[design] Hoe online portfolio maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Topicstarter
Stel: ik teken veel, ik schilder veel, ik design veel en ik bouw veel. Dat wil ik graag op een portfolio site zetten. Wat zou een gode manier zijn? Ik wil het zo simpel mogelijk houden, dus het werk voor zich laten spreken.

Heeft iemand perhaps goede voorbeelden van een online poortfolio in verschillende categorieën?

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Verwijderd

Ik zou iets met een (MySQL) database doen... maak een mooi login systeempje met php bijvoorbeeld, waarbij je plaatjes kan uploaden, en dan kan verdelen in verschillende catagorieen, met een mooi tekstje erbij voor een omschrijving, zoiets... Ik weet zo geen voorbeeld te noemen, maar ik denk dat ik ooit (!) ook zoiets ga maken voor wat design gedoe... alleen moet ik dan eerst weer goed php leren enzo...

• Nozzman

Nozzman

Topicstarter
PhP joh? Hmmzz...laat ik nou net GEEN programmeer skills hebben. Het gaat me meer om de manier waarop jhet in beeld staat. Minimalistisch? Ander soort navigatie?

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18

Tim Schuhmacher

abasios

ik teken veel, ik schilder veel, ik design veel en ik bouw veel
dan moet dit
een portfolio site opzetten
ook lukken, toch? Je zult het zelf moeten doen. Misschien dat je inspiratie kunt opdoen http://www.coolhomepages.com & natuurlijk http://www.linkdup.com

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00
Met een simpel gallery script

Zoals deze.

Je plaatst plaatjes in een directory, het script maakt er thumbnails van en een vergrootte versie in een pop-up

Dit script is perl, maar er zijn ook versies in php.
De ene is simpeler/uitgebreider dan de ander
Het is maar net hoe je het wil doen

vinden?
blabla google.com blabla hotscripts.com

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 22:24 schreef Nozzman het volgende:
PhP joh? Hmmzz...laat ik nou net GEEN programmeer skills hebben. Het gaat me meer om de manier waarop jhet in beeld staat. Minimalistisch? Ander soort navigatie?
Ow, ik dacht... veel tekenen en desigen enzo --> veel tijd daarin steken --> weinig tijd steken in online zetten...
-------------
Maar als het om het design gaat, sja... als je veel tekent en schildert en designt, dan lijkt het me dat je daar inspiratie genoeg voor hebt :o

Verwijderd

Thumbnails, die linkt naar een popup, zelfde scherm, ander frame.

Flash rotzooiperhaps.

Thumbnails kunnen dan weer een stukje van de totaal plaat zijn, of je totaalplaatje ernstig klein gemaakt.
Pagina met pijltjes om heen en weer tussen de plaatjes te gaan.

• Nozzman

Nozzman

Topicstarter
Hm, kijk, het gaat me meer om hoe je bulken met plaatjes op een beetje aantrekkelijke manier laat zien. Dus: met thumbs werken? Of tekstlinks? Wel/ geen descriptions? SZijn er hier mensen die zelf een online gallery hebben ofzo?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

SPAM http://www.waxle.net/ /SPAM

En niet eens van mij.. maar dat is bijvoorbeeld een manier. Waxle, geen dank :)

Maar begrijp eigenlijk niet dat een creatief iemand dit vraagt. Of is het meer natekenen, naschilderen en namaken?

Kijk een creatief concept verzinnen voor iets als een portfolio is niet makkelijk, daar moet je tijd in steken. Ik kan me niet voorstellen dat je dan met allemaal standaard meuk een pagina wil opzetten die er net zo uit ziet als de rest van de portfolio's. Makkelijk is het niet maar denk wel dat je daar zelf over na moet denken ipv het hier vragen. Lijkt een beetje teveel op een 'wie heeft er een idee' vraag...

Maar omdat het wellicht ook een interessante discussie kan worden nog even het voordeel van de twijfel en blijft ie open.. :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

toeters moeder heeft een online gallerie, zal even zoeken

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Nozzman

Nozzman

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 22:55 schreef OzBoz het volgende:

Lijkt een beetje teveel op een 'wie heeft er een idee' vraag...

