Toon posts:

oude audioset/geen line out

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, kan iemand mijn helpen met het volgende :
Ik heb een hele stapel Lp's die ik om wil zetten op CD
Geen probleem, ware het niet dat ik wel twee stereosets heb met platenspeler, je weet wel van die complete aan elkaar gebonden setjes, maar deze hebben beide geen echte line out naar mijn geluidskaart.
Een heeft wel een line-out voor een seperate cd speler, doch als ik deze gebruik voor mijn line out (zet de regelaar op aux) naar mijn geluidskaart, draait mijn platenspeler niet ?
Hoe te handelen ?
Heb niet zoveel zin om nog een aparte versterker te kopen voor deze ene keer.

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Die aansluiting voor CD-speler is geen line-out, maar een line-in... Daar zal dus nooit geluid _uit_ komen.
Je kan wel proberen om een kabeltje aan te sluiten op de koptelefoonuitgang van je stereo...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
da's geen line-out op je stereo, maar een line in!
Ga maar na: Waarom zou je stereo een signaal NAAR de cd speler willen sturen?

Dus je hebt simpelweg geen uitgangen, jammer voor je. Een extra versterker kopen is ook nutteleoos: Als je et niet naar je pc kan sturen, kan je het ook niet naar een versterker sturen.

Wat kan je doen?

1. Een stereo set openslopen, uitzoeken waar je ergens het platenspeler signaal vandaan kan pikken en dat dan naar je pc toe hacken. Lijkt me wat aan de lastige kant , gezien je kennis van zaken (no offense btw :) )

2. Een losse platenspeler kopen/huren/lenen, met een phono voorversterker (het signaal dat standaard van je platenspeler is te zacht om direct op je geluidskaart aan te sluiten). Je kan eventueel ook een gewone versterker met een aparte phono ingang gebruiken en die dan als phono voorversterker gebruiken. Dat komt op hetzelfde neer.

Dan is er nog de laatste optie: Het door iemand anders laten doen ;)

Verwijderd

Die line-out van jou is inderdaad een line-in.

Anyway, daar gaat het niet om - het is een makkelijk op te lossen probleem als een van de twee sets een koptelefoon-aansluiting heeft. Afhankelijk van de ingang op je audiocard in je pc koop je dan een kabel met een 'jack-plug 2 jack-plug' of een 'jackplug 2 stereo-din plugs'. Deze kabeltjes vind je wel bij de doe-het-zelf audiozaakjes. Een jackplug is zo'n plug die aan het eind van een koptelefoon zit, he.

Let alleen wel op het volgende - de uitgang voor een koptelefoon is vele malen luider (want al versterkt) dan een din-ingang graag heeft. Zet het volume dan dus erg zacht en voer het langzaam op om vervorming te voorkomen tijdens het opnemen. Het is de truc een balans te vinden tussen je koptelefoon-volumestand en je din-recording level die je op je pc instelt.

Maar de kans is groot dat je een 'simpelere' audiocard hebt en dan heb je een jack-ingang, waarbij dat probleem minder groot is, omdat die ook geschikt is voor microfoons en dus wat minder gevoelig is.

Succes ermee!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op woensdag 30 januari 2002 21:18 schreef RaViN het volgende:
Maar de kans is groot dat je een 'simpelere' audiocard hebt en dan heb je een jack-ingang, waarbij dat probleem minder groot is, omdat die ook geschikt is voor microfoons en dus wat minder gevoelig is.
microfoon minder gevoelig? En je begon zo sterk :P

(aan het koptelefoon truukje had ik niet eens gedacht. Notmaal gesproken is die ook minder van kwaliteit, maar dat maakt bij zo'n geïntegreerd setje maar weinig uit :D )

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Toch raad ik je aan om een oplossing te zoeken met een losse draaitafel, de kwaliteit van zo'n set is namelijk om te huilen.
Dat is erg zonde als je het nog lang wilt bewaren :{

Let erop dat je de bass en trebble van je setje op 0 zet (in het midden) anders wordt het er nog slechter op.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
He folks, bedankt voor de reacties,
nu ik erover nadenk kan het inderdaad niet anders dan een line-in zijn.
Ik heb al diverse mensen gevraagd voor een setje te lenen maar er zijn er niet zo veel meer met zoiets.
Ik heb inderdaad maar een "gewoon" audiokaartje
Ben er zelf ook wel uit dat een knappe stereoset de beste resultaten geeft
Misschien toch maar eens de koptelefoonoplossing proberen
of anders Lampje's oplossing van het "hacken" van het platenspeler-signaal.
btw, offense non taken, heb wel weinig verstand van HiFi-zaken, maar ben niet achtelijk, heb meer verstand van andere technische zaken, zou je hier wat meer specifiek over kunnen zijn ?

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je inderdaad een hele stapel lp's voor de rest van je leven op cd wilt overzetten zou ik toch overwegen om een goede platenspeler te lenen/huren.

Ik zie nu dat dreeke al precies hetzelfde heeft gezegd :).

