Toon posts:

Novell

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein probleempje.

Ik zit nog op school en we hebben een Novell netwerk. Iemand heeft het wachtwoord van de systeembeheerder gekraakt. Ik weet niet wie maar ik word er van beschuldigt. Dit omdat ik ook de hardware club(voor 1eklassers) doe.

Dus ze gingen ervan uit dat ik er het meest van afweet. Ik heb dus een probleempje :-)

Maar ik weet echt helemaal nix van Novell. Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om na tegaan wie het geweest is en wat er aan te doen is??

Dit is namenlijk nog al lastig....

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 22:47
Vertel eerst is wat meer?

Wat draait er op de werkplekken?
Welke versie van Novell draait er?

Meestal kan je de laatst ingelogde plek achterhalen met nwadmin en dan kijk bij de gebruiker....maargoed de admin zal wel zelf dat overschreven hebben..

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 14:05
Misschien logs nagaan??

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Op woensdag 30 januari 2002 21:22 schreef Scheermesje het volgende:

Ik zit nog op school en we hebben een Novell netwerk. Iemand heeft het wachtwoord van de systeembeheerder gekraakt. Ik weet niet wie maar ik word er van beschuldigt. Dit omdat ik ook de hardware club(voor 1eklassers) doe.

Dus ze gingen ervan uit dat ik er het meest van afweet. Ik heb dus een probleempje :-)

Maar ik weet echt helemaal nix van Novell. Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om na tegaan wie het geweest is en wat er aan te doen is??

Ik denk dat je alleen maar aan een vriend moet vragen of hij een ontdekking wil laten zien: deze vraag op GOT. Misschien dat de leraren dan inzien dat je er niets van begrepen hebt en dat ze je dan geloven. Anders heb je waarschijnlijk gewoon een probleempje. En natuurlijk wel een onschuldig gezichtje trekken.

Nee, ik heb verder ook geen verstand van Novell, ik weet dat ze het op scholen vaak hebben, maar dat is het ook.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op woensdag 30 januari 2002 21:22 schreef Scheermesje het volgende:

[...]

dat kun je idd wel lastig noemen...
maarre als de beheerder alle audits aan heeft staan moet ie zo kunnen zien wie met supervisorstatus heeft ingelogt en vanaf welke pc dat gebeurt..., maar ja hij heeft in zijn ogen al een schuldige, en ik weet niet of je hem voor die verdere onderzoeken kunt motiveren...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• theborgnl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 14:48

theborgnl

De mededeling begint hier:

Sjah, niet de oplossing maar toch:

Laat ze de wachtwoorden veranderen en dan een beetje beter opletten... (alles loggen enz)

*ding* Einde bericht *dong*

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
hier nog iemand die nix van Novell weet. Het is natuurlijk absoluut absurt dat je jezelf hier een beetje moet gaan zitten verdedigen. We leven nog altijd in een land waar je onschuldig bent tot dat het tegendeel bewezen is |:(

Het lijkt me idd ook erg sterk als ze het niet na kunnen kijken in de logs. Zou meer met de het niet kunnen van de systeembeheerder te maken hebben dan dat het niet mogelijk is.

Ik zou in iedergeval aardig pissed worden als ze zo een beschuldiging naar mn hoofd gooien ...

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
meestal worden wachtwoorden op scholen gekraakt door gasten die een toetsenbord logging progje op elke pc zetten. logt de admin 1x in op zo'n pc:bingo Het heeft niks met Novell (Netware) kennis te maken.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 21:30 schreef Duur het volgende:

[..]

dat kun je idd wel lastig noemen...
maarre als de beheerder alle audits aan heeft staan moet ie zo kunnen zien wie met supervisorstatus heeft ingelogt en vanaf welke pc dat gebeurt..., maar ja hij heeft in zijn ogen al een schuldige, en ik weet niet of je hem voor die verdere onderzoeken kunt motiveren...
Inderdeed, een slimme beheerder doet audits en checkt vanaf welk werkstation er wordt ingelogd. Als ze zelf niet genoeg aan security en auditing doen OP EEN SCHOOL, wie is er dan schuldig |:( ?

