if broken it is, fix it you should
Misschien kun op Google iets vinden
Ik heb zelf een Fujitsu MAJ (voorloper van MAN) 10K rpm schijf. deze maakt minder herrie dan mijn maxtor d740x ide schijf en produceert vrij weinig hitte. (met de kast open mijn hand er op is het nog goed te doen, ik schat zo'n 35 graden, bij lage belasting dat wel, zonder koeler)
ik heb de ervaring dat seagate scsi juist heel veel herrie maakt en heel veel warmte produceert. (18 gig 7200 rpm maakte veel meer herrie en werd veel warmer dan mijn fujitsu 10k)
ik heb de ervaring dat seagate scsi juist heel veel herrie maakt en heel veel warmte produceert. (18 gig 7200 rpm maakte veel meer herrie en werd veel warmer dan mijn fujitsu 10k)
Deze heb ik zelf (maar dan in de 36 GB uitvoering)Maxtor Atlas 10K III 18,4GB (10.000rpm)
Prestaties: super. Ze komen in de meeste tests ook als snelste in hun categorie uit de bus.
Geluid: nauwelijks harder dan mijn 2 75GXP's (7200 tpm IDE dus)
Warmte: handwarm, geen enkel probleem dus...
Virussen? Scan ze hier!
Heb hier twee 18GB Maxtor Atlas 10K III's, en die zijn erg koel (max 35~40o C volgens Digidoc) en erg stil. Ze maken naar mijn gevoel zeker niet meer geluid dan de tamelijk moderne 7200rpm IDE disken in m'n andere bak.
Over performance hoef ik me niet uit te laten denk ik; alle generaties Atlas 10K hebben zich altijd al ergens in de top bevonden (als het al niet helemaal bovenaan is) wat betreft 10K disken
Over performance hoef ik me niet uit te laten denk ik; alle generaties Atlas 10K hebben zich altijd al ergens in de top bevonden (als het al niet helemaal bovenaan is) wat betreft 10K disken
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
atlas 10k en 10kII waren slechter..... veel slechterOp woensdag 30 januari 2002 18:19 schreef Abbadon het volgende:
Heb hier twee 18GB Maxtor Atlas 10K III's, en die zijn erg koel (max 35~40o C volgens Digidoc) en erg stil. Ze maken naar mijn gevoel zeker niet meer geluid dan de tamelijk moderne 7200rpm IDE disken in m'n andere bak.
10kII is zo snel omdat deze platters van 18gb heeft (et als de fujitsu, die even snel is als een seagate X15)
die fujitsu is fokking snel......
de oude x15 (eerste serie)....Op woensdag 30 januari 2002 18:26 schreef Femme het volgende:
Geen enkele 10K rpm is net zo snel als de X15.
Zie http://www.storagereview.com/Op woensdag 30 januari 2002 18:30 schreef elgringo het volgende:
[..]
de oude x15 (eerste serie)....
Daar word die Fujitsu (wel de 36 GB versie) totaal vernederd door de (veel oudere) 1ste generatie Cheetah X15.
Enige waar de Fujitsu iets beter scoort is de CPU-utilization...
Virussen? Scan ze hier!
Ik zei eerste generatie... (beter lezen)Op woensdag 30 januari 2002 18:35 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Zie http://www.storagereview.com/
Daar word die Fujitsu (wel de 36 GB versie) totaal vernederd door de (veel oudere) 1ste generatie Cheetah X15.
Enige waar de Fujitsu iets beter scoort is de CPU-utilization...
Klopt. Ik zei dus óók eerste generatie (beter lerzen).Op woensdag 30 januari 2002 18:38 schreef elgringo het volgende:
[..]
Ik zei eerste generatie... (beter lezen)
Virussen? Scan ze hier!
Seagate Cheetah 36XL 18,4GB (10,000 rpm)
Maxtor Atlas 10K III 18,4GB (10.000rpm)
Erg fijn, maar misschien kun je beter een oproep plaatsen in vraag en aanbod
Of dat je dat al gedaan hebt, maar het lijken mij niet de schijven die nu al van de hand gedaan worden door mensen...
Ik kan je er niet aan helpen..
Beide schijven heb ik goede ervaring mee, draaien nog altijd als een zonnetje....
seagate cheetah wordt echter warmer (naar mijn idee) dan de atlas III...
Prestaties ?
Super, van beide schijven..
Heb ff geen benchmark results bij de hand..
Ik zou denk ik als je er 1 mag kiezen dan toch voor de atlas III, maar ja, dat is slechts mijn IMHO natuurlijk...
Ha, keek net ook even bij storagereview, maar op geen enkele test kan die Fuijtsu zo'n oude X15 bijbenen. Hij is overigens telkens wel een klein beetje sneller dan de Atlas III. Overigens waren de Atlas I en II helemaal niet slecht, laat staan heel slecht.
