Samba door een NAT-router?

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb hier een linuxbak met een sambashare staan, die ik elders wil gebruiken op een windowsmachine. Het probleem is: er zit een NAT-router tussen, en daarom werkt het niet.
Wat zijn de mogelijkheden? is er een mogelijkheid om iets van een tunnetje te bouwen of zo?

Localhost, sweet localhost

• kvdveer
^^

sorry... maar ik heb het echt nodig.
Is er misschien een ander alternatief dat transparant werkt?

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sambashare gebruikt de zelfde poorten als windows (even bij ome Jotti gevraagd) dus poortjes 137-139 doorsturen zou moeten werken.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op woensdag 30 januari 2002 23:02 schreef Negotiator het volgende:
Sambashare gebruikt de zelfde poorten als windows (even bij ome Jotti gevraagd) dus poortjes 137-139 doorsturen zou moeten werken.
En poort 135 en alles > 1024

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• kvdveer
Ik heb helaas geen controle over de NAT-router. (het is een ADSL-modem) Er moet dus een tunneltje OID gebakken worden. Het probleem is tevens dat de datapakketjes het IP-adres bevatten. Aangezien de NAT-router wel de headers van de pakketjes vertaalt, maar niet de inhoud zal dit nooit werkend te krijgen zijn. (ik vannacht nog wat gegoogled).

Ik zal dus moeten zoeken naar een alternatief. De eis is een beetje dat het zo transparant mogelijk is. Kent iemand een andere manier om transparant een fileshare te creeeren?

Gezien het gebrek aan technische kennis van degene die hiermee moet gaan werken, lijkt FTP me niet op de eerste plaats een optie.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 09:29 schreef kvdveer het volgende:
Gezien het gebrek aan technische kennis van degene die hiermee moet gaan werken, lijkt FTP me niet op de eerste plaats een optie.
Hmm, dit was eigenlijk wel het eerste wat in me opkwam.

FTP zit op een vrij gebruiksvriendelijke manier ingebakken in windows (internet explorer) en is dus voor een gebruiker op dezelfde manier te verkennen als een harde schijf, met dat verschil dat het wat langzamer is.

Aan de beheerderskant is het opzich ook prima te doen, met een simpel programmatje als G6 FTP of U-serve, of is het (als je Windows NT/2000 draait) zelfs eenvoudig te koppelen aan de NT gebruikers met IIS.

IIS FTP gebruiken brengt echter als nadeel met zich mee dat je strikt en consequent de beveilingspatches moet uitvoeren, want dat IIS anders een gatenkaas is qua beveiliging hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen :P

Maargoed, het ging om samba, dus linux, dus ik draaf een beetje door geloof ik ;)
Kern van mijn verhaal is dat FTP wellicht zo'n slechte optie nog niet is.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Alternatief zou je een VPN servertje kunnen neerzetten; VPN is goed te NATten. Je moet alleen even kijken of je de clients individueel een VPN wilt laten maken of dat je een router of server dat wilt laten doen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

was het misschien iets met LMHOST weet niet zeker, volgens mij kon je daarmee ook files sharen via ander subnet, maar nogmaals, weet niet zeker

[edit]
nee, stom, dat is maar een richting |:(

• kvdveer
VPN? klinkt wel tof...

hoe doe ik dat? zijn er een beetje goeie tutorials te vinden? (mijn search leverde alleen clients op, en ik moet natuurlijk eerst een server installeren...)

• kvdveer
Het is inderdaad de oplossing voor wat ik zoek. Ik moet alleen nog even wat details aan de gang krijgen.
Zie ook het topic dat ik daarover zo ga openen. (ik doe dat maar niet in deze thread, anders wijkt het zo af van het onderwerp...)

Pagina: 1