Toon posts:

dilemma: Plextor 12/10/32 SCSI of 40/12/40 IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zolas mijn titel het al aangeeft ...

Ik zit al met een volledig SCSI systeem.
Nu wil ik graag een writer bij kopen.

Als ik mijn gevoel zou volgen zou ik geneigd zijn om die SCSI te kopen maar of dat zo verstandig is weet ik niet zo goed.

Wat ideaal zou zijn, is een plextor SCSI die sneller schrijft dan 12 speed maar helaas maakt Plextor geen scsi burners meer ...

Alle meningen zijn welkom, maar ik wil hoedanook een plextor, iets anders is geen optie.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 09:38

Metzie

Nyaano !

Ik heb zelf de plextor 12/10/32 scsi, en het is een perfecte writer. Lage cpu belasting en zelfs nog sneller met lezen als z'n 32x Ultraplex reader. het grote voordeel zelf vind ik dat je geen IDE sloten kwijt bent, en dat je je reader + writer extern aan je pc kan hangen.

(ik heb een scsi-tower gekocht voor F129, waar me reader + writer in zitten, en die doorgelust aan me scsi-kaart)

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Ik zou gaan voor die 40*.

Redenen: a) goedkoper
b) sneller
c) burnproof

Dus: minder geld, sneller fikken, en _geen_ mislukte cd's *D

Verwijderd

Topicstarter
Ja daarin heb je misschien wel gelijk in, maar een 40 speed ide moet toch veeeeeeel sneller zijn dan een 12 speed scsi?

edit: reactie op hierboven

Damn, twee reacties en twee verschillende meningen ...
Geld maakt voor me weinig uit
geen mislukte cd's: dat geldt voor scsi ook denk ik
veel sneller: kan ik wel geloven, maar zou een ide schrijver ook daadwerkelijk 40x halen?

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
als je usb2 hebt is deze ook wel geinig voor op je bureau

http://www.plextor.be/English/products/pxw241040u.html

...

Verwijderd

Ja daarin heb je misschien wel gelijk in, maar een 40 speed ide moet toch veeeeeeel sneller zijn dan een 12 speed scsi?

veel sneller: kan ik wel geloven, maar zou een ide schrijver ook daadwerkelijk 40x halen?
Ja lijkt me wel, een 2x brander brandt op 2x, een 4x op 4x. Maar je moet er wel van uit gaan dat je niet op 40x kan branden op een pentium 166. Je zal wel een goed systeem moeten hebben, zodat je datatoevoer constant en snel genoeg is voor die 40x. (dus dit geldt ook voor het bovenste, het kan natuurlijk zo zijn dat je een langzame pc hebt, dan haal je die 4x wat ik hierboven zei dus niet)

Er zit ook burnproof op, dus als je datatoevoer niet snel genoeg is, wacht hij eventjes.

Voorbeeld:

Vriend van me heeft PII-350mhz, 128 mb ram en een 20x aopen met just-link. Kan kwart cd inlezen, moet ff wachten(niet constante datastroom of datastroom is niet snel genoeg, en brand weer verder, enz enz.

De overdrachtssnelheid van scsi is wel sneller dan ide, maar als jij een scsi HD hebt die de toevoer regelt naar je 40x brander, kan je IMHO wél gewoon branden.

offtopic:
1) Ben jij dat op die user-icon?? ;)
2) Ik blijf aan het editten :(

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 14:59 schreef Metzie het volgende:

[b]dat je geen IDE sloten kwijt bent[b],
Als ze alles SCSI heeft, zal die ene niet zo heel veel uitmaken ( zo niet niks ;) )

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-03 17:09

CORVETTE

---- American V8 ---

Komen er binnenkort geen goede scsi fikkers uit ?

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 15:15 schreef vwkkadettgsi het volgende:

[..]

Ja lijkt me wel, een 2x brander brandt op 2x, een 4x op 4x. Maar je moet er wel van uit gaan dat je niet op 40x kan branden op een pentium 166. Je zal wel een goed systeem moeten hebben, zodat je datatoevoer constant en snel genoeg is voor die 40x. (dus dit geldt ook voor het bovenste, het kan natuurlijk zo zijn dat je een langzame pc hebt, dan haal je die 4x wat ik hierboven zei dus niet)

Er zit ook burnproof op, dus als je datatoevoer niet snel genoeg is, wacht hij eventjes.

Voorbeeld:

Vriend van me heeft PII-350mhz, 128 mb ram en een 20x aopen met just-link. Kan kwart cd inlezen, moet ff wachten(niet constante datastroom of datastroom is niet snel genoeg, en brand weer verder, enz enz.

De overdrachtssnelheid van scsi is wel sneller dan ide, maar als jij een scsi HD hebt die de toevoer regelt naar je 40x brander, kan je IMHO wél gewoon branden.

offtopic:
1) Ben jij dat op die user-icon?? ;)
2) Ik blijf aan het editten :(
Qua mijn systeem zal geen probleem zijn.
Ik heb p4 1.7 256 rimm, Ultraplex 40max, adaptec 19160 en atlas 10k III ...

