Maar 2gb na fdisk???

Pagina: 1
Acties:

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb sinds gisteren een nieuwe computer. Een AMD athlon XP 1800+. Aleen nou moest ik eerst de hardeschijf fdisken. En nou geeft hij maar 2 gb aan terwijl het een 20,4 gb HD is. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Ondersteuning voor grote vaste schijven wel ge-enabled in fdisk? :?

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08
fat32 gebruiken

• Mpdrichel
die ondersteuning heb ik wel gebruikt. En hoe gebruik ik fat32?

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
her-fdisken en op de vraag of je die ondersteuning wilt hebben JA antwoorden.

Verder overal maximale grootte aangeven als je de hap toch niet in stukkies wil hakken :)

Bij de weg: in de search is hier vast wel iets over te vinden...

• Mpdrichel
Heb ik ook gedaan maar toch blijft hij 2gb aangeven. Kan de opstartdiskette mischien niet goed zijn?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

fdisk: ondersteuning voor grote schijven = FAT32

en anders efkes in je BIOS de schijf op LBA zetten ipv. CHS of Large?

als je die vraag krijgt bij fdisk start "ondersteuning voor grote schijven inschakelen" dan is die flop wel okee (Win95OSR2 of hoger) ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Fdisk via win98 opstartdiskette gedaan? Zoniet dan ligt daar de fout. En zo wel dan ligt de fout bij jou: overnieuw doen en dit keer wel goed :P. Ondersteuning voor grote schijven dus inschakelen!

Verwijderd

na te fdisken moet je de comp ff resetten
daarna moet je 'm formatteren
misschien dat dit helpt :)

• Mpdrichel
Dat van dat resetten heb ik ook al geprobeerd. Aleen wat maakt het nou uit of ik de diskette van ME of 98 gebruik?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

nee

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 12:49
waarom wil je dit in F-DISK doen ?

ik neem aan dat je op je nieuwe systeemp wel iets anders wil draaien dan win9x of winME ?

dan is het makkelijker om het gewoon te doen in de setup van win2k of winxp ?

Haal NOOIT een spookrijder in !

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-04 14:41

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move [forum=6] >> [forum=21]

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op woensdag 30 januari 2002 19:39 schreef Mpdrichel het volgende:
En hoe gebruik ik fat32?
Als je dat al niet weet.. Is het dan wel verstandig om hier mee te gaan zitten klooien?? Ik weet ut.. iedereen moet leren, maar als je DIT niet weet zou ik eerst even bij iemand over z'n schouder meekijken voordat je er zelf aan begint. Dit kan namelijk fout aflopen of resulteren in een low-level format als je ut heeeel bont maakt..

Suc6!
Op woensdag 30 januari 2002 20:00 schreef Brick het volgende:
ik neem aan dat je op je nieuwe systeemp wel iets anders wil draaien dan win9x of winME ?
Snap ik ook niet.. maar dat is zijn keuze..

Er zijn mensen die geen 150,- (euro dus ja) overhebben voor een nieuw OEM OS.. zit imo best wel wat in.

Ik ken zat mensen die met een P4 nog op 98 SE zitten :)
Op woensdag 30 januari 2002 19:42 schreef bart1234 het volgende:
in de search is hier vast wel iets over te vinden...
Niet echt.. probeer maar...

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:33
Jumpertje met 2gb limit? Had m'n neefje ook met z'n IBM schijf van de Albert Heijn PC. Je weet wel dielegendarische 1GHz. Voor de rest wel een aardige bak.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lees dit maar eens: [topic=390009/1/100]

• Mpdrichel
Overigens weet ik best wel veel van computers. En ik gebruik XP pro. Kan iemand mij daarmee uitleggen hoe ik fdisk ofzo daar in doe? Want ik dacht dat het alleen met een opstartdiskette kon en die kan je niet maken in XP.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op donderdag 31 januari 2002 18:14 schreef Mpdrichel het volgende:
Overigens weet ik best wel veel van computers. En ik gebruik XP pro. Kan iemand mij daarmee uitleggen hoe ik fdisk ofzo daar in doe? Want ik dacht dat het alleen met een opstartdiskette kon en die kan je niet maken in XP.
www.bootdisk.com

kun je iig FAT32 parts maken en vervolgens converten naar NTFS

Verwijderd

1) BIOS checken, op autodetect is veilige 'default' en dus tof ;-)
2) BIOS: boot sequence 1 CD 2 HD en evt 3 flop
3) XP CD in CDdrive
4) XP stelt zelf voor om te partitioneren en formatteren

Geheel foolproof, bij mij kwam het op deze manier perfect door de entertest (ook wel hufterproof-tool genaamd)

Suc6

• Mpdrichel
Mijn windows CD start niet automatisch op. Terwijl ik wel de originele cd heb. En de Bios vind ook maar 2gb.

• Mpdrichel
En iemand raad mij steeds af ntfs (ofzo) te instaleren. Wat houdt dat eigenlijk in?

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Overigens weet ik best wel veel van computers.
Op woensdag 30 januari 2002 19:39 schreef Mpdrichel het volgende:
die ondersteuning heb ik wel gebruikt. En hoe gebruik ik fat32?
Op vrijdag 01 februari 2002 12:06 schreef Mpdrichel het volgende:
En iemand raad mij steeds af ntfs (ofzo) te instaleren. Wat houdt dat eigenlijk in?
Dit spreekt elkaar nogal tegen... maar goed... ;)

NTFS is een soort FS als FAT, FAT32

Alleen NTFS heeft beter veiligheid, bij grotere volumes is het sneller en stabieler.. het is geen programma wat je installeerd.... maar een File System dus.. je kan je schijven in XP converteren naar NTFS met diskmanager

Suc6..

P.S. Er is trouwens ook heeeel veeeel info te vinden onder de F1 knop in XP...

Verwijderd

Als je met een '98 bootflop op gaat starten kom je in dos.
Als je dan F disk uitvoert ben je al je gegevens op de betreffende schijf kwijt. Dit is dus niet aan te raden. Het is beter om dit te doen met partition magic. Hierbij behoud je al je gegevens en kun je ook je fat systeem omzetten naar ntfs (wat beter is) ook zonder je data te verliezen.

Verwijderd

volgens mij vertel je hem nu iets wat ie nog niet wist, net te laat om een backup te maken.

maar hij weet ook heel veel van PCs :D

over het booten van CD: je moet in je bios de bootvolgorde goed zetten. de bios bereik je door bij het booten DEL te drukken (of f1, hangt van je systeem af) maar staat wel onderin beeld als je die getalletjes heel snel op ziet lopen. :P

• Mpdrichel
Dat van die booten vanaf CD weet ik wel hoe ik dat instel. Aleen de windows XP cd kan niet uit zich zelf booten. Ik moet eerst windows Me instaleren en dan pas kan ik XP instaleren. En ik heb nou de voledige ruimte op mijn HD maar ik kan er niet 1 hardeschijf van maken. Maar dat maakt mij niet zoveel uit. 1 gebruik ik voor de drivers en windows en de andere voor de rest.

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Dan heb je zeker niet de OEM-versie?

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• Mpdrichel
Dat heb ik al verteld. Ik heb gewoon de legale versie maar dan engels. En hij start wel op met zo`n gedownloade Win XP opstartdiskette.

• PROnline
nogmaals. jumpertje checken met 2gb limiet. O.a. een aantal ibm disks heeft zo'n jumpertje.

• PROnline
hij wordt er stil van. Had ik gelijk ?
Pagina: 1