Toon posts:

Wiskunde: de taal der wetenschap

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hey,

ik ben bezig een tekst/boek te schrijven over wetenschap en wiskunde, en dit is een opzetje, ik zou graag jullie meningen hebben, en aub niet te flamerig :)
** verwijderd op verzoek van de topicstarter **

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik ben bang dat je verhaal historisch gezien niet helemaal correct is.

De wiskunde is al veel ouder dan de natuurkunde. Natuurkunde is eigenlijk pas in de 16e eeuw onstaan, wiskunde deden de oude grieken echter op op behoorlijk hoog niveau. En daarvoor de babyloniers en nog een aantal volken.

In de oudheid was er wel zoiets als fysica. Dat is echter onvergelijkbaar met wat wij nu natuurkunde noemen. Men probeerde weliswaar de natuur te verklaren, maar men gebruikte daarvoor geen wiskunde, ondanks dat die dus al wel bestond.

Pas in de 16e eeuw en later is men wiskunde gaan gebruiken om de natuur te verklaren, toen bleek dat dat goed werkte. Dit is een zeer belangrijk onderdeel geweest van de zogenaamde wetenschappelijke revolutie.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
ok, dat zl ik dan nog veranderen

• Diadem

Diadem

fossiel

Om even verder te gaan: De wetenschappelijke methode werkt nogal iets anders dan jij nu beschrijft.

Kennis over de natuur wordt ruw gezegd als volgt vergaard:

- Men observeert gebeurtenissen in de natuur (al dan niet via een doelgericht experiment)
- Men gaat nadenken en bedenkt een verklaring
- Men doet aan de hand van deze verklaring voorspellingen over hoe de natuur zich in bepaalde situaties gedraagt. Dit moeten nieuwe voorspellingen zijn, nog niet eerder waargenomen dingen
- Men controleert zijn voorspellingen dmv experimenten

In dit hele proces hoeft geen druppel wiskunde voor te komen. Het kan echter wel, het is vaak reuze handig om wiskunde te gebruiken om wetmatigheden te signaleren, vooral, omdat ik gebleken dat de natuur zich via wiskunde wetten gebruikt. Maar dat is een ervaringsfeit, geen premisse.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
dat is in biologie e.d zo. maar bij de quantum mechanica is dat niet zo. net zo min als bij astrofysica(daar wel een beetje). bij biologie gaat het wel goed. maar 90% v/d quantum mechanica is berekend, limieten (c, s, K) zijn allemaal berekend.

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Zo gaat het wel als je bij de basis begint imho.. je hoeft niet meteen de quantummechanica erbij te halen (hoewel dat misschien juist wel weer een goed voorbeeld is van een hoop theorieën die vrijwel niet getoetst zijn dmv experimenten).

Mijn vraag: waarop baseer jij de stelling dat de wiskunde onzin is? Wie zegt er dat de wiskunde is gegroeid door toeval en wilekeurige bedenksels en niet een logische en volledig bewezen opbouw heeft?

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

Topicstarter
het is wel logisch, maar dat komt omdat je binnen een systeem denkt. ik zal dat deel ook wel uittypen en online zetten, morgen is dat klaar.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dat zie je verkeerd: ook in de quantum mechanica werkt het zo. Misschien wel juist in de quantum mechanica.

Je idee gaat in ieder geval de mist in als je bedenkt dat theorieen niet alleen verklaren, maar veelal ook voorspellen. Een voorspelling kan niet in de wiskunde ingebakken zitten. Toen Einstein voorspelde dat de zon licht zou afbuigen, werd dat terstond gecontroleerd en bleek het juist te zijn. Die controle gebruikte de theorie niet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Je denkt enkel in het systeem der getallen in principe. Als het goed is (ik ben geen wiskundige, dus zou niet kunnen garanderen dat het waar is :+) is de gehele wiskunde gebaseerd op maar een paar axioma's. De hele rest (!) zou daar uit afgeleid moeten zijn.

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 21:48 schreef Fused het volgende:
Dat zie je verkeerd: ook in de quantum mechanica werkt het zo. Misschien wel juist in de quantum mechanica.

Je idee gaat in ieder geval de mist in als je bedenkt dat theorieen niet alleen verklaren, maar veelal ook voorspellen. Een voorspelling kan niet in de wiskunde ingebakken zitten. Toen Einstein voorspelde dat de zon licht zou afbuigen, werd dat terstond gecontroleerd en bleek het juist te zijn. Die controle gebruikte de theorie niet.
maar het gaat over dat het kan zijn dat de wiskunde zover is afgeleid dat het niet meer klopt. dat dat punt een keer bereikt is.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
OK

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Diadem

Diadem

fossiel

Gesloten op verzoek van de topicstarter.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.