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Gewoon je luidspreker uitgangen pakken van je stereosetje.. en het volume heel laag zetten, vervolgens op de line-in van je soundcard, moet best gaan werken hoor.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Zet er dan tenminste twee weerstanden tussen van pakweg 1k

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op donderdag 31 januari 2002 00:17 schreef tbusquet het volgende:
Gewoon je luidspreker uitgangen pakken van je stereosetje.. en het volume heel laag zetten, vervolgens op de line-in van je soundcard, moet best gaan werken hoor.
Dat kan idd ook nog, maar dan moet je wel creatieve kabels maken :).
De koptelefoon optie werkt ook gewoon goed, en met volume zul je niet zoveel last hebben. Een koptelefoon zal namelijk ongeveer dezelfde spanning nodig hebben als een line in kan hebben.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 05:05 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat kan idd ook nog, maar dan moet je wel creatieve kabels maken :).
De koptelefoon optie werkt ook gewoon goed, en met volume zul je niet zoveel last hebben. Een koptelefoon zal namelijk ongeveer dezelfde spanning nodig hebben als een line in kan hebben.
Mwa, zo creatief hoeft dat allemaal niet hoor. Ik ben een uitermate a-creatief persoon, dus ik heb gewoon 2e set luidsprekeruitgangen van mn versterker aangesloten op de line-in van mn sb live, werkt perfect, zelfs met wat hogere volumes. Moet je wel je ingangsniveau van je geluidskaart laag houden :)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je kunt ook de set openmaken en het signaal van de volumepotmeter aftakken. Die is vrij gemakkelijk te vinden en heeft vaak wel het goede niveau. Hiermee omzeil je in ieder geval de vervorming van de eindversterker.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 31 januari 2002 08:42 schreef polaris het volgende:
Je kunt ook de set openmaken en het signaal van de volumepotmeter aftakken. Die is vrij gemakkelijk te vinden en heeft vaak wel het goede niveau. Hiermee omzeil je in ieder geval de vervorming van de eindversterker.
Ehhh. doe dat maar niet ;) ivm garantie etc. Bovendien kan je meer slopen dan je lief is, als je niet echt weet waar je mee bezig bent.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
en bij veel setjes staat op de volume pot geen audiosignaal maar een stuurstroompje voor het versterker-IC.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties
Ik heb (voor nu) maar ff de kabeltjes op de box-uitgangen aangesloten, kan ik in ieder geval ff stoeien met opnemen ed

sta nog wel in dubio of ik nu een hifi-versterker met aanhang moet kopen voor de tijd na de platenspeler of gewoon een knappe geluidskaart met surround boxen
Zat zelf te denken aan de Philips acoustic edge met die Inspire 5300-set van Creative, speel geen spellen, ben zelf geen audiofiel maar hoor wel graag goed geluid, iemand suggesties ?

• Jag

Jag

Op donderdag 31 januari 2002 22:21 schreef profitman het volgende:
bedankt voor de reacties
Ik heb (voor nu) maar ff de kabeltjes op de box-uitgangen aangesloten, kan ik in ieder geval ff stoeien met opnemen ed

sta nog wel in dubio of ik nu een hifi-versterker met aanhang moet kopen voor de tijd na de platenspeler of gewoon een knappe geluidskaart met surround boxen
Zat zelf te denken aan de Philips acoustic edge met die Inspire 5300-set van Creative, speel geen spellen, ben zelf geen audiofiel maar hoor wel graag goed geluid, iemand suggesties ?
Ja, in ieder geval geen surround. Koop twee HiFi speakers voor 300,- en freubel daar een versterker bij.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 22:21 schreef profitman het volgende:
bedankt voor de reacties

Ligt eraan wat je budget is. PC speakers kun je alleen maar op de pc gebruiken, een versterker met speakers kun je ook voor cd's en lp's enzo gebruiken, dus ze hebt er zowiezo meer aan. Bovendien is de geluidskwaliteit vrijwel altijd beter dan geluidskaart & pc-speakers.

Voor een net (stereo-)geluid, voeldoet een goedkope SB PCI128 best wel. Hang je daar een leuk versterkertje aan met leuke speakers. Nieuw moet je voor €300-400 een zeer fatsoenlijke set hebben!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Als je echt die LP's wilt opnemen, maar een nieuwe stereo / amp te duur vindt, dan kun je ook een "Phono PreAmp Studio" en een goede platenspeler kopen. Dit is een dedicated voorversterker die je direct aan je geluidskaart hangt.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Topicstarter
Budget vind ik minder belangrijk als de juiste spullen, zonder nu direct aan duizenden guldens te denken
Dacht overigens dat je met de huidige generatie geluidskaarten en speakersets toch wel een aardig geluid kon produceren ?

Bedankt voor de tip Tmoos, maar die kende ik al en is eigenlijk niet wat ik zoek

Houd me aanbevolen voor enige ideeen over merken /typen versterkers/boxen

• Jag

Jag

Op vrijdag 01 februari 2002 15:00 schreef profitman het volgende:
Budget vind ik minder belangrijk als de juiste spullen, zonder nu direct aan duizenden guldens te denken
Dacht overigens dat je met de huidige generatie geluidskaarten en speakersets toch wel een aardig geluid kon produceren ?

Bedankt voor de tip Tmoos, maar die kende ik al en is eigenlijk niet wat ik zoek

Houd me aanbevolen voor enige ideeen over merken /typen versterkers/boxen
Misschien heb je hier wel wat aan: http://www.tweakers.net/reviews/260
Pagina: 1