Toon posts:

Realais of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb het volgende probleem,

ik heb 2 voedingen, een atx en een at;
1 pomp;
en 1 versterker.

nou wil ik het zo dat als ik 1 schakelaar gebruik alles aangaat. Ik heb dus een stekkerblok met een schakelaar gekocht, daar alles op gezet en mijn atx gemod zodat alles aangaat zodra ik die stekkerblok-schakelaar omhaal.

maarrrrrr:

als ik mijn pc uitzet is alle stroom er vanaf. Als ik dan na een (lange) tijd mijn pc niet gebruik en hem later weer aanzet zijn al mijn bios instellingen verloren omdat kennelijk mijn mobo batterij leeg is :?

ik wil het dus zo regelen dat ik alles via 1 knop kan aanzetten en dat als ik alles uitzet er nog wel stroom op zit ivm de bios instellingen.

zo, alles is eruit! :P

heeft iemand [b]DE[/be] oplossing voor dit probleem?

Thanx! :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

[EL] voor je topicnaam pleuren en idd een relais gebruiken.
Eentje met 5volt in en die 220 kan schakelen. Aan een 5volt molex van je ATX hang je de relais en aan de uitgang hang je de draden die aan je AT-schakelaar zaten. Gaat je ATX aan krijgt het relais stroom en zet hij de AT aan. Weet alleen niet of AT dan ook weer uit gaat als ATX uitgaat (denk het wel, maar nooit een relais gebruikt :P)

Verwijderd

Topicstarter
A- hoe zet ik [el] voor mijn topic-titel :?
B- kan ik zo`n relais kopen?

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:41
Ik heb wel eens stekkerdozen gezien waarop je 1 'main' stekker in kon doen. Als die dan stroom af nam, werden alle andere apparaten ook automatisch ingeschakeld. Was bij de gamma of 1 of andere bouwmarkt geloof ik.

Verwijderd

Topicstarter
maar dan blijft alles aanstaan want mobo heeft altijd stroom nodig om batterij op te laden voor bios.

of niet? :?

Verwijderd

de baterij van je mobo is niet oplaadbaar die moet je gewoon vervangen voor een cr2032 baterijtje van 1 eurotje

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:41
Op woensdag 30 januari 2002 19:37 schreef allanzoet het volgende:
maar dan blijft alles aanstaan want mobo heeft altijd stroom nodig om batterij op te laden voor bios.

of niet? :?
Ik heb die dingen nog nooit geprobeerd, maar volgens mij blijft er op de 'main stekker' constant stroom staan ja.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 19:39 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
de baterij van je mobo is niet oplaadbaar die moet je gewoon vervangen voor een cr2032 baterijtje van 1 eurotje
en dat is??? :?

is het dan niet erg als pc voor lange tijd zonder stroom staat? Ik wil graag ALLE instellingen van waar dan ook behouden.

Verwijderd

Koop gewoon een stekkerblok bij de bouwmarkt/supermarkt of wat dan ook. Die dingen kun je overal krijgen. Ik gebruik ze hier ook. Ik kan alles in 1 keer aan en uit zetten. (scanner,printer,monitor,computer,2e computer,geluid,enz enz) Het batterijtje loopt niet leeg hoor :? Hier nooit geen last van in ieder geval :)

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:25

reiker

dan jij!

waarom laat je je pc dan lange tijd zonder stroom staan :P

zo'n batterijtje moet heeeeeel erg lang meegaan. en aangezien de meeste harde schijven niet zomaar na een paar maandjes al hun eentjes en nulletjes zijn vergeten, zal die data ook wel blijven staan.

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, had ik dan een keer per ongeluk de bios gereset???
hmmm,

nouja, ik hou mijn stekkerblok met schakelaar van de blokker wel en ik zie wel wat er verder gebeurd...

thanx anyway! :)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 18:25

Cheezus

Luiaard

Als je ATX voeding een uitgang heeft kun je die onderbreken met een relais (kost misschien 4 euro ofzo).
Aan de uitgang kun je dan je stekkerblok hangen, je moet er dan wel even een andere stekker aan breien.
Zo blijft er altijd stroom op de PC staan en gaat de rest pas aan als je de PC aanzet :).
Je kan het ook gewoon met een stekkerblok met schakelaar doen maar ik vind het leuker om alles met de PC aan te zetten dan via een stekkerblok :P.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op woensdag 30 januari 2002 19:45 schreef reiker het volgende:
zo'n batterijtje moet heeeeeel erg lang meegaan. en aangezien de meeste harde schijven niet zomaar na een paar maandjes al hun eentjes en nulletjes zijn vergeten, zal die data ook wel blijven staan.
:? Jij maakt wel heeeele scheve vergelijkingen hoor..

Wat heeft een BIOS chip nou in godsnaam hetzelfde als een HD?? :? Jij vergelijkt appels met vliegtuigen

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:14
geen idee ;)

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 10:27
Op woensdag 30 januari 2002 19:39 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
ben ik het helemaal mee eens, waarom moeilijk dan met een relais als het enige wat je nodig hebt een nieuw batterijtje is. Als je dat doet kun je weer zo'n 5-10 jaar vooruit. Een cr2032 batterij is zo'n knoopcel (ziet eruit als een knoop van ongeveer 15mm doorsnee), die je bij elke elektra zaak kunt halen (de Vobis en de memo verkopen ze ook). Zover ik weet wordt dit type bij elk recent mobo gebruikt.

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 17:02

C@SP

Biertje ??

Realais? Volgens mij bedoel je RElais

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Pagina: 1