Toon posts:

Welk OS op oude server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 486-66 16mb ram gekregen. Nu is het de bedoeling om daar een http+ftp servertje van te maken. Maar nu welk OS zal ik er op zetten?

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou voor Linux gaan. Win9x is niet zo snel en zo goed beveiligd als Linux.
Win-Xp en 2k kun je denk ik wel vergeten, vel te zwaar voor zo een proc. :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hoeveel keus denk je te hebben met zo'n machientje? In de praktijk zal je keus beperkt zijn tot Linux of *BSD en dan nog alleen maar in console mode.

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
welke je er op zet moet je zelf weten maar welkos geschikt zou bijvoorbeeld een linux distro kunnen zijn (slackware of debian) lees hier er meer over.

:)

en als je linux re po zet is dit voldoende om je 2 taken te laten uitvoeren :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26
Ik heb hele goede ervaring met 486 en Linux
staat hier een op 133 mhz (eigenlijk een amd 5x86)
16 mb ram en hij draait alles wat los en vast zit, tot Mysql aan toe als ik wil :7 B-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54

Metzie

Nyaano !

Als je geen linux kennis heb kan je er ook gewoon NT4 server op zetten. Zorg wel dat je dan het option pack heb, zodat je IIS4 kan installeren.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd weinig linux kennis (alleen me freesco routertje), maar dat wil ik wel graag leren. Me vraag was eigenlijk meer, welke linux zal ik er op zetten?

Verwijderd

ik zou zeggen, lees het 'welke distro' gedeelte uit de NOS-FAQ eens.

In principe volstaat praktisch elke distro, zolang je er maar op let welke packages geinstalleerd worden. X hoef je bv. niet aan te beginnen op zo'n machine.

Verwijderd

Je zou natuurlijk ook nog OS/2 warp 4 kunnen istalleren. Net wat je zelf het makkelijkste vind.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:57

GaMeOvEr

Is een hork.

Dit is niet bepaald "Advanced" dus deze gaat naar NT. :)

Move ANS -> NT

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 15:27 schreef Piotr het volgende:
Ik heb idd weinig linux kennis (alleen me freesco routertje), maar dat wil ik wel graag leren. Me vraag was eigenlijk meer, welke linux zal ik er op zetten?
in text mode Ok, maar grafisch is het wel traag. Waarom voldoet Freesco niet (sorry if I am wrong)?
ik heb ook zo'n PC met freesco en voor RH6 gebruik ik ook net als hierboven een P133/24Mb en dat draait wel grafisch.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het idd ook op mijn freesco router zetten. Is eigenlijk vooral omdat ik wil leren dat ik een apparte server wou gebruiken (anders staat die pc toch te rotten in de kast). Ik kan namelijk niet veel kloten met mijn routertje omdat die het internetverkeer regelt thuis. als die even plat ligt omdat ik loop te kloten ermee heb ik meteen ruzzie met me ouders omdat we geen internet hebben thuis en me ouders ervoor betalen. Bovendien is een http en ftp server op je firewall (wat freesco ook is) een aanbreuk op je veiligheid van het systeem.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

installeer dan toch gewoon NOG een freesco server, alleen dan zonder de router, dus als http server (+ftp+andere zooi)
kan je mee kloten wat je wil, niemand die er last van heeft, wel even een portmapping maken op je router.
Maar in principe kan je ook een ander distro gebruiken, voordeel van freesco is dat deze erg klein is, dus veel ruimte over :)

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 10:55 schreef Piotr het volgende:
Ik kan het idd ook op mijn freesco router zetten. Is eigenlijk vooral omdat ik wil leren dat ik een apparte server wou gebruiken (anders staat die pc toch te rotten in de kast). Ik kan namelijk niet veel kloten met mijn routertje omdat die het internetverkeer regelt thuis. als die even plat ligt omdat ik loop te kloten ermee heb ik meteen ruzzie met me ouders omdat we geen internet hebben thuis en me ouders ervoor betalen. Bovendien is een http en ftp server op je firewall (wat freesco ook is) een aanbreuk op je veiligheid van het systeem.
Welke linux distributie je moet nemen is erg persoonlijk, in de NOS FAQ staat een duidelijk stukje met de vraag welke linux distributie moet ik nemen.

Slackware is helemaal handmatig prutsen, je moet dus meteen bikkelen, alles zelf doen, maar je leert het wellicht veel sneller, maar het kost in het begin meer tijd. Mening van sommige is dus dat je daar het best mee kan beginnen.

Als je het ietsjes rustiger wil doen, kun je denken aan bijvoorbeeld Debian, daar heb je de keuze of je bep. dingen met het handje of min of meer automagisch wil doen, begin je dus iets rustiger, en kun je steeds verder gaan. Is dus wellicht ook een goeie distributie om mee te beginnen.

Eik. is het dus een beetje wat je zelf wil, afhankelijk van je persoonlijke smaak, beschikbare tijd, etc.

Daarnaast is het idee van merkens ook niet gek: wat houdt je tegen om gewoon nog een freesco pctje te draaien, dan kan je lekker op die "dummy" prutsen, zonder dat iem. er last van heeft :)

De ervaring die je daarmee opdoet kan je weer toepassen op de echte server, dus daar heb je op de lange termijn nog baat bij ook :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 31 januari 2002 11:00 schreef merkens het volgende:
installeer dan toch gewoon NOG een freesco server, alleen dan zonder de router, dus als http server (+ftp+andere zooi)
kan je mee kloten wat je wil, niemand die er last van heeft, wel even een portmapping maken op je router.
Maar in principe kan je ook een ander distro gebruiken, voordeel van freesco is dat deze erg klein is, dus veel ruimte over :)
Een kale distro zonder X is ook erg klein.
Hierbij denk ik dan vooral aan debian/slackware.
Mijn debian is 230MB.
Gewoon GEEN X installeren ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Windows NT 3.5 ;)
Pagina: 1