Toon posts:

godsdienst en magische symboliek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik de diverse godsdiensten vanuit een magisch symbolische hoek bekijk kom ik tot de volgende conclusie :

Welzijn en welvaart door samenwerking en evenwicht.

Het belangrijkste in de godsdienst is niet god, maar de mens.
Wat is nu de juiste levenswijze voor ons, om datgene te krijgen wat we eigenlijk willen krijgen.

Waarop baseer ik mij ?
Ik baseer mij bv. op twee woorden. Nl. Heilsleer en Heilige Geest.

Het woord heil betekent : welzijn, voorspoed, baat, voordeel.

Heilsleer wil dus zeggen de lessen, de regels die welzijn, voorspoed, baat en succes brengen.

Het woord geest slaat op een innerlijke toestand, of geheel van meningen.
Dan krijgt men : de innerlijke toestand die voorspoed, baat en succes brengt.

Mijn conclusie is dus dat godsdienst een poging is van de mens om zo'n beetje algemeen geldende regels te formuleren .
Een leidraad, handleiding om tot een algehele toestand te komen die men kan omschrijven als heilzaam.

Toestand en levenswijze zijn intiem met elkaar verbonden. Een bepaalde levenswijze resulteert in een bepaalde (innerlijke) toestand. En een bepaalde toestand resulteert in een bepaalde levenswijze.

Als je gelukkig bent leef je anders dan als je ongelukkig bent. En om gelukkig te worden moet je op een bepaalde manier leven.

Godsdiensten zijn ontstaan in een periode vol met magie en symboliek. Ik denk dat wanneer we godsdiensten bekijken rekening moeten houden met die magische symboliek.

En als ik de stortvloed van magisch symbolische woorden vrij vertaal en samenvat dan krijg ik dus : Welzijn en welvaart door samenwerking en evenwicht.

Verwijderd

Ik ben het grotendeels met je post eens, maar ik mis het "magische" :) Magie stelt idd. de mens centraal, maar die mens moet wel iets met zijn "magie" doen, dwz. hij moet zijn "vrije wil" uiten om (zijn visie op) de wereld om zich heen te veranderen.

Dat is nl. de centrale stelling van elke magische leer: het manipuleren van de wereld door uitingen van je wil. Veel religies beperken juist deze "vrije wil" door haar aan regels en wetten te binden; ze vertellen alleen wat niet kan en niet mag. Meestal is de enige echt magische handeling die toegestaan wordt het bidden, waarbij je geen enkele zekerheid hebt dat deze handeling "effectief" is, maw. je hebt niet eens zekerheid dat god je "hoort", en nog veel minder dat hij je gehoorzaamt.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 13:43 schreef mietje het volgende:
Ik ben het grotendeels met je post eens, maar ik mis het "magische" :) Magie stelt idd. de mens centraal, maar die mens moet wel iets met zijn "magie" doen, dwz. hij moet zijn "vrije wil" uiten om (zijn visie op) de wereld om zich heen te veranderen.

Dat is nl. de centrale stelling van elke magische leer: het manipuleren van de wereld door uitingen van je wil. Veel religies beperken juist deze "vrije wil" door haar aan regels en wetten te binden; ze vertellen alleen wat niet kan en niet mag. Meestal is de enige echt magische handeling die toegestaan wordt het bidden, waarbij je geen enkele zekerheid hebt dat deze handeling "effectief" is, maw. je hebt niet eens zekerheid dat god je "hoort", en nog veel minder dat hij je gehoorzaamt.
Ruwweg kan men stellen dat er twee vormen van godsdienst zijn.
Je hebt de oprechte godsdienst en de onoprechte godsdienst.

De oprechte godsdienst is spontaan en eerlijk. En heeft totaal geen uitstaans met de gestructureerde godsdiensten. Dat is bv. gewoon het moment waarop jij op je rug naar de wolken zit te kijken welke figuren er zoal te vinden zijn. Of wanneer je tranen in je ogen krijgt voor een prachtig muziekstuk. Of wanneer je een documentaire over afrika ziet en vol bewondering kijkt hoe de natuur in elkaar zit.
Dit is de oprechte vorm van eren. Dit is een toestand van magie.

De onoprechte vorm van godsdienst is bv.
Bovenbeste God zou U zo vriendelijk willen zijn om de schedel van mijn buurman te splijten zodat ik zijn vrouw kan inpalmen en in ruil zal ik een lammetje offeren.

Ik ga naar de kerk omdat het moet. Ik ga niet onkuis zijn want anders kom ik niet in de hemel.
Dit is geen godsdienst maar dat is een truuk. Dat is ruilhandel. God eren komt er zelfs niet bij aan te pas. Je hebt een doel voor jezelf voor ogen.
Deze truuk werkt dus van geen kanten.

De eerste vorm doet vrijwel iedereen maar dan op een spontane manier. Men ziet het zelfs niet als eren. Maar als eerbetoon kan dit wel tellen.

Welke beloning krijg je voor de eerste vorm ?
Niks, nul komma niks.
Jou eerbetoon was de beloning.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 19:51 schreef aleksandra het volgende:
Dat is bv. gewoon het moment waarop jij op je rug naar de wolken zit te kijken welke figuren er zoal te vinden zijn. Of wanneer je tranen in je ogen krijgt voor een prachtig muziekstuk. Of wanneer je een documentaire over afrika ziet en vol bewondering kijkt hoe de natuur in elkaar zit.
Dit is de oprechte vorm van eren. Dit is een toestand van magie.
Dat is een toestand van mystiek. Het wordt pas magie als je iets met die toestand doet, op het moment dat je zelf iets geinspireerds in de wereld zet.
De onoprechte vorm van godsdienst is bv.
Bovenbeste God zou U zo vriendelijk willen zijn om de schedel van mijn buurman te splijten zodat ik zijn vrouw kan inpalmen en in ruil zal ik een lammetje offeren.
Mee eens, het is onoprecht en egoistisch. Maar(!) als de buurman morgen dood neerligt en z'n weduwe een affaire met je begint doordat jij een lammetje ritueel slacht, dan is de magie toch maar mooi gelukt. ;)
Welke beloning krijg je voor de eerste vorm ?
Niks, nul komma niks.
Jou eerbetoon was de beloning.
Als je iets met je mystieke gevoel doet, dan schept dat zijn eigen beloning. Wat je ook in dat bezielde creatieve proces tot stand brengt (magisch dus), dat bestaat vanaf dat moment, met het vermogen andere mensen te bezielen/inspireren lang nadat jij als schepper ervan gestorven bent.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Op donderdag 31 januari 2002 22:52 schreef mietje het volgende:

[..]

Dat is een toestand van mystiek. Het wordt pas magie als je iets met die toestand doet, op het moment dat je zelf iets geinspireerds in de wereld zet.
[..]
Klopt.

Door wat laat je je inspireren ,bezielen.

Laat je je bij jou daden, denken, spreken inspireren door moordlust, bedrog, geldgewin, eerzucht enz.

Of ben je geïnspireerd door ...".

---
Misschien moet ik het woord magische symboliek vervangen door mystieke symboliek.

In de godsdienst spreekt men bv. over " de verlossing".
Men kan het vertalen als "vrij zijn van ... ". Maar men kan het ook vertalen door "evenwicht".