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 08:26 schreef MaDDo het volgende:

[..]
Inderdeed, een slimme beheerder doet audits en checkt vanaf welk werkstation er wordt ingelogd. Als ze zelf niet genoeg aan security en auditing doen OP EEN SCHOOL, wie is er dan schuldig |:( ?
Dus als ik jou uit jou huis TV jat omdat je deur toevallig los stond... dan ben jij dus schuldig.... lijkt me een beetje rare situatie. Jij moest maar eens met de min. van Justitie samen gaan werken. Die heeft ook al van die rare ideën.
Ik ben het met je eens dat je als sysbeh alles moet doen aan beveiliging maar helemaal dicht krijg je het nooit.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 08:39 schreef BaseSite het volgende:

[..]

Dus als ik jou uit jou huis TV jat omdat je deur toevallig los stond... dan ben jij dus schuldig.... lijkt me een beetje rare situatie. Jij moest maar eens met de min. van Justitie samen gaan werken. Die heeft ook al van die rare ideën.
Ik ben het met je eens dat je als sysbeh alles moet doen aan beveiliging maar helemaal dicht krijg je het nooit.
Owkee :9 Toché. Tis wat rechtlijnig maar op een school weet je dat elke student met een beetje computervingers je zal proberen te hacken dus dan hou je d'r toch rekening mee :?

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Vind het wel knap... Normaal heb je mensen die lid zijn van de Administrators groep. De Admin van de root zal bijna nooit inloggen (lijkt me ook zeer stug dat DIE gekraakt is). Daarnaast kun je zien wie ergens ingelogd is geweest. Diegene die zijn wachtwoord heeft laten kraken moet dan eens nagaan hoe dat gebeurd kan zijn (ww ergens laten slingeren, inloggen op studenten pc's etc).
Al met al klinkt het wel een beetje prutserig van de school..

Je blijft trouwens gewoon onschuldig totdat ze je schuld hebben bewezen....

Tjielp... een vogel.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 15:55

Jaymz

Keep on moving !

Op donderdag 31 januari 2002 10:11 schreef Bas het volgende:
Vind het wel knap... Normaal heb je mensen die lid zijn van de Administrators groep. De Admin van de root zal bijna nooit inloggen (lijkt me ook zeer stug dat DIE gekraakt is). Daarnaast kun je zien wie ergens ingelogd is geweest. Diegene die zijn wachtwoord heeft laten kraken moet dan eens nagaan hoe dat gebeurd kan zijn (ww ergens laten slingeren, inloggen op studenten pc's etc).
"Burgular" is algemeen bekend bij mensen die Netware kennen, en is vrij makkelijk toe passen. Zo knap is het dus niet :)

Als je wilt weten wie er wanner en waar is ingelogd, moet je 'accounting' hebben draaien. Anders heppie gewoon pecht :)

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Op maandag 04 februari 2002 02:55 schreef Jaymz het volgende:

[..]

"Burgular" is algemeen bekend bij mensen die Netware kennen, en is vrij makkelijk toe passen. Zo knap is het dus niet :)
Ik bedoel, dat een admin niet zomaar inlogt op studentensystemen. Je kunt daar verwachten dat daar zulke progjes draaien.

Tjielp... een vogel.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op donderdag 31 januari 2002 10:11 schreef Bas het volgende:

Je blijft trouwens gewoon onschuldig totdat ze je schuld hebben bewezen....
Lijkt me idd dom, als er iemand als ADMIN ingelogd heeft.
Maar idd zonder audits kun je het shaken.
En als ze doorzeiken, gewoon keihard volhuoden dat je het niet gedaan hebt. FF uitleggen dat iemand die kennis van hardware heeft, niet per se ook kennis van Novell heeft.

Verwijderd

Goed,

Aangezien novell aardig beveiligd is is het nogal stom als iemand het kan kraken.

De systeembeheerder had een ander wachtwoord moeten kiezen dat niet zo makkelijk is.

Maar goed. Het feit is nu dat de systeembeheerder het heel erg moeilijk gaat krijgen met he bewijzen dat jij het gekraakt had. En zolang hij dat niet kan bewijzen zit jij goed. Voordat hij het MAC adres van de netwerkkaart gevonden heeft dat bij de PC hoort waarop is ingelogd is hij wel een paar weekjes verder denk. n dan moet hij ook nog weten dat jij op dat moment 8ter die PC zat. Nou ik denk toch best wel dat hij het daar moeilijk mee gaat krijgen.

Wens hem maar succes van mij :)
Pagina: 1