2* 80mm fan op PCI?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De vraag is, kan een mobo dat aan?

Ik heb nl nog een oud modem liggen (PCI) waarvan ik alles wil slopen en er een 2*60mm gaten in zagen. En hier dan 2 fans op monteren (het past). Deze vervolgens onder mijn vga kaart hangen zodat deze goed gekoeld wordt. De warmte blijt normaal nl onder de vga kaart hangen. Door die xtra fans wil ik dat voor het grootste deel vermijden.

Een stevige 120mm fan kan je nl niet rechtstreeks op het mobo aansluiten omdat deze teveel vermogen heeft. Die 60mm fans zouden normaal geen probleem mogen zijn maar ik weet dus niet of een pci bus extra gevoelig.

ter info: pci levert nl 12V. zodoende hoef ik niet met draadjes te kloten die heel het uiterlijk van mijn kast verneuken. tevens is de koeler dan makkelijk te verwijderen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

wel even de koperspoortjes weg halen van die kaart :P (natuurlijk niet die van de 12 volt :D )

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• The Dolf
  • Niet online
Op woensdag 30 januari 2002 22:57 schreef ETM het volgende:
wel even de koperspoortjes weg halen van die kaart :P (natuurlijk niet die van de 12 volt :D )
plakband doet wonderen

Gezocht!
Router

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 16:12

Jan Laros

Aerschtuner

Ik vind het een goed plan, maar ik weet ook niet of dat schadelijk is. Heb je geen oude mamaplank liggen? Ik denk zelf dat een PCI dat aan moet kunnen en dat je geen taferelen met rook en dergelijke hoeft te verwachten. Maar garanderen doe ik het niet.

Edit:

Wil je nu 60 of 80 mm fans hebben? Je topic titel zegt 80 nl en jij zegt zelf hier 60!

• The Dolf
  • Niet online
60mm

Delta's
En ik heb geen oud mobo liggen

Gezocht!
Router

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

ik vind dat idee van plakband toch wel eng, zitten toch allemaal kleine klemmetjes in dat pci slot
1 keer werkt wel, maar als je hem er een keer uit haalt, heb je volgens mij al kans, dat het plakband doorslijt (ducktape is ook geen optie is te dik :+ )
lijkt me verwijderen van de koperspoortjes toch veiliger

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• The Dolf
  • Niet online
Hoe moet ik dan die kopersporen weghalen?
Ik heb er trouwens we;vertrouwen in dat het werkt. Heb vroeger al eens mijn celly unlocked. Moest ook met plakband

Gezocht!
Router

Verwijderd

krassen?

• The Dolf
  • Niet online
Op woensdag 30 januari 2002 23:20 schreef Juggernaut het volgende:
krassen?
Net geprobeerd. Werkt niet :(

Gezocht!
Router

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12
wel een super goed id trouwens om van zo'n oud kaartje nog wat te maken! netjes 2 60mm gaten erin en dan gaan met die banaan! :) D'r moet best uit te komen zijn op welke sporen de +12 zit, meten is weten. Inderdaad wel alle overige banen onderbreken! anders zou je misschien nog wel is kortsluiting kunnen maken met zo'n verzaagde kaart.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 30 januari 2002 22:54 schreef thedolf het volgende:

[...]

De warmte blijt normaal nl onder de vga kaart hangen. Door die xtra fans wil ik dat voor het grootste deel vermijden.

[...]

ter info: pci levert nl 12V. zodoende hoef ik niet met draadjes te kloten die heel het uiterlijk van mijn kast verneuken. tevens is de koeler dan makkelijk te verwijderen.
Erhh, als je alleen van die warmte af wil dan is de luchtcirculatie van een 40x40 mm fan eigenlijk al genoeg. Die 60x60 'a la Zalman' onder je videokaart hangen, ééntje maar, is dus al meer dan genoeg.

Fans aan de 12 v van de PCI bus hangen lijkt me A) een onzekere factor, en B) niet praktisch. Gewoon met een 4-pins molex aan de voeding hangen is veel verstandiger...

Denk, naast of je mobo het aankan, ook even aan de ruis die je introduceert, als je een motor aansluit op de PCI bus: fluctuaties van voltage.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

C@SP

Biertje ??

