Toon posts:

[ALG] Vreemde talen in DB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik moet een website maken, in 8 verschillende talen.
Ik vraag mij echter af: Is het mogelijk om die site ook zo te maken dat mensen hem via een backoffice kunnen bijhouden?

Dus: Stel, ik heb op de client, waarmee ik een pagina wil bijwerken, een vreemd taalpakket geïnstalleerd... Kan ik dan ook die vreemde tekens invoeren in een textarea, zodat ze in een DB kunnen worden opgeslagen?

Dus: Is het mogelijk om rare tekens in een database op te slaan, of kent een database (mysql in dit geval) alleen maar "normale" (lees: engelse) tekens?

Anders zou ik alle tekst als gifjes moeten opslaan, maar dan is het heel klote om teksten te wijzigen / toe te voegen.

Tevens: Hoe kan in een pagina aangeven dat het bijvoorbeeld een Koerdische website is, dus dat een bezoeker de melding krijgt dat hij/zij een taalpakket moet installeren? Ziet de browser dat zelf, of moet ik dat aangeven in een meta-tag ofzo?

Thanx

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Lijkt mij meer wat voor de buren. Moved vanuit W&G

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Volgens mij moet je zorgen dat je de invoer en uitvoer met de juiste characterset doet. Als je geen goede character set geeft voor de input, dan is het voor de schrijver al onleesbaar. Als je een onjuiste characterset over de output gooit, dan is het eveneens onleesbaar.

Dat wordt dus even zorgen dat je MBV een scriptje ofzo de juiste meta tag boven een pagina plakt.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Begin je zoektocht eens bij 'charactersets' en 'locale settings'

Dat bepaalt in principe de taal/karakters/etc van een pagina en/of computer/programma/etc.

Het is best mogelijk om dat allemaal met een webinterface te editen, maar je loopt wel kans dat je PER pagina dan even een goede "taal header" op moet sturen omdat je anders de vreemde tekens op een verkeerde manier toont.

In de DB opslaan is, zolang het asci is, voor mysql geen probleem.
Unicode zou ook moeten kunnen, dat, wat dat betreft, wel een beter formaat is.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
De meeste databases ondersteunen tegenwoordig wel Unicode voor zover ik weet, dus dan kan je echt alle mogelijke talen en tekens kwijt. Asci is nogal beperkte ten opzichte van echt vreemde talen zoals bijvoorbeeld Chinees.

Als je een 100% Java database neemt zoals bijvoorbeeld InstantDB heb je ook geen problemen: deze zijn meestal Unicode gebaseerd vanwege de Unicode ondersteuning van Java.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Ik heb ervaring met MySQL en Access.. Is één van die 2 unicode-compatible?

Het bepalen van de taal gebeurd door simpelweg door het schrijven van een metatag?

Klink te doen!
Thanx

[ik zie dat ik nu onder een ander account post, ik zit nu op mijn stagebedrijf (www.pepper.nl), en ik had het bericht gepost op het account van een andere stagiare...

ben dus gewoon BarisArt :)

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Als je unicode ondersteuning hebt is er sowieso helemaal niets aan de hand: elk teken is dan gewoon een karakter in de characterset.

Dan alleen nog hopen dat je GUI en je browser het goed kan weergeven :)

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Pagina: 1