Toon posts:

[cvsup] Geef me een reden waarom te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu FreeBSD draaien maar zie nu niet echt het nut in van cvsup of die ports.

"Iemand" had het over een finishing touch..nou........ waar dan ?

Verwijderd

ik heb debian draaien en ik zie het nut niet van pine...
dan gebruik je het toch niet!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:12

Kettrick

Rantmeister!

Hoe update je je systeem dan ?

met CVSup trek je je source tree en ports collection gelijk met de meest recente versie.

als je vervolgens een make world doet is je systeem helemaal up to date.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 20:56 schreef RoeLz het volgende:
Hoe update je je systeem dan ?

met CVSup trek je je source tree en ports collection gelijk met de meest recente versie.

als je vervolgens een make world doet is je systeem helemaal up to date.
Euhh...wat dacht je van het downloaden van de sources van de desbtreffende apps en deze zelf installeren ??? :?

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Op woensdag 30 januari 2002 22:21 schreef pret het volgende:

[..]

Euhh...wat dacht je van het downloaden van de sources van de desbtreffende apps en deze zelf installeren ??? :?
Ohhh, dat is toch veel te veel werk? (Kom op, je bent toch wel een beetje lui....?)

CVSup maakt gewoon een heel aantal dingen veel makkelijker voor je...wil je het niet dan gebruik je het gewoon niet toch?

Linux: Have Fun!!!

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 22:24 schreef theJKid het volgende:

[..]

Ohhh, dat is toch veel te veel werk? (Kom op, je bent toch wel een beetje lui....?)
Veel werk ? ff een .tgz-tje downloaden, extractene en make install. Nou..das veel werk zeg! |:(
En zo hou je ook een veel beter overzicht van wat je op je PC hebt.

Lui ? Ik ?? nee...wil exact weten hoe alles functioneert en hou niet van automatische dingen..... Lijkt wel op een Windows Update zo!!!!!!!! :r
CVSup maakt gewoon een heel aantal dingen veel makkelijker voor je...wil je het niet dan gebruik je het gewoon niet toch?

Linux: Have Fun!!!
Fun ? :D

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Op woensdag 30 januari 2002 22:31 schreef pret het volgende:

[..]

Veel werk ? ff een .tgz-tje downloaden, extractene en make install. Nou..das veel werk zeg! |:(
En zo hou je ook een veel beter overzicht van wat je op je PC hebt.

Lui ? Ik ?? nee...wil exact weten hoe alles functioneert en hou niet van automatische dingen..... Lijkt wel op een Windows Update zo!!!!!!!! :r
[..]

Fun ? :D
Als je automatische dingen niet leuk vind, dan gebruik je het gewoon niet?

Fun, tuurlijk! Fun!

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

mmm beetje vage redenering

pkg_add -r apache13

pkg_info |grep apache

wee nie wat moelijk is.

cvsup /etc/stable

make buildworld
make installworld
make buildkernel
make install kernel

zoiets en je hebt de nieuweste FreeBSD 4.5

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

je kan ook via /stand/sysinstall upgraden

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Choe tog!?

Beter dan Windows met maar praktisch één updatemogelijkheid.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Waarom je cvsup moet gebruiken? Omdat je niet 650 mb aan iso wil downloaden zodra er een nieuwe release is. Omdat je up to date wilt blijven mbt updates die tussen releases worden gedaan.

Waarom je ports wilt gebruiken?
Om niet uren bezig te zijn om alle dependancies te installeren / configuren van een pakket.

Verwijderd

Prozaq spreekt waarheid :P Precies om die reden gebruik je dus CVSup en Ports ... om eerlijk te zijn heb ik mijn ports weggemikt en installeer meeste packages zelf, maar het updaten naar een volgende versie of van grote gaten is uitermate handig met CVSup en Make The World

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

met cvsup haal je de nieuwste make files binnen (ports) en de nieuwste source..

met pkg_info kun je precies zien wat geinstalled is met met portsupgrade -ra kun je alles updaten.

Voor het installeren van nieuwe software ben ik het met topic starter eens.. zelf installen/compilen is net zo handig maar nu blijkt apache out of dat e te zijn.
(dat zie je aan je pkg_version listing die je draait nadat je je ports hebt geupgrade)

portsupgrade -RA en alles word gelijk getrokken met de ports collection !!

TIP: rm -R /usr/ports/X*

anders loopt je colobak straks vol met X sources die je niet wilt hebben (dependencies!)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Het is algemeen bekend dat FreeBSD beter loopt als je je apps uit de ports haalt.

Doe je dit niet kan je beter slackware gaan draaien ofzo.

Verwijderd

ik ben alleen altijd alles kwijt als ik iets uit ports installeer... 't wil nog al 's niet op de plaats uitkomen waar ik het verwacht en zo... maar verder het is en blijft bere handig

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op donderdag 31 januari 2002 18:05 schreef RoeLz het volgende:
Het is algemeen bekend dat FreeBSD beter loopt als je je apps uit de ports haalt.