Nou... kleine opmerking hierover. De 10K-II was idd best goed ja (zeker niet slecht!), maar de 10K-I was niet zo goed, was nogal kieskeurig aan wat voor controller hij werd gehangen, en ging veel vroeger dood dan je zou mogen verwachten. Ook had hij nogal eens problemen om met andere SCSI-HDD's samen te werken als die op dezelfde bus zaten (met name HDD's van IBM had hij nog wel eens conflicten mee). Die zou ik ook links laten liggen als je ze nog tegenkwam (heb hier beroepshalve nogal mee te maken gehad).Op woensdag 30 januari 2002 18:42 schreef Abbadon het volgende:Overigens waren de Atlas I en II helemaal niet slecht, laat staan heel slecht.
Virussen? Scan ze hier!
een duitse site zij anders....Op woensdag 30 januari 2002 18:42 schreef Abbadon het volgende:
Ha, keek net ook even bij storagereview, maar op geen enkele test kan die Fuijtsu zo'n oude X15 bijbenen. Hij is overigens telkens wel een klein beetje sneller dan de Atlas III. Overigens waren de Atlas I en II helemaal niet slecht, laat staan heel slecht.
Maar goed het gaat nu tussen de fujitsu en de maxtor
beide: 1 platter, 8mb
welke is stiller, produceert minder warmte en heeft een snelste seektime?
ik heb nu een quantum atlas IV 9,1gb erin maar hier ben ik niet echt tevreden overOp woensdag 30 januari 2002 18:45 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Nou... kleine opmerking hierover. De 10K-II was idd best goed ja (zeker niet slecht!), maar de 10K-I was niet zo goed, was nogal kieskeurig aan wat voor controller hij werd gehangen, en ging veel vroeger dood dan je zou mogen verwachten. Ook had hij nogal eens problemen om met andere SCSI-HDD's samen te werken als die op dezelfde bus zaten (met name HDD's van IBM had hij nog wel eens conflicten mee). Die zou ik ook links laten liggen als je ze nog tegenkwam (heb hier beroepshalve nogal mee te maken gehad).
Hmm, da's best een goeie vraag, ik heb nog geen enkele test gezien waar die 2 tegen elkaar worden getest. Ook op StorageReview kan je dat niet zien, want de Fujitsu die daar staat heeft 2 platters, en de Maxtor zelfs 4, dus die kan je al niet goed vergelijken...Op woensdag 30 januari 2002 18:50 schreef elgringo het volgende:
[..]
een duitse site zij anders....
Maar goed het gaat nu tussen de fujitsu en de maxtor
beide: 1 platter, 8mb
welke is stiller, produceert minder warmte en heeft een snelste seektime?
Nee, oké, maar da's een 7200 toeren SCSI-schijf. Die kan je natuurlijk niet echt goed vergelijken met een Atlas 3, die op 10.000 toeren draait...Op woensdag 30 januari 2002 18:52 schreef elgringo het volgende:
[..]
ik heb nu een quantum atlas IV 9,1gb erin maar hier ben ik niet echt tevreden over
Virussen? Scan ze hier!
dat klopt maar de seagate baracuda was er toen ook, veel beter en iets goedkoper. Toen heb ik deze genomen omdat deze ook op voorraad was.Op woensdag 30 januari 2002 18:55 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Hmm, da's best een goeie vraag, ik heb nog geen enkele test gezien waar die 2 tegen elkaar worden getest. Ook op StorageReview kan je dat niet zien, want de Fujitsu die daar staat heeft 2 platters, en de Maxtor zelfs 4, dus die kan je al niet goed vergelijken...
[..]
Nee, oké, maar da's een 7200 toeren SCSI-schijf. Die kan je natuurlijk niet echt goed vergelijken met een Atlas 3, die op 10.000 toeren draait...
En zijn er ook test waar de decibellen gemeten worden van beide?
Hier staat een interessant tabelletje: http://www.digit-life.com/articles/scsi10krpmnov2k1/index.htmlOp woensdag 30 januari 2002 18:57 schreef elgringo het volgende:
[..]
En zijn er ook test waar de decibellen gemeten worden van beide?
Helaas staan juist de dB-waarden van de Fujitsu er niet bij...
Wel kun je daar mooi zien dat de Atlas 10K-III de stilste van allemaal is. Hij word daar overigens ook vergeleken met de 2nd-generation, de X15-36LP. Kun je ook mooi zien dat de 10K-III niet eens zo gek ver achterblijft bij die X15, het scheelt best weinig...
Virussen? Scan ze hier!
dOp woensdag 30 januari 2002 19:04 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Hier staat een interessant tabelletje: http://www.digit-life.com/articles/scsi10krpmnov2k1/index.html
Helaas staan juist de dB-waarden van de Fujitsu er niet bij...
