat mag natuurlijk niet gebeuren :). Wat ik direct merkte was dat er geen straaljager meer in m'n kamer stond. De nieuwe Coolermaster is echt verschrikkelijk veel stiller dan de Thermaletake en bovendien koelt ie een stukje beter (met zo'n 1000 rpm minder). Niet-overgeclocked (@1400MHz is dat in mijn geval) scheelde het met de nieuwe koeler al gauw zo'n 3 à 4 graden :).

Toen heb ik de BIOS maar eens opgezocht en ben in stapjes gaan verhogen. Ik merkte al snel dat ie toch wel redelijk over te klokken was want de processor werd nauwelijks warmer. Ik zit nu op 1610MHz zonder problemen. Ik heb zelfs het voltage niet hoeven aanpassen, dit blijft gewoon op 1,7V. De processor is nu idle 38 °C en stressed 51 °C (tijdens een burnCPU programmaatje). Niet superkoel, maar dit kan ie toch makkelijk aan. Het moederbord wordt bij een stressed-CPU maximaal 40 °C maar loopt normaal op zo'n 37 °C. Tijdens "normaal" internet-gebruik blijft de temperatuur van de CPU zo tussen de 37 °C en de 41 °C.

Ik denk dat ie in principe nog wel iets verder kan (ook omdat het Voltage nog omhoog kan) en omdat ie nog retestabiel is 8-). Dit valt me toch niet tegen van de zo negatief ontvangen S423 Willamette.

Hij draait nu op 14,0 x 115, 1400@1610MHz dus. Da's toch een winst van 15%. Ik kijk de komende dagen even aan hoe ie zich in het dagelijkse gebruik houdt, maar voorlopig lijkt ie retestabiel :).

Zo, dat wilde ik nog even kwijt :P. Er staat sowieso al weinig over het overclocken van de P4's hier ... en over de S423 P4 al helemaal niks (kon zo gauw niks vinden tenminste). Ik heb dus ook eigenlijk geen idee of dit toch een redelijk resultaat is, maar 't lijkt me opzich wel.

• Wouter!
^

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RDRAM heb ik nauwelijks OC ervaring mee, FSB/PCI wel.

Allereerst: er is GEEN gegarandeerde snelheid tot waar je kaarten to OCen zijn. 33MHz is gegarandeerd, meer is altijd tot op zekere hoogte riskant. Maar stuk zullen ze niet gaan- chips gaan stuk door hoge temperaturen of voltages. Fouten op te hoge PCI zijn bijna altijd tengevolge van datacorruptie door slechte synchronisatie. MAW je PCI kaart kapt ermee als je te snel draait, maar zodra je lager gaat zitten wil hij weer.

Enkele ervaringen van mij van slecht naar goed:

Realtek 10/100 NIC: 34.6 MHZ max :'(
SiS900 10/100 NIC: 39.5 MHz max
Pinnacle PCTV Rave: 41.1 MHz max
SB PCI64 (ESS1373):
Intel HAM modem:
Intel 10Mb NIC:
3Com 509TPO, 905Combo, 905TPO:
Onboard CMD ATA-66 ctrl: Allemaal tot 42.7MHz stabiel (daarboven kapte de CPU ermee)

Oslik blyat! Oslik!

• Wouter!
Hmmmm ... ik ben 'r achtergekomen dat ik het RDRAM ook op 3x de FSB kan laten lopen in plaats van Quad pumped. Op die manier zou ik "theoretisch" een kloksnelheid van 1862 MHz :X kunnen halen terwijl het geheugen dan normaal op 400MHz blijft lopen en de PCI bus naar 1/4 gaat (als het goed is tenminste dan dus weer gewoon op 33MHz) ...

Okey, dat haalt die processor natuurlijk nooit ... maar stel dat het zo kan hè, in hoeverre is het aanpassen van die geheugen-multiplier van invloed op de snelheid van het geheugen (dus 3*133 i.p.v. 4*100) of maakt dat helemaal niks uit :?

• Wouter!
^^ Nog maar 'ns een schop ^^ :( ... ;(

• Wouter!
Tjonge jonge ... :(

• Wouter!
Tja ... echt druk enzo ...

Verwijderd

Tja, er zijn niet veel tweakers met een S423 lijkt het me.

Maar goed nieuws, ik heb er ook een, een 1900mhz, en als ik morgen mijn nieuw mobo krijg: Asus P4T, dan begin ik met tweaken. :)

En speciaal voor jou zal ik dan mijn resultaten en tips posten! :)

• Halo_Master
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 15:41

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Mijn Rimm geheugen haalt totde 504 Mhz(128Mhz fsb) , dan is de fut er wel uit.Weet alleen niet of dat aan het geheugen ligt,proc of pci/agp kaarten.Ik heb een radeon 8500 erin hangen samen met een hercules gametheatre XP en een netwerkkaart met intel chipset.

Het beste gehugen blijkt Samsung geheugen te zijn en dan wel double-sided, dus 256 MB of meer.Geen ECC BTW

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

• Wouter!
Op maandag 04 februari 2002 11:33 schreef SunStorm het volgende:
Tja, er zijn niet veel tweakers met een S423 lijkt het me.

Maar goed nieuws, ik heb er ook een, een 1900mhz, en als ik morgen mijn nieuw mobo krijg: Asus P4T, dan begin ik met tweaken. :)

En speciaal voor jou zal ik dan mijn resultaten en tips posten! :)
Tja, nou ... niet speciaal om die S423, maar ik had 't over RDRAM. Dat is ook wel bij 'n nieuwe P4 te krijgen dus moeten dacht ik inmiddels wel wat ervaringen mee zijn geweest. Maar goed, ik heb 't op 460 gehad (FSB 115), verder heb nog niet geprobeerd i.v.m. de CPU-warmte (mwoa, 51 °C stressed valt nog wel mee) en aangezien ik niet weet hoe de PCI's/HD/AGP/geheugen het uithouden, maar hij was volgens mij nog rotsstabiel.

Ik heb ook de P4T btw (P4T-F) met Kingston geheugen btw.

• CSCExter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02-2024
Hadden ze die 3.6 Ghz niet gehaald doordat ze alle waardes appart konden instellen?

• Wouter!
Op maandag 04 februari 2002 17:40 schreef CSCExter het volgende:
Hadden ze die 3.6 Ghz niet gehaald doordat ze alle waardes appart konden instellen?
Ik kan de geheugen-multiplier ook wel op 3x zetten, maar als ik dan niet zorg dat de FSB 133 wordt dan is m'n CPU wel sneller maar dan loopt m'n geheugen langzamer (want FSB 133 haal ik toch niet hiermee).

Verwijderd

Ik heb mijn 1900 op het moment stabiel op 2241, een bus dus van 118. :)
Ik heb er twee Samsung 128mb rimms erin zitten.
Ik heb geprobeerd om het geheugen op 3x te laten lopen, maar verder dan 120 wou mijn cpu opeens niet meer.
Dus dan liever 118, met het geheugen synchroon. :)

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:22
per persoon verschillend

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Op maandag 04 februari 2002 17:40 schreef CSCExter het volgende:
SDRAM is er wel tot een fsb van 165
Pagina: 1