Weet jij zo welke sporen 12 Volt leveren dan? Vind het btw wel een goed ideetje, misschien doe ik dat ook wel. :)

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• Geronimoos
  • Laatst online: 00:12
Op donderdag 31 januari 2002 00:14 schreef I_Love_Heineken het volgende:
Weet jij zo welke sporen 12 Volt leveren dan? Vind het btw wel een goed ideetje, misschien doe ik dat ook wel. :)
Nee dat weet ik ook niet... maar dat kan je gewoon meten toch? ground in een molex nemen en dan alle pinnetjes voorzichtig af gaan.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 14:22
Op donderdag 31 januari 2002 09:57 schreef Geronimoos het volgende:

[..]

Nee dat weet ik ook niet... maar dat kan je gewoon meten toch? ground in een molex nemen en dan alle pinnetjes voorzichtig af gaan.
Dat lijkst mij niet echt de meest elegante oplossing. Die Delta's slurpen 0,5 Ampère, best veel dus. Ik zou gewoon een Molex gebruiken. Dan heb je aan de buitenkant van de kast ook geen rotzooi, en dan weet je zeker dat het werkt!

Dato DUO synth voor twee

• Xandrios
  • Laatst online: 16-02 21:14
'k dnke dat je een redelijke kans hebt dat je je mobo opblaast als je de 12V onboard gaat gebruiken...

Die fans trekken heel wat WATT's....

Gewoon een Molexje eraan :)

• The Dolf
  • Niet online
Misschien is 1 60mm fan wel genoeg ja.

Mijn 60mm fan gebruikt overigens 0.20A. Mijn 120mm 1.1A. Dus een 120mm zou ik nooit aan het mobo hangen.

Gezocht!
Router

• The Dolf
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 10:34 schreef DiMension het volgende:
Ik zou gewoon een Molex gebruiken. Dan heb je aan de buitenkant van de kast ook geen rotzooi, en dan weet je zeker dat het werkt!
Dit vat ik ff niet. Waarom zou ik rotzooi aan de buitenkant van mijn kast hebben? De bedoeling is juist om alles op de kaart te zetten zodat ik ook geen molex nodig heb.

Gezocht!
Router

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

je moet gewoon ff met een mesje de printbanen bij de pinnetjes doorkrassen, das weinig moeite en het werkt wel goed :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:12
Kweenie hoe vaak je de rpm checkt van je fans, maar dat wil nog wel eens fluctueren. En wil je diezelfde fluctuaties door je pci sloten hebben? Leuk id, maar stroom uit je kast is toch echt de beste oplossing >:)

Bovendien kun je ook draadjes bijna onzichtbaar aan de zijkant van je kast naar je fans laten lopen, nix aan't handje :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Misschien helpt deze link?

• The Dolf
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 19:53 schreef muaddib het volgende:
Misschien helpt deze link?
Dat wist ik al :)
toch bedankt

Gezocht!
Router

• The Dolf
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 19:48 schreef FragFrog het volgende:
Kweenie hoe vaak je de rpm checkt van je fans, maar dat wil nog wel eens fluctueren. En wil je diezelfde fluctuaties door je pci sloten hebben? Leuk id, maar stroom uit je kast is toch echt de beste oplossing >:)

Bovendien kun je ook draadjes bijna onzichtbaar aan de zijkant van je kast naar je fans laten lopen, nix aan't handje :D
Op een agp kaart zit toch ook een fan? Waarom is dat dan niet hinderlijk?

En eventueel zou ik het kunnen stabiliseren door er een condensator tussen te zetten

Gezocht!
Router

• David
  • Laatst online: 10-02 14:22
Op donderdag 31 januari 2002 20:16 schreef thedolf het volgende:

[..]

Op een agp kaart zit toch ook een fan? Waarom is dat dan niet hinderlijk?

En eventueel zou ik het kunnen stabiliseren door er een condensator tussen te zetten
Je fan op je videokaart slurpt wel even een stuk minder stroom dan een 60mm delta. Neem gewoon een molex, dan weet je tenminste zeker dat het werkt

Dato DUO synth voor twee

• The Dolf
  • Niet online
Geen id eigenlijk. Ik heb nou niet echt een zware delta.

Hoeveel gebruikt een normale videokaart fan?