Yep, dat ben ik op die user-icon

Verwijderd

[niet-sexistisch modus]Dan bij deze mn complimenten[/niet-sexistisch modus]

En dan kan je nu al een gerichte keuze maken?? Met dat (overigens mooie) systeem moet het wel lukken lijkt me zo *D

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op woensdag 30 januari 2002 15:00 schreef vwkkadettgsi het volgende:
Ik zou gaan voor die 40*.

Redenen: a) goedkoper
b) sneller
c) burnproof

Dus: minder geld, sneller fikken, en _geen_ mislukte cd's *D
Het is heel moeilijk om met SCSI cds te laten mislukken.

a: geld maakt haar niets uit, dus dat vervalt al (sommige mensen hebben echt geld teveel imho)
b: sneller - hoeft niet, ik weet haar specs niet maar een SCSI draait los van de CPU (heeft heel weinig CPU belasting) dus als ze op een PII zit dan heeft het geen zin om een 40x fikker erin te douwen, omdat de kans dat er iedere seconde constant 6MB naar die fikker toegestuurd wordt, redelijk klein is.
c: burnproof - dat is bij SCSI niet nodig, omdat de bandbreedte van SCSI stukken hoger ligt dan bij IDE

Afbeeldingslocatie: http://www.plextor.be/english/images/technical/powerec_flow.gif
zo fikt een plextor dus (in dit geval de 24x).
de 40x begint met met 20x en loopt vanaf dan op (in 4 stappen)
20x
24x
32x
40x

de gemiddelde snelheid is dus geen 40x (om even terug te komen op de vraag van Evelien).

bovendien is het verschil tussen 12 en 40 imho niet eens zo heel groot.
het verschil tussen mijn 10x en 24x vind ik al klein.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Qua mijn systeem zal geen probleem zijn.
Ik heb p4 1.7 256 rimm, Ultraplex 40max, adaptec 19160 en atlas 10k III ...
Yep, dat ben ik op die user-icon
Met dat systeem zal je ook nog prima andere dingen kunnen doen tijdens het branden op 24 speed met de IDE brander. Ik heb eeb P4 1,5 GHz en heb nog nooit problemen gehad met branden op hoge snelheid en andere dingen tegelijk doen.

Systeem | Strava

• THX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

THX

Ik heb ook alles SCSI, maar ben toch ook gezwicht voor de 40 Plextor.

'k Moet toegeven, het werkt echt perfect, maar het is best komisch om IDE weer te activeren in de bios. 8-)
Toen heb ik meteen mijn DVDrom speler ook maar vervangen.

Mijn oude DVDrom SCSI en Plextor PX-W124TSi heb ik daarom overgezet naar de pc van mijn dinnetje. (12 speed SCSI zonder Burnproof)(Zie 2e systeem op thx.tmfweb.nl)

/interesse modus
Heb je niet een groter webicoon?? :D
Ik heb een wereldvrouw, maar toch... *D
/interesse modus

Verwijderd

Ik zit te twijfelen tussen een Plex SCSI en een YAMAHA scsi...

Zal wel de Plex worden dan. 12speed is ca 6 a 8 minuten, en 40 speed is 3,5 minuten ofzo (vooral vanwege lead-in / lead-out).

Komisch dat een 12-speed scsi-PLEX duurder is als een 24 of 40 speed fikker...

Hoofdreden is dat ik de boel extern wil kunnen plaatsen in een losse scsi-kast. Kan ik tenminste elke pc met een 2904 controller uitrusten en alle apparaten gebruiken indien nodig.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:32
Heb zelf een Plextor 12x10x32 SCSI en wil dat ding echt niet kwijt voor zo'n IDE burner, hij zal best goed wezen maar die writer van me heeft nog nooit een cd verprutst (wel als ik lig te kutten met foute programma's) en die CPU belastig is gewoon fijn :)
Heb dan wel IDE hdd's, maar mijn setje plextors is echt 1 van de beste aankopen die ik ooit gedaan heb. Als tijd je niet zoveel uitmaakt en je maalt niet om het extra jaar garantie dan zou ik die SCSI nemen.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Zo bedankt voor jullie reacties allemaal.

Ik denk dat ik toch mijn gevoel zal volgen.
Dus het zal een Plextor 12x SCSI worden.

1) Eenmaal SCSI-microbe te pakken dan ben je verloren vrees ik .. vraag me niet waarom maar ik wil mijn systeem volledig scsi houden.

2) Een cd vol schrijven in 4 minuten of 8 minuten maakt me in feite weinig uit.

3) Zoals 't berichtje hierboven en ergens anders al aangehaald werd, een aparte scsi-kast en alles extern houden lijkt me wel gemakkelijk.

Verwijderd

Ergens lijkt me het ook wel logisch dat als je SCSI-fiel bent dat je alles graag zo wil houden, en dan niet je pc in feite "downgrade" door dr iets van IDE in te hangen.

Succes met je aankoop!