Maar omdat het wellicht ook een interessante discussie kan worden nog even het voordeel van de twijfel en blijft ie open.. :)
Dude, niet zo negatief! Ik weet echt wel hoe ik een behoorlijk ontwerp weg moet zetten, alleen ik vraag me gewoon af hoe je een portfolio zou kunnen maken. Het gegeven (SPAM) voor beel ;) vond ik bijvoorbeeld wel leuk, maar is totaal niet mijn smaak. Vooral het presenteren van tekeningen en ander offline spul vind ik gewoon een boeiend topic. Mag toch?

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

gewoon scannen en online gooien lijkt mij, ik zou het gewoon op HTML houden en het niet al te moeilijk maken, als je het kunt met flash dat is net iets netter. Ik zou me meer zorgen maken om hoe je het spul gaat digitaliseren (schilderij van 2x2 digitaal zetten is best lastig)

en als het echt veel wordt kun je in je versie 2 altijd nog een upload script en weet ik veel zetten.

Stoer; Marduq

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op woensdag 30 januari 2002 22:55 schreef OzBoz het volgende:
die is inderdaad verdomd goed, goeie eigen stijl en leuke presentatie;
maar dat overhemdopmaat.nl kan evengoed een flinke hoax zijn; over 40 jaar wordt daar flink gefilosofeerd over de homo-erotische ondertoon in die site, net als bij Ben Hur ;)

bij een profoio site is de presentatie van het werk, hoe het gebracht wordt en eventuele uitleg van de achtergronden eigenlijk belangrijker dan het werk zelf

nu gaan lopen blaten over gebruik van een database en php inlog systeem (?) is nogal nutteloos, maar het heeft misschien wel zin om je gegevens erg gestructureerd te presenteren, maak een vaste layout hoe je de gegevens presenteerd, met vaste plaatsen voor bepaalde gegevens, zoals:

- voor welke klant, opdrachtgever, binnen welk bedrijf
- wat was de opdracht, geef beperkingen en eventuele problematiek aan
- wat was exact je taak erin (misschien heeft waxle wel enkel de echte flash-scripter voor overhemdopmaat.nl, die op zijn 35e nog steeds geen vriendin had, enkel twee keer per uur een kopje koffie gebracht)

zorg dat het gepresenteerde werk beperkt is tot uiteenlopende en complementair werk, degene die het moet beordelen heeft geen uur de tijd om alles rustig dor te nemen, hij zal mogelijk 2 tot 3 links aanklikken.
zorg er dus ook voor dat die7 tot 10 opties die je biedt erg overtuigend zijn.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
hier is nog een cool voorbeeldje Kent

Wel toevallig, ik ben net klaar met mijn portfolio, en net online gezet. (ik vond ook dat je werk/plaatjes voor zich moest laten spreken) Ik heb mijn site dan ook met strakke HTML+CSS gemaakt, ook makkelijk te updaten.
Ik heb de CSS dan ook behoorlijk ver door gevoerd.

Ik vind het ook belangrijk dat de gebruiker
- snel ff kan kijken, kleine laad tijd
- gemakkelijk kan printen
- tekst kan kopieren, en door dat ik dat nu met stylesheets gedaan heb en de H1, H2 etc gedefineerd heb, kopieer je meteen de koppen mee, dus als je dat in Word plakt zie je meteen koppen, das handy

misschien dat ik nog wel een linkje post maar ik weet niet of ik tegen die kritische tweakers kan ;)

• OzBoz
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op woensdag 30 januari 2002 23:00 schreef Nozzman het volgende:

[..]

Dude, niet zo negatief! Ik weet echt wel hoe ik een behoorlijk ontwerp weg moet zetten, alleen ik vraag me gewoon af hoe je een portfolio zou kunnen maken. Het gegeven (SPAM) voor beel ;) vond ik bijvoorbeeld wel leuk, maar is totaal niet mijn smaak. Vooral het presenteren van tekeningen en ander offline spul vind ik gewoon een boeiend topic. Mag toch?
Omdat smaken juist verschillen zou ik gewoon zelf proberen iets leuks te freubelen, das wel lastig, maar zo blijf je wel een beetje orgineel voor zover mogelijk. Maar als je bv via Google op portfolio zoekt zie je voorbeelden genoeg lijkt me. Zoals Rm-rf al zegt, hou het bondig. Heb je wel ontzettend veel werk wat de moeite waard is, zet dan de mooiste dingen online en biedt bv aan bij interesse de rest via CD o.i.d. te laten zien. Zo leg je meteen een linkje qua communicatie met toekomstige werkgevers, klanten (weet niet wat het doel van je portfolio is).