Gezocht!
Router

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hehe het idee komt me bekend voor ;)

Het moet het wel kunnen, zolang je maar van de 5V lijn afblijft. De 12V die je uit de PCI slot trekt komt in principe linea recta uit de ATX connector.

• AcouSE
  • Laatst online: 08:22

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 31 januari 2002 10:36 schreef Cutebritney het volgende:
'k dnke dat je een redelijke kans hebt dat je je mobo opblaast als je de 12V onboard gaat gebruiken...

Die fans trekken heel wat WATT's....

Gewoon een Molexje eraan :)
<grin> Je kan geen Watt's trekken, wel amperes :)

Het lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee om 2x 0,2A uit de PCI-voeding te trekken, tenzij je uitgebreid gaat filteren. De voeding op de PCI bus is niet uitzonderlijk schoon en je wilt natuurlijk ook niet de pulsspanningen van de fan (die ook voor je RPM worden gebruikt, ja) op je PCI-bus voeding hebben.

Als je nou een molexje vlak bij het metalen afdekplaatje knustelt, en dan meteen daarvan achter je MB langs gaat en dan aan de bovenkant vastmaakt zie je dat kabeltje ook niet.

Je kan trouwens wel mooi een stukje epoxy o.i.d. in een PCI-bus steken om die fans in op te hangen.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het is toch ook gaaf, om een PCI-insteekkaart te hebben, die externe voeding nodig heeft?
Zet ergens op de kaart een male-molex op. Dat ziet er ook wel aardig uit. Geen gekloot met doorgeknipte draden etc...

• The Dolf
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 20:43 schreef Osiris het volgende:
Het is toch ook gaaf, om een PCI-insteekkaart te hebben, die externe voeding nodig heeft?
Zet ergens op de kaart een male-molex op. Dat ziet er ook wel aardig uit. Geen gekloot met doorgeknipte draden etc...
Je kan beter de draden rechtstreeks op je kaartje solderen.. Zo'n molex is voor niks nodig

Gezocht!
Router

• The Dolf
  • Niet online
Tis gelukt. En alles werkt nog

Gezocht!
Router

Verwijderd

Goed plan, ik ga vannacht meteen bezig :P

offtopic:
Heb vanmiddag mijn 2*16 lcd gemaakt! Die komt in mijn koffermod! :)

Verwijderd

waarom allemaal molexen eigenlijk? lelijke dingen.. wikkel gewoon draadjes aan elkaar en plak het stevig vast met ducktape :)

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 22:34 schreef thedolf het volgende:
Tis gelukt. En alles werkt nog
trek je nu stroom uit PCI?

• The Dolf
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 22:56 schreef MasterXP het volgende:
waarom allemaal molexen eigenlijk? lelijke dingen.. wikkel gewoon draadjes aan elkaar en plak het stevig vast met ducktape :)
???

Ik zit niet met molexen. Gewoon op kaartje gesoldeerd

Gezocht!
Router

• The Dolf
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 22:57 schreef MasterXP het volgende:

[..]

trek je nu stroom uit PCI?
Jep

Gezocht!
Router

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 22:02
ik ben dit idd al eens tegengekomen

ik geloof op oc of tnet

die had een ISA modempje leeg geplukt en daar ook de spanning vanaf getapt

Repareren doe je zo.

Verwijderd

echt cool, ik heb alleen niks om het op te maken :'(

• Twarp
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Kewl hoor, maareh pics?

Meh ...

• The Dolf
  • Niet online
Op donderdag 14 februari 2002 10:05 schreef Twarp het volgende:
Kewl hoor, maareh pics?
Ik heb hier geen webcam/digicam.

Gezocht!
Router

• NitroX infinity
  • Laatst online: 16:29
Op donderdag 31 januari 2002 20:30 schreef DiMension het volgende:

[..]

Je fan op je videokaart slurpt wel even een stuk minder stroom dan een 60mm delta. Neem gewoon een molex, dan weet je tenminste zeker dat het werkt
uh, waarom moet ik dan een molex op m'n videokaart aansluiten? (voodoo5 5500 agp)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• The Dolf
  • Niet online
Op donderdag 14 februari 2002 12:02 schreef Nitrox_Infinity het volgende:

[..]

uh, waarom moet ik dan een molex op m'n videokaart aansluiten? (voodoo5 5500 agp)
Als je nu eerst de rest van de posts leest?

