Computer start (koud) niet door ...

Pagina: 1
Acties:

• MadFly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik heb een zeer vervelend probleem. Zelf denk ik dat het aan de harddisc ligt. Maar misschien dat jullie andere ideeen hebben .... Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te omschrijven.

Wanneer ik Windows XP opstart krijg ik netjes het laadschermpje met diee zwarte achtergrond, XP logo en het groene 'loading'-balkje.
Het lampje van mijn harddisc (een Maxtor 6Lo60J3, oftewel een Maxtor 60 GB, D740X Ultra DMA133 7200 RPM) blijft dan continue branden... hij start niet door, heel soms wel maar dan duurt het ook meteen 10 minuten terwijl hij binnen 1 minuut klaar zou kunnen zijn.

Wanneer ik hem een aantal keer reset dan start hij na ongeveer 3,4 keer pas door. Configuratiefout in XP zou je zeggen...

Dit is het echter (volgens mij) niet. Wanneer ik kies voor Shut down in XP, en hem vervolgens netjes laat shutten en daarna weer aanzet start hij wel gewoon door. Ik heb dit diverse malen (>20 keer) geprobeerd. En ik had eigenlijk wel iets beters te doen |:(

Het lijkt er dus op dat de Maxtor het niet/nauwelijks doet bij koud booten. In de ruimte waar de pc staat is een gewone kamertemperatuur (18-20 graden celsius).

Mijn configuratie:
- Windows XP Home Edition
- Asus P4B
- Intel Pentium 4 1,7 GhZ
- Maxtor 60 GB, D740X, U-DMA 133, 7200 RPM
- Asus DVD 16x
- 2 x 256 MB RD-RAM
- Sound blaster Live! 5.1
- HP Deskjet 920c
- Aopen Fulltower 300 Watt
- Asus Nvidia GeForce 3 Ti200

Iemand ideeën?

Verwijderd

Ik heb wel is iets vaags gehad met mijn floppy drive. Bij het inbouwen had ik per ongeluk een van de pennetjes ervan krom gebogen.
Iedere keer als ik mijn pc opstartte dan bleef hij eerst superlang hangen voor hij erdoor kwam, en af en toe helemaal niet (kan ook zijn dat ik geen geduld had en hem alweer resette ;)).
Oplossing voor mij was nieuwe floppy drive, maar je kan ook ff in je bios je floppy drive uitzetten en dan kijken of het nog steeds zo lang duurt voor je pc doorstart.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05
let eens op je cpu gebruik als je wat gaat kopieren / moven op de harde schijf...

bij mij schoot die laatst de hele tijd naar 100% en had hetzelfde probleem met booten.. bij mij lag de ide kabel iets los, het was echt niet veel :P

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 22:35

gprins

Crtl + Alt + Del

ander operating system proberen

Verwijderd

Wat als je hem in de safe mode start? (Ehh, kan dat in XP?)

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 23:26

Adze

CCNP !

Eerst even voorgloeien en dan met de choke starten.

• GrandPuba
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10-2025
safe mode werkt het zelfde als bij windows 2000!!, geloof F8.
Misschien ff een rare vraag aan MadFly had je dit ook met bijv. windows 2000 of windows 9X?
en zoals eerder gezegd, zet ff in je bios floppy, cd/dvd en enventuele writer uit.
en probeer dan nog ff te booten...
Pagina: 1