Verwijderd

Die downgrade valt best wel mee hoor, ik heb zelf ook een systeem met ultra 160 scsi en een ide dvd (pioneer 116), en een fikker (Plextor 24x), beide apparaten ondersteunen udma-33, en de pioneer zelfs udma-66, mijn processor utilisation loopt tijdens het branden op naar wel 3%, maar ja zoals evelien zegt als je een keer scsi gezien heb wil je niet anders meer. Voor mij geld dit qua hdd's zeker, maar voor cd app. ben ik niet echt overtuigd. i.i.g. succes, ook van die scsi plex zul je geen spijt krijgen.
Op woensdag 30 januari 2002 22:56 schreef vwkkadettgsi het volgende:
Ergens lijkt me het ook wel logisch dat als je SCSI-fiel bent dat je alles graag zo wil houden, en dan niet je pc in feite "downgrade" door dr iets van IDE in te hangen.

Succes met je aankoop!

Verwijderd

Ik denk dat de keuze van CDR-etjes ook wel moet meetellen. Tot nu toe zijn de Max 16x overal lekker goedkoop, de 24x een stuk duurder, en hoe zit het dan met de 40x ?

Ik weet wel dat dit niet lang meer zal duren, echter een jaar moet je toch wel rekenen.

Tegen die tijd wordt het interessant om een DVD-writer aan te schaffen omdat dan de oorlog tussen standaarden is uitgevochten of er multi purpose writers zijn

DVD-R DVD-RW DVD+R-W DVD+RW DVD-ROM ???? |:(

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

De Brainwave 24/10/40 SCSI aka Sanyo CDR-BP5 >:)

Ik heb zelf de Waitec T-Rex 16/10/40 SCSI aka Sanyo CDR-BP4 :) Ben er super over te spreken! Als ik nu zou kiezen zou ik gewoon voor die Brainwave gaan, omdat het gewoon een Sanyo drive is, waarop je ook de Sanyo firmware kunt gebruiken >:)

Zoveel duurder dan de 12x Plextor is ie niet, dussuh ik zou het wel weten :)

webOS all the way!

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 13:19
Op woensdag 30 januari 2002 19:32 schreef TAG_Speedy het volgende:
Heb zelf een Plextor 12x10x32 SCSI en wil dat ding echt niet kwijt voor zo'n IDE burner, hij zal best goed wezen maar die writer van me heeft nog nooit een cd verprutst (wel als ik lig te kutten met foute programma's) en die CPU belastig is gewoon fijn :)
Mja, ik ben toch blij dat ik destijds 250 piek minder heb betaald voor een IDE Plex 12/10/32A ipv die SCSI Plex. In de tijd van de Philips CDD3610 had ik een Yamaha SCSI, toen merkte je het verschil nog wel, was ik ook SCSI freak. Met die Yamaha kon ik tijdens het branden nog Quaken (op een K6-2), deed dat maar es met je 3610.
De Yamaha werd een beetje langzaam, en ik heb nu ongeveer 1,5 jaar een IDE Plexwriter 12/10/32A, en hij bevalt me uitermate goed. Ik heb 'm zelfs een tijdje in m'n P166 gehad (met 64 Mb intern) en ik kon zelfs tijdens het branden MP3's draaien. Dus de huidige IDE branders zijn niet meer van die processor-slurpende monsters.

De enige pre die het IMHO heeft om een SCSI Plex te kopen, is dat ie mooi past bij een Ultraplex. :) Mijn IDE Plex steekt toch wel wat af bij m'n Ultraplex.

• HenkC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02-2023
Op woensdag 30 januari 2002 15:47 schreef CORVETTE het volgende:
Komen er binnenkort geen goede scsi fikkers uit ?
Het duurt steeds langer voordat er SCSI fikkers op de markt komen die even snel zijn als de IDE typetjes. Met burnproof/justlink of hoe dat ook heet is een groot deel van de voordelen van SCSI branders ongedaan gemaakt. De IDE markt is nu eenmaal veel groter, helaas voor ons SCSI liefhebbers :(

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-04 08:57
Op donderdag 31 januari 2002 12:20 schreef Hermanvh het volgende:
De Brainwave 24/10/40 SCSI aka Sanyo CDR-BP5 >:)

Ik heb zelf de Waitec T-Rex 16/10/40 SCSI aka Sanyo CDR-BP4 :) Ben er super over te spreken! Als ik nu zou kiezen zou ik gewoon voor die Brainwave gaan, omdat het gewoon een Sanyo drive is, waarop je ook de Sanyo firmware kunt gebruiken >:)

Zoveel duurder dan de 12x Plextor is ie niet, dussuh ik zou het wel weten :)
Dan wist ik het wel. :P
Wat is 12x nog tegenwoordig..

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-04 16:00

SiGNe

Ook hoi!

Ik heb mijn 12/10/32S 2e hands gekocht via de vraag en aanbod, was 350 piek, ziet er als nieuw uit en 't is een van de beste aankopen geweest die ik ooit heb gedaan op computergebied.
6 minuutjes per cd en er is nog nooit een cd mislukt.
Sneller dan 12 speed vind ik ook niet echt nodig, of ik er nou 6 minuten of 4 minuten over doe om een cd te branden maakt ook niet veel uit.
Hiervoor had ik een 4 speed en 20 minuten per cd duurt toch echt te lang.