Doe je dit niet kan je beter slackware gaan draaien ofzo.
Dat komt omdat als je CVSUP gebruikt niet alleen source wordt gedownload, maar ook patches, speciaal voor FreeBSD voor op die source. Je hebt dus niet alleen speciaal voor jouw gecompileerde packages (die heb je niet als je tgz's gebruikt, want dat kan ook onder FreeBSD), en niet alleen netjes gecompileerde programma's (want je kúnt wel de gewone source gebruiken), maar hele mooie speciaal voor jouw FreeBSD systeem gepatchte, gecompileerde en geinstalleerde programma's. Dáárom gebruik je CVSUP.

Overigens make world ik zelden hoor, ik cvsup -g -L 2 ports-supfile alleen :)

Ports roelen nl.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Op donderdag 31 januari 2002 18:18 schreef wzzrd het volgende:

[..]

Dat komt omdat als je CVSUP gebruikt niet alleen source wordt gedownload, maar ook patches, speciaal voor FreeBSD voor op die source.
Dat is meer een stoere eigenschap van de ports dan van CVSup, cvsup trekt alleen je source tree gelijk(waar idd. de patches in staan :) ).

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op donderdag 31 januari 2002 19:22 schreef RoeLz het volgende:

[..]

Dat is meer een stoere eigenschap van de ports dan van CVSup, cvsup trekt alleen je source tree gelijk(waar idd. de patches in staan :) ).
True, maar waar het mij dan ook om ging was het contrast met het zelf downloaden van source. Dan heb je (meestal) die patches niet.

Verwijderd

Topicstarter
En bestaat er ook een manier om makkelijk een ports-supfile aan te maken ? Als ik nu alle ports af moet lopen gaat dit uren kosten. Misschien iets van een standaard pakketje of zo ?
Of een webtooltje ? :?

Begin btw langzaamaan wel te beseffen wat voor voordelen cvsup heeft. Tja...en dat nadat ik net mijn FreeBSD-bakje vernaggeld had door een beetje te veel te removen :(

• SvMp
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 22:01 schreef pret het volgende:
En bestaat er ook een manier om makkelijk een ports-supfile aan te maken ? Als ik nu alle ports af moet lopen gaat dit uren kosten. Misschien iets van een standaard pakketje of zo ?
Of een webtooltje ? :?
Ik snap eigenlijk niet waarom je dit vraagt: het gaat al zo simpel
Eeen ports-supfile aanmaken is een kwestie van /usr/share/examples/cvsup/p
orts-supfile overnemen en de juiste server invullen, en om die ports dan allemaal te updaten is het simpelweg een kwestie van "cvsup ports-supfile"
Kan dat NOG gemakkelijker :?

De eerste keer direct na een verse install duurt het vrij lang, maar als je het regelmatig bijhoudt, dan hoeven alleen de ports gedownload te worden in de tussentijd zijn vernieuwd, en dat gaat erg snel.
Bovendien kun je in de tussentijd wel wat anders doen..gotten of zo :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 22:28 schreef svdmeer het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk niet waarom je dit vraagt: het gaat al zo simpel
Eeen ports-supfile aanmaken is een kwestie van /usr/share/examples/cvsup/p
orts-supfile overnemen en de juiste server invullen, en om die ports dan allemaal te updaten is het simpelweg een kwestie van "cvsup ports-supfile"
Kan dat NOG gemakkelijker :?

De eerste keer direct na een verse install duurt het vrij lang, maar als je het regelmatig bijhoudt, dan hoeven alleen de ports gedownload te worden in de tussentijd zijn vernieuwd, en dat gaat erg snel.
Bovendien kun je in de tussentijd wel wat anders doen..gotten of zo :)
Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel. Die file aanmken..ja..oke..makkelijk. Maar het gaat me meer om het feit dat als ik alles standaard of zo laat staan hij veel te veel download. kan bijv. de port "www" downloaden, maar wil bijv. hieruit alleen 'lynx' hebben. Nou..dan geef ik dat dus op in de ports-supfile, maar ik wil dat eenvoudig kunnen managen welke hij wel en welke hji niet moet downloaen. Of denk ik nu wederom verkeerd ? :?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op donderdag 31 januari 2002 22:31 schreef pret het volgende:

[..]

Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel. Die file aanmken..ja..oke..makkelijk. Maar het gaat me meer om het feit dat als ik alles standaard of zo laat staan hij veel te veel download. kan bijv. de port "www" downloaden, maar wil bijv. hieruit alleen 'lynx' hebben. Nou..dan geef ik dat dus op in de ports-supfile, maar ik wil dat eenvoudig kunnen managen welke hij wel en welke hji niet moet downloaen. Of denk ik nu wederom verkeerd ? :?
Ja :) Er wordt niet een hele port gedownload (overigens is lynx een port en www een collectie ports mbt het www), maar alleen een makefile en wat patches. De source wordt apart gedownload als je make install typt. De ruimte die alle ports bij elkaar innemen is écht niet zo enorm dat je je daar druk om moet maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 23:29 schreef wzzrd het volgende:

[..]

Ja :) Er wordt niet een hele port gedownload (overigens is lynx een port en www een collectie ports mbt het www), maar alleen een makefile en wat patches. De source wordt apart gedownload als je make install typt. De ruimte die alle ports bij elkaar innemen is écht niet zo enorm dat je je daar druk om moet maken :)
Ow......oke..dat was me nog ff onduidelijk, maar nu dankzij jou ben ik weer helemaal gerustgesteld. :)
Pagina: 1