Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
Anoniem: 9942
Eenvoudige schakeling? Ik hoop het voor je, maar zodra je die condensator en de spoel in 1 schakeling opneemt is het zeker geen eenvoudige opgave meer om dat door te rekenen. Er ontstaat dan voor zowel stroom door de spoel als spanning over de condensator een gedempte trilling van het type A*sin(bx)*E^-cx, met a, b, en c constanten die ik niet meer uit mijn hoofd ken. De trillingen voor stroom en spanning zijn bovendien uit fase, als ik het me goed herinner 1/2 pi. Erg leuk als je het vermogen als functie van de tijd nodig hebtIk ben bezig om een programma te schrijven (Taal: C++) om kleine electrische netwerken door te rekenen. (weerstand/spoel/condensator/geleiding)
Aangezien ik een electronica opleiding gehad heb (mbo) dacht ik dat het niet zo gek moeilijk moest zijn
Nou heb ik begrepen dat het het beste/slimste is om hiervoor matrix berekeningen te gebruiken. Op zich kan ik wel werken met matrixen, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat moet gaan aanpakken met electrische componenten enzo.
Dus ik hoop dat er hier iemand is die het uit kan leggen, of die me in ieder geval op weg kan helpen!
En een matrix pas je toe op het moment dat je hem nodig hebt
Als ik er twee componenten in kan gooien ben ik voorlopig wel blijOp woensdag 30 januari 2002 22:00 schreef Captain Proton het volgende:
[..]
Eenvoudige schakeling?
Voor een schakeling met alleen weerstanden heb ik een mooie matrix gezien die gebruik maakt van de geleidingen (G=1/R) dus ik vraag met af of zoiets ook kan met de andere componenten.En een matrix pas je toe op het moment dat je hem nodig hebtIk zou het gewoon proberen te doen in wiskunde die je begrijpt... Als je dan ergens een matrix nodig hebt, merk je dat vanzelf wel.
Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
Anoniem: 36884
Als je de wetten van Kirchhoff toepast op elektrische netwerken dan krijg je een aantal lineaire vergelijkingen die je met de matrixtheorie kan oplossen. Die wetten zijn: voor ieder knoopunt is de som van de stroomsterkten nul en voor iedere stroomkring is de som van de spanningen nul.Op woensdag 30 januari 2002 21:44 schreef corani het volgende:
Nou heb ik begrepen dat het het beste/slimste is om hiervoor matrix berekeningen te gebruiken. Op zich kan ik wel werken met matrixen, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat moet gaan aanpakken met electrische componenten enzo.
Dus ik hoop dat er hier iemand is die het uit kan leggen, of die me in ieder geval op weg kan helpen!
Als je dat op wisselstromen wil toepassen dan heb je nog uitdrukkingen nodig voor de wisselstroomweerstand van condensator en spoel. Die weet je vast wel.
Misschien vind je wel meer als je met Google zoekt op wetten van Kirchhoff. Anders zal je het toch in een elektronicaboek over elektrische netwerken moeten opzoeken.
Succes.
En met imaginair rekenen kom je ook niet om in de sinussen.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Anoniem: 26266
Het is mogelijk om redelijk uitgebreide RCL-circuits uit te rekenen in een niet al te grote matrix,
het komt er op neer dat je in elke stroomkring kijkt welke componenten invloed hebben, als die gegevens op de juiste manier zijn verwerkt in een matrix kun je vervolgens op elk punt de spannig berekenen, of de stroom in elke tak.
Aangezien het een beetje veel is om helemaal uit te leggen raad ik je aan een boek raad te plegen. Een geschikt boek is: Elektrische Netwerken - Van den Eijden, Spoorenberg
het komt er op neer dat je in elke stroomkring kijkt welke componenten invloed hebben, als die gegevens op de juiste manier zijn verwerkt in een matrix kun je vervolgens op elk punt de spannig berekenen, of de stroom in elke tak.
Aangezien het een beetje veel is om helemaal uit te leggen raad ik je aan een boek raad te plegen. Een geschikt boek is: Elektrische Netwerken - Van den Eijden, Spoorenberg
Pagina: 1