Wel kun je daar mooi zien dat de Atlas 10K-III de stilste van allemaal is. Hij word daar overigens ook vergeleken met de 2nd-generation, de X15-36LP. Kun je ook mooi zien dat de 10K-III niet eens zo gek ver achterblijft bij die X15, het scheelt best weinig...
Die fujitsu schijnt nog stiller te zijn dan de maxtor....
(eerst zien dan geloven)
Zou kunnen, ik zal eens kijken of ik iets hiervan kan vinden... ben namelijk op zoek naar een 2e HDD (deze begint vol te raken), dus als het een beetje een goede is zal ik er zeker eens naar kijken...Op woensdag 30 januari 2002 19:05 schreef elgringo het volgende:
[..]
Die fujitsu schijnt nog stiller te zijn dan de maxtor....
(eerst zien dan geloven)
Virussen? Scan ze hier!
Fujitsu:
http://www.fapl.fujitsu.com/products/consumer_01_hdd_ent_03.html
Acoustic noise Idle/Seek 3.6/3.9 Bels voor de 18 GB.
Maxtor:
3.1 Bels idle
het lijkt me toch dat de fujitsu stiller is hoor.. ik heb zelf een fujitsu 10k en die hoor je amper. ik heb een viking II gehad en die maakte een takke herrie (nou weet ik niet of die te vergelijken is met een atlas 10k III)
Maxtor:
3.1 Bels idle
het lijkt me toch dat de fujitsu stiller is hoor.. ik heb zelf een fujitsu 10k en die hoor je amper. ik heb een viking II gehad en die maakte een takke herrie (nou weet ik niet of die te vergelijken is met een atlas 10k III)
Nou, nee... een Viking-2 is (gokje) een jaar of 7-8 oud ofzo, niet echt te vergelijken. Idd, die maakt een takkeherrie, maarja, dat was vroeger héOp woensdag 30 januari 2002 19:14 schreef smvs het volgende:het lijkt me toch dat de fujitsu stiller is hoor.. ik heb zelf een fujitsu 10k en die hoor je amper. ik heb een viking II gehad en die maakte een takke herrie (nou weet ik niet of die te vergelijken is met een atlas 10k III)
Tnx voor de link trouwens... hmm, ik moet het nog even zien, 3.6 vind ik eigenlijk net iets te hard...
Virussen? Scan ze hier!
die maxtor is dus stiller....Op woensdag 30 januari 2002 19:14 schreef smvs het volgende:
Fujitsu:
Maxtor:
3.1 Bels idle
Dan nemen we de maxtor....
per 3db is is 2x zo hard (toch?) 36db is wel hard jahOp woensdag 30 januari 2002 19:16 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Nou, nee... een Viking-2 is (gokje) een jaar of 7-8 oud ofzo, niet echt te vergelijken. Idd, die maakt een takkeherrie, maarja, dat was vroeger hé
Tnx voor de link trouwens... hmm, ik moet het nog even zien, 3.6 vind ik eigenlijk net iets te hard...
edit:
mijn atlas IV heeft ook 3,6 Bels idle en dat vind ik best veel
Durf ik echt niet te vertellen, natuurkunde was mijn sterkste vak niet...Op woensdag 30 januari 2002 19:20 schreef elgringo het volgende:
[..]
per 3db is is 2x zo hard (toch?)
Maar ik denk dat ik toch ook weer voor de 10K-III ga, als ik het zo allemaals eens rustig bekijk, mede gezien mijn tot nu toe goede ervaringen met het bakkie
Virussen? Scan ze hier!
Ah, je zal ongetwijfeld gelijk hebben, ik heb geen ervaring met de I en II. Ik doelde (daarom) ook alleen op de performance; wat ik er altijd over gelezen/gehoord heb waren ze in hun tijd behoorlijk snel.Op woensdag 30 januari 2002 18:45 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Nou... kleine opmerking hierover. De 10K-II was idd best goed ja (zeker niet slecht!), maar de 10K-I was niet zo goed, was nogal kieskeurig aan wat voor controller hij werd gehangen, en ging veel vroeger dood dan je zou mogen verwachten. Ook had hij nogal eens problemen om met andere SCSI-HDD's samen te werken als die op dezelfde bus zaten (met name HDD's van IBM had hij nog wel eens conflicten mee). Die zou ik ook links laten liggen als je ze nog tegenkwam (heb hier beroepshalve nogal mee te maken gehad).
Anyway, met nummertje III heb ik wel ervaring en die gaat uitstekend hiero
De Atlas 10KII (zie sig) kunnen best veel herrie produceren als ze niet goed gemoteerd worden. Maar ja dat geldt voor elke HD. Toch is het met deze 10K schijf stukken lastiger als het met mijn vorige 5400 rpm schijffie was. Qua temperatuur wordt ie ca. handwarm mits hij voldoende vrije ruimte om zich heen heeft. Worden er meerdere (vlak) boven elkaar geplaatst, dan kan je toch wel aan actieve koeling gaan beginnen.
F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.
Pagina: 1