Toon posts:

geluk = een verslaving

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geluk is de mens grootste verslaving

Waar streven wij mensen altijd naar, wat waar houden we ons altijd mee bezig, of het nou naar school gaan is, liefde, geld, macht, maakt niet uit het draagt allemaal bij aan dat waar we naar steven, Geluk. Als we ongelukkig zijn willen we het liefst zo snel mogelijk weer gelukkig zijn, dus gaan we weer zoeken naar dingen die bijdragen aan ons geluk. We hebben dan ook allemaal een utopische fantasie over ons ultieme geluk. Iets wat we waarschijnlijk nooit helemaal zullen bereiken omdat dat kleine beetje ongelukkigheid altijd in ons op komt draven. Mensen kunnen ook niet zonder dat kleine beetje ongeluk, dat kleine gemis, of jaloezie, dat maakt ons menselijk.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mooi gesproken: streven naar geluk is toch een prachtig levensdoel :?

Verwijderd

jep, mensen zijn genotszoekers, zoals Hobbes het uitdrukte.

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me ook af of er mensen zijn die er niet aan verslaafd zijn?:?
en het erge is dat heel veel mensen er misbruik van maken,
de zogenoemde (pas op metafoor!!) dealers, je hebt dealers die echt goeie shit verkopen, en je hebt ook dealers die je dingen doen kopen/geloven/naleven/bewegen, die voor hun eigen goed werken.

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Verslaafd kun je imho alleen zijn als je al in het bezit bent van datgene, zodat je alles zult doen om dat te behouden en weer terug te krijgen als je het kwijtraakt. Maar als iemand lange tijd geen geluk heeft meegemaakt (of het nog nooit heeft meegemaakt) kun je van die persoon volgens mij niet zeggen dat ie er (nog steeds) aan verslaafd is. Wat je wel kunt zeggen dat geluk zo'n beetje als hoogste doel wordt beschouwd in onze cultuur. Dit is in meerdere culturen zo, maar volgens mij niet in alle...

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

Iedereen doet wattie denkt dat goed voor hem is.
Je zult nooit iets doen, waarje op dat moment slechter van denkt te worden.

Verwijderd

Je maakt een point maar je mag zelfs zeggen (denk ik) van een obsessie..
De consument geloofd bijvoorbeeld dat zijn geluk groeit door de producten die hij aanschafd.
De religeuze geloofd dat het geloven in god hem geluk zal verschaffen.

Het eindeloos streven naar je geluk is niet erg.. zolang je 1 ding in hoofd houdt:

Dat je geluk overal kunt vinden, niet waar anderen zeggen dat het zit en ook niet als je het zoekt. Geluk moet je over je heen laten komen en zien als het er is.

Veel mensen ontlopen kleine gelukkigheden omdat ze alleen dat utopische geluk willen hebben!! Of mensen geloven dat er geen geluk voor hun is. Geluk moet je accepteren niet afdwingen...

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat het niet zozeer een verslaving is dat zoeken naar geluk... :?

De mens is altijd bezig met de bevrediging van behoeftes.

Eén van die behoeftes is het streven naar een bevredigende 'gemoedsbalans', een gevoel van welbevinden en welbehagen, preciezer: een evenwicht zien te vinden tussen euforie en depressie.

Verslaafden kennen geen balans en kunnen, indien 'per-ongeluk' die balans gevonden, deze onmogelijk vasthouden door verschillende oorzaken waarvan de persoonlijkheids-instabiliteit (ten tijde van die verslaving) één van de belangrijkste is.

Momenten van geluk kent elk mens en geluksmomenten zijn zeer persoonlijke ervaringen.
Ieder mens die een beetje langer ervaring heeft in zijn of haar menszijn weet dat geluk een moment duurt en helaas niet langer.

We mogen op die momenten even proeven aan wat ons nog te wachten staat, straks, als we beland zijn op de plaats waar we tenslotte na deze lange reis en vele nog komende omzwervingen zullen uitkomen...

...op een plaats waar we -hopelijk- eeuwig in geluk zullen voortduren... ;) :)

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 20:30 schreef OrangRadar het volgende:
Geluk is de mens grootste verslaving

Waar streven wij mensen altijd naar, wat waar houden we ons altijd mee bezig, of het nou naar school gaan is, liefde, geld, macht, maakt niet uit het draagt allemaal bij aan dat waar we naar steven, Geluk. Als we ongelukkig zijn willen we het liefst zo snel mogelijk weer gelukkig zijn, dus gaan we weer zoeken naar dingen die bijdragen aan ons geluk. We hebben dan ook allemaal een utopische fantasie over ons ultieme geluk. Iets wat we waarschijnlijk nooit helemaal zullen bereiken omdat dat kleine beetje ongelukkigheid altijd in ons op komt draven. Mensen kunnen ook niet zonder dat kleine beetje ongeluk, dat kleine gemis, of jaloezie, dat maakt ons menselijk.
Heb ik ook heel lang gedacht, maar ik denk nu dat het toch net even anders ligt. Mensen kunnen namelijk (veel) meer doelen hebben dan alleen geluk. De Waarheid kan bijvoorbeeld een levensdoel zijn dat onafhankelijk van geluk staat. Socrates die liever uit de gifbeker dronk, dan dat hij zijn theorieen afzwoor, deed dat uit liefde voor de Waarheid, maar je kan onmogelijk volhouden dat hij door te sterven gelukkiger werd.

Verwijderd

Begrijp wel dat de waarheid zoeken je ook gelukkig kan maken :) en zo is het kringetje weer rond.

Verwijderd

Geintje tussendoor:

:) >:) :D :9~ 8-) :Y) B-) *D :z

Gelukkigheid vind je overal!!
Pagina: 1