Gezocht!
Router

Verwijderd

Ik was dit ook van plan (om een 80mm fan onder mijn Aopen GF4 t4200 te hangen zodat dat kleine k*tfannetje eraf kan) om het systeem wat stiller te maken, maar hoe heb je nu de kopersporen weggehaald ?

Ik ben van plan gewoon een molex te gebruiken voor de stroomvoorziening, dus het mag nogal destructief, ze mogen dus allemaal weg.

• Doogie
  • Niet online
kan het BTW geen kwaad als je een kapotte PCI kaart in je systeem hangt? In principe niet lijkt me? Ik zit zelf ook al tijden te denken voor een nette oplossing om een 80*80 fan op mn videokaart gericht te krijgen. Tierapjes werken niet echt fantastich (fan is te groot voor de kaart), eigenlijk moet je zo'n Zalman constructie hebben maar dan 90 graden gedraaid, zodat hij recht op je kaart blaast (dus in dezelfde richting als je een PCI kaart erin prikt)

Weet iemand of zoiets bestaat? Ik heb weleens pics gezien van iemand die zo'n slotafdekplaatje had verbogen en daar de fan aan opgehangen, maar dat lijkt mij niet de meest stevige / stille oplossing

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Iemand eraan gedacht om met een kleine schuurmachine en zeer fijn schuurpapier de sporen weg te halen? (Tuurlijk niet tehard drukken ;) )
Daarna met hars of ander niet geleidend matriaal de kaart weer glad strijken, zou volgens mij gewoon goed moeten werken . Anders kan je natuurlijk ook altijd kijken of je niet nog ergens een leeg pcbtje kan vinden, bij de betere elektronica handel.

Overigens ben ik zelf voor montage aan de uitbreidingssleuven. als je dit een beetje creatief doet hou je ook nog een betere airflow aan over aangezien je meer ruimte maakt.

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
je zou de onnodige pci pinnen weg kunnen etsen, zodat je alleen 12+ en GND overhoudt.

Verwijderd

Atmosphere schreef op 27 februari 2003 @ 12:24:
ben ik zelf voor montage aan de uitbreidingssleuven. als je dit een beetje creatief doet hou je ook nog een betere airflow aan over aangezien je meer ruimte maakt.
Kan je hier iets meer over zeggen, link ofzo ? klinkt namelijk wel interessant maar ik weet niet helemaal hoe dat eruit moet zien.

• Atmosphere
Niet echt een link voor je helaas ... :) maar het lijkt (in gedachte) heel erg op de de manier van 'Zalman'.

Bekijk de uitsparingen van je Case, en stel je voor dat je op de bovenste twee poorten een 'boog' (strip platic/metaal in de vorm buitenrand kwart cirkel) monteerd. Dit monteren gebeurd boven op de huidige uitbreidingskaarten welke al geplaatst zijn. Hieraan kan je mbv een hoekje (lees drager) je fan op monteren .. de hoek bepaald uiteindelijk dan de stand/richting van je airflow.

Iemand plekje waar ik tekening oid zou kunnen dumpen?!? iig hier onder ascii ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 _[b]aan de kast[/b]_
/_/|
|*||
|*|/\      ______________
\*\   \___/__.......... /|
  \*\______/|........../.|
    \*____O|/________/.../ 
         |.......... |../
         |__koeler___|/

[ Voor 44% gewijzigd door Atmosphere op 10-03-2003 17:13 ]

• Doogie
  • Niet online
of ik zat te denken aan dit ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/fb123b.gif

en die dan haaks voor je videokaart buigen. Heb je iig wel een stevige constructie denk ik.

• Atmosphere
Lol .. nou bovenstaande plaatje bedoelde ik ook ongeveer :)

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:08

Meneer aard

Porsche rulez!

The Dolf schreef op 31 January 2002 @ 20:34:
Geen id eigenlijk. Ik heb nou niet echt een zware delta.

Hoeveel gebruikt een normale videokaart fan?
mijn videokaart zit een fan dat 5v slurpt. Maar je hebt ook anders videokaarten die je aan een aparte molex moet hangen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Pagina: 1