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Op woensdag 30 januari 2002 23:18 schreef RM-rf het volgende:
goeie eigen stijl en leuke presentatie;
maar dat overhemdopmaat.nl kan evengoed een flinke hoax zijn; over 40 jaar wordt daar flink gefilosofeerd over de homo-erotische ondertoon in die site, net als bij Ben Hur ;)
* Yellow|A valt van zijn stoel

....

* Yellow|A klimt weer terug en schreeuwt gaddamnit RM-rf :)

Ik vind het idee van een CD aanbieden in ieder geval een briliant idee. De meerwaarde is in ieder geval goed.

Wat je ook kan doen is het meer richting het idee gooien van wat veel fotografen doen op Internet. Veel thumbnails en daarop volgende iets grotere plaatjes van je werk laten zien en dan eventueel het echte werk tegen betalen oid laten zien.

www.tonystone.com heeft iets in de richting van wat ik bedoel, ook al komt hij meer in de beurt van een stockfoto verkoper.

Maar een minimale hoeveelheid van je werk laten zien vind ik eigenlijk niet echt slim. De meeste mensen zien al na een paar "plaatjes" of ze je werk leuk vinden en als dat zo is willen ze graag meer zien. Anderen haken niet af omdat er 100 mogelijke plaatjes zijn ipv maar 10 plaatjes.

* Yellow|A denkt dat het zo wel snor zit met zijn trostruffeltuim

|{ brrr }] |

Verwijderd

ik ben net begonnen.. maar het sql systeem werkt

http://4aal.nl/portfolio

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41
Pelle Website

Hoe kan je die nou vergeten :)

• Nozzman

Nozzman

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 23:43 schreef operation3 het volgende:
hier is nog een cool voorbeeldje Kent
Kijk, dat bedoelik! Helder, strak, geen BS en goed werk (maar dat is aan de artiest zelf ;)

Ik vind portfolios er vaak crappy uitzien. Dit is er één waarbij het werk gewoon centraal staat. Erg goed!!

Verwijderd

Een paar tips van mij, ik hoop dat ze helpen...

Als je veel werk moet laten zien, gebruik dan wit als achtergrond kleur van je site. Want dan kunnen ze concentreren op je werk, en wordt het aandacht niet ergens anders heen geleid.

Zorg dat het goed navigeerbaar is, en zet bij bijna alle, zo niet alle, pagina's je naam. Je kan het op een creatieve manier doen.

En zorg ervoor dat ze contact met je kunnen opnemen.

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Op donderdag 31 januari 2002 09:47 schreef Nozzman het volgende:

[..]

Kijk, dat bedoelik! Helder, strak, geen BS en goed werk (maar dat is aan de artiest zelf ;)

Ik vind portfolios er vaak crappy uitzien. Dit is er één waarbij het werk gewoon centraal staat. Erg goed!!
thanx :)
Smaken verschillen zoals RM-rf al zei... belangrijk is dat de presentatie de kwaliteit van het werk niet overschreeuwt, maar dat je tegelijkertijd wel weet hoe je iets moet presenteren, hoe je een bezoeker/kijker kan boeien. Gewoon heel droog je werk online gooien kan heel fijn zijn voor iemand die alleen maar het werk wil zien, maar als je bezoekers ook nog wil verrassen (met als gevolg dat je site een beetje blijft hangen bij mensen) zul je toch wat creatiever moeten zijn.

oh ja, RM-rf, dank voor het compliment, enneh:
"Overhemd op maat" is door Xangadix al eens omgedoopt door "overhemd in je naad" wat meer met de opdrachtgever als met de site te maken had, geloof ik :)

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Pagina: 1