[CM] Het te verwachten nut van extra case fans

Pagina: 1
Acties:

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Ik heb een PC zoals beschreven in m'n signature. Nu krijg via de temperatuursensors van m'n mobo het volgende terug:
CPU: 51/52 graden :(
Chassis: 46 graden
Met m'n kast open komt de CPU op 43/44 graden uit.

Ik heb op het moment een volcano II boven m'n CPU hangen en verder alleen een ventilator op m'n voeding. M'n kast is gescheiden in twee delen door een schot waar een gat in zit. Aan weerskanten van de CPU blijft veel warmte hangen. Ok, tijd voor een (ranzig ;)) schemaatje.

Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~tw636365/Fans/Schema1.jpg

Nu overweeg ik drie simpele 8x8 cm casefans (Spire) te plaatsen. Twee outtakes boven en een intake onder. Zie onderstaand schema.

Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~tw636365/Fans/Schema2.jpg

Ik heb hier geen ervaring mee en ik vraag me af wat het te verwachten resultaat is van zo'n actie. Hoever zal de temperatuur van de CPU ongeveer dalen? Verder zijn eventuele ervaringen met de Spire JF08025S4 of de Volcano II, tips en ideeen altijd welkom.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
is dat gat naat boven echt zo klein?

Je kan ook een out-take naast de cpu zetten, dus net onder dat schot, dan zal de warme lucht meteen uit de kast egblasen worden.

• jvo

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Dat gat is zeker niet groot. En vanwege het gezellige bosje kabels dat er doorheen loopt blijft er niet veel meer van over. (120-180 vierkante cm denk ik.)

Een lagere fan kan ook inderdaad. Bovenin in de kast zitten al gaatjes voor twee 8x8 fans. Hierdoor zuigt de fan in m'n voeding veel valse lucht aan. (En m'n CPU-fan recycled ook gewoon z'n eigen (te warme) lucht.) Deze gaatjes moeten dan in elk geval dicht.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zou onderin 1 intake maken, en ter hoogte van de proc 1 outtake.
Eventueel later als je nog niet tevreden bent met het resultaat, zou ik pas een outtake boven de voeding maken(en een xtra intake vooronder).

Verwijderd

ZO te zien een Aopen HQ-08, d8ie heeft ook een hele kleine kabelgoot. Ik heb m groter gemaakt, en er ook 3 casefans in gezet, net al in de tekening. De casetemp komt nooit boven de 22C uit, maar daar komt bij dat mijn CPU watergekoeld is. Mijn 7200RPM schijven die net als bij jou achter bovenin zitten worden nu nooit meer dan 26,5C.

En kameraad van mij heeft ook een casefan van me gekregen (gewon oude PSU fans), en zijn CPU temp ging 5 graden omlaag. Hij heeft m voorin aan de onderkant vastgezet.

• jvo

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Aopen HX-08 om precies te zijn, maar inderdaad. Als ik alle strakstaande ide-kabels zou moeten tekenen... ;) CS-AlCoHoLiC, heb je ook temperaturen van de originele situatie? Zijn deze vergelijkbaar? Ik twijfel inmiddels heel erg over waar de bovenste fans te plaatsen. Het is in elk geval wel belangrijk dat er geen valse lucht meer aangezogen wordt.

• SH007
  • Niet online
als je wil voorkomen dat er "valse" lucht aangezogen wordt, dan moet je zorgen dat je (lichte) overdruk hebt, door bijvoorbeeld 2 intake fans te maken, en 1 outtake ter hoogte van de proc.

• jvo

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Ik heb altijd gehoord dat overdruk voor een hogere temperatuur zorgt.

• TheWarden
  • Laatst online: 14-03-2023
ik heb een fulltower met boven mun cpu ook een volcano 2, en daarbij (nu) 3 casefans van 80x80mm, eerst 2, en die zaten op precies dezelfde manier als jij van plan bent ze te plaatsen. Bij mij zitten er schakelaars aan, dus ik kan ut verschil redelijk bekijken. Het verschil tussen fans aan, en fans uit, is ongeveer 5 a 10 graden. maarja binnenkort komen er 2x 120mm nog bovenin bij >:) en dan is ut gaan met die banaan :D

Mijn Systeem Specs

• jvo

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Iemand nog tips of suggesties? :?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01
2x 120? wil je met dat ding gaan vliegen ofzo

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Misschien je orginele plan houden en een extra fan in het gat tussen de twee delen plaatsen die ervoor zorgt dat je warme lucht van je cpu naar het bovenste gedeelte wordt verplaatst waar vervolgens de outtake fan het weer uit je kast blaast.

• jvo

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Dat heb ik ook bedacht ja, zo'n extra tussenfan. Dan is het echt helemaal gereguleerd.

Verwijderd

Maak dat middelste gat gewoon groter. Zaag er een stuk uit ofzo.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 09:53
Ik heb zelf een HQ-45 (miditower dus) en tussen de voeding en de PCI kaarten passen exact 2 80mm fans. Als je ze dus onder de voeding outtake maakt voer je meteen de hitte van je CPU af.

Ik denk dat dat veel effectiever is (en ja, het scheelt ontzettend veel in temp, die casefans)

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1