Toon posts:

Processor doorgebrand :( -> geen garantie??

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn niet-overclockte athlon 1.4gig zijn minicopperorbje heeft het laten afweten en eraan ging ie :'(

of mijn mobo (A7V266) het ook niet overleefd heeft weet ik zelfs niet... (nog niet)

nu is het volgens mijn compu-boer zo, dat ik alleen garantie heb op het onderdeel dat stuk ging, maw de koeler, maar de defecte processor is niemands schuld, dus geen garantie... :r

moet mijn compu-boer dat dan niet terugvorderen bij thermaltake (de koelerbouwer) en mij gewoon alles fixen ???

misschien niet onbelangrijk: ik woon in het belgenland

Verwijderd

Als alles gewoon goed gemonteerd is , dan kun je volgens mij gewoon garantie claimen bij jouw winkel en die winkel vervolgens bij Amd.

Ookal woon jij in Belgenland :D

Verwijderd

Topicstarter
Als alles gewoon goed gemonteerd is , dan kun je volgens mij gewoon garantie claimen bij jouw winkel en die winkel vervolgens bij Amd.
Ik heb mijn compuboer zelfs speciaal alles zelf laten installeren zodat ie niet zou kunnen lullen dat ik er verkeerd opgeramd zou hebben...

het is toch uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de koelerbouwer en niet van AMD, of behoort een AMD vanzelf af te slaan als ie te spicy wordt? (Pentium doet dit wel zeker?)

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 20:15 schreef PhUn het volgende:

[..]

Ik heb mijn compuboer zelfs speciaal alles zelf laten installeren zodat ie niet zou kunnen lullen dat ik er verkeerd opgeramd zou hebben...

het is toch uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de koelerbouwer en niet van AMD, of behoort een AMD vanzelf af te slaan als ie te spicy wordt? (Pentium doet dit wel zeker?)
Het is echt gewoon garantie hoor , begrijp niet waarom die winkel er moeilijk over gaat doen , volgens mij kan hij die processor gewoon tegugsturen naar Amd , en jou in de tussentijd een nieuwe geven.

Verwijderd

Topicstarter
/me is searchin' his baseball-knuppel

'k zal dan maar mijn sticky meenemen als ik mijn maatje ga terughalen
8-)

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:37

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Vertrouw er maar niet op. Die toko heeft je dus alleen een koeler verkocht, begreep ik? Dan is het logisch dat ze alleen op die koeler garantie geven. Gevolgschade is uitgesloten. Indien het hele setje daar gekocht is (als in koeler EN proc) dan maak je al meer kans, maar hoeft het niet automatisch te betekenen dat je garantie op alles krijgt. Moeilijke situatie... :(

Probeer het, en je weet het. Succes in ieder geval... doe je best! :)

... en oranje! :P

Verwijderd

als je de nl wet er naast legt moet je computer boer gewoon betalen je koopt een produkt dat stuk gaat en dat zal hij moeten repareren. het apparaat moet werken en hij mag dat opknappen dus enkel de koeler maken is niet voldoende. ik weet hier alles van mijn broer is advocaat consumentenrecht. alleen het probleem is dat ook al heb je gelijk als je dat niet krijgt van de leverancier heb je een probleem. en daardoor laat 99% van de consumenten zich afschepen terwijl ze wel recht hebben op garantie of wat dan ook.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
De vraag is komen CPU en Koeler bij dezelfde toko vandaan? Want dat is me nog niet helemaal duidelijk in dit topic.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Lijkt me niet dat die CPU onder de garantie valt.
Zou een beetje krom zijn vind ik.
Als nou je mobootje ook blijkt te zijn overleden, moet de leverancier dit zeker ook gratis vervangen? Wat als ook het geheugen stuk is? Dat nemen we ook even mee zeker? En dat allemaal vanwege dat ene koelertje wat de geest gaf?

De meningen over wie opdraait voor de kosten zullen wel altijd verdeeld blijven. Als klant probeer je natuurlijk alles uit de kast te halen en dat is je goed recht.
Maar een leverancier heeft ook rechten en hoeft niet per definitie altijd voor de kosten op te draaien. Soms denk ik dat het hele garantierecht een beetje is doorgeschoten, zoals zoveel dingen in NL.
Geen wonder dat er zoveel computerbedrijfjes failliet gaan: op een PC wordt maar een paar tientjes verdiend. En als er dan ook nog allerlei (onterechte) garantieclaims bovenop komen...

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 23:26 schreef Tachyon het volgende:
Lijkt me niet dat die CPU onder de garantie valt.
Zou een beetje krom zijn vind ik.
Als nou je mobootje ook blijkt te zijn overleden, moet de leverancier dit zeker ook gratis vervangen? Wat als ook het geheugen stuk is? Dat nemen we ook even mee zeker? En dat allemaal vanwege dat ene koelertje wat de geest gaf?

De meningen over wie opdraait voor de kosten zullen wel altijd verdeeld blijven. Als klant probeer je natuurlijk alles uit de kast te halen en dat is je goed recht.
Maar een leverancier heeft ook rechten en hoeft niet per definitie altijd voor de kosten op te draaien. Soms denk ik dat het hele garantierecht een beetje is doorgeschoten, zoals zoveel dingen in NL.
Geen wonder dat er zoveel computerbedrijfjes failliet gaan: op een PC wordt maar een paar tientjes verdiend. En als er dan ook nog allerlei (onterechte) garantieclaims bovenop komen...
maar als zijn computertje binnen de garantietijden kapot gaat (buiten zijn schuld om) dan heeft hij recht op die garantie... En als het goed is gaat een computerboer niet achteruit op garantie, want kapotte cpu's en mobo's en whatever's gaan toch gewoon terug naar de fabriek?

Maar hoe zit het nou? Heb je alle onderdelen bij een zaak gekocht?

anders word het moeilijke denk ik..

• stylezzz
  • Nu online
Dat is dan wel vereist dat mobo+cpu en de rest van 1 en dezelfde leverancier afkomt. Leverancier A kan namelijk niet een moederbord van leverancier B bij zijn leverancier gaan claimen. Alle serienummers worden namelijk geregistreerd....

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Dit valt idd gewoon onder de garantie. Als jij je systeem zelf had gebouwd zou het anders liggen.

Suc6 ermee.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• iNSaNe-oNe
  • Laatst online: 19-08 10:37

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Nogmaals: Lijkt mij afhankelijk van waar de onderdelen vandaan komen: één of meerdere leveranciers. Als Phun dat nou in de groep gooit, kunnen we verder filosoferen...

... en oranje! :P

• stylezzz
  • Nu online
Yep, in plaats van dat iedereen alweer z'n toevallige broer die rechten studeert erbij haalt en met weboeken begint te smijten.... :P

• Wildfire
  • Laatst online: 00:50

Wildfire

Joy to the world!

't Is erg simpel als jouw mobo, CPU en cooler van één winkel afkomstig zijn. De koeler faalt, CPU brandt door en misschien schade aan mobo --> garantie op koeler, CPU en mobo. Alles vervangen op kosten van computerboer, want die is in eerste instantie je aanspreekpunt. Waar hij vervolgens die kosten claimt is niet jouw zaak.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
hier komt ie dan...

komt van dezelfde boer ja :) mobo/cpu/ram/vga/koeler
die type heeft er al naar gekeken en alleen de processor zou stuk zijn... (en de koeler ook natuurlijk)

op de koeler krijg ik garantie, maar hij zou er wel eentje op plaatsen waar hij tot dusver geen problemen mee heeft gehad... beetje raar, ik dacht dat ie gewoon dezelfde zou MOETEN plaatsen, maar ok, ik moet die minicopperorb toch nie meer, dus ik ga nie klagen...

de CPU zou ie zien wat ie kon fixen, maar vandaag was ie ineens dicht dus...

mijn 'schoonpa' is ook advocaat en beweert dat ik garantie MOET krijgen, TENZIJ bij de garantie van die thermaltake minicopperorb uitdrukkelijk vermeld staat dat er geen gevolgschade geclaimd kan worden... in alle andere gevallen moet mijn compuboer dit vervangen en zelf maar zorgen dat ie de kosten terug krijgt waar ook hij recht op heeft.
AMD valt hier niks te verwijten, het gaat enkel en alleen om de koelerbouwer...

Als ik geen garantie krijg is volgens mijn schoonpa een 'speciale brief' van het vredegerecht (die 0 kost) meestal voldoende om te krijgen waar je recht op hebt... indien dat niet zou helpen ben ik simpelweg de ll, want gerechtskosten zijn sowieso duurder dan een nieuwe CPU...

het late antwoord is nogal logisch: mijn pc ligt aan diggelen :'(

• stylezzz
  • Nu online
Op vrijdag 01 februari 2002 21:02 schreef PhUn het volgende:

Hahahaha, maar hij was zeker wel goedkoop??? >:)

Maar even serieus, laat hem die CPU innemen en garantie regelen. Hij kan dat ding gewoon opsturen naar z'n leverancier (ter beoordeling) en krijgt voor 90% zeker een andere terug. Probleem opgelost....

Verwijderd

Topicstarter
PC terug... volledig onder garantie...
de twijfel bij mijn compuboer was dus gewoon op basis van het feit dat ie met eigen ogen moest zien wat het defect juist was en dat ie zeker moest zijn dat ik hem niet overclockt had...

1e) duidelijk defect in de koeler
2e) ik had hem dus niet overclockt

heb nu een coolermaster cooler ipv die minicopperorb en een nieuwe thunderbird@1.4...

/me is happy now ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
Op vrijdag 01 februari 2002 21:02 schreef PhUn het volgende:
hier komt ie dan...

komt van dezelfde boer ja :) mobo/cpu/ram/vga/koeler
die type heeft er al naar gekeken en alleen de processor zou stuk zijn... (en de koeler ook natuurlijk)

op de koeler krijg ik garantie, maar hij zou er wel eentje op plaatsen waar hij tot dusver geen problemen mee heeft gehad... beetje raar, ik dacht dat ie gewoon dezelfde zou MOETEN plaatsen, maar ok, ik moet die minicopperorb toch nie meer, dus ik ga nie klagen...

mijn 'schoonpa' is ook advocaat en beweert dat ik garantie MOET krijgen, TENZIJ bij de garantie van die thermaltake minicopperorb uitdrukkelijk vermeld staat dat er geen gevolgschade geclaimd kan worden... in alle andere gevallen moet mijn compuboer dit vervangen en zelf maar zorgen dat ie de kosten terug krijgt waar ook hij recht op heeft.
AMD valt hier niks te verwijten, het gaat enkel en alleen om de koelerbouwer...

Als ik geen garantie krijg is volgens mijn schoonpa een 'speciale brief' van het vredegerecht (die 0 kost) meestal voldoende om te krijgen waar je recht op hebt... indien dat niet zou helpen ben ik simpelweg de ll, want gerechtskosten zijn sowieso duurder dan een nieuwe CPU...

het late antwoord is nogal logisch: mijn pc ligt aan diggelen :'(
Alles bij dezelfde boer vandaan, hij heeft koeler geplaatst, waarschijnlijk ook die cooler aangeraden.

Als dan de cooler faalt, omdat ie van de socket dondert inclusief nok, of als de fan uitvalt, is dat een slechte cooler (tis nou eenmaal Thermaltake :r ), en moet hij je een nieuwe cooler geven.
Aangezien hij je hele systeem gebouwd heeft, moet hij garantie op het geheel geven, aangezien je de boel als een geheel hebt gekocht. Hoe die boer dat verder uitvecht met Thermaltake en AMD moet ie zelf weten, daar heb jij nix mee te maken, jij hebt garantie van de boer.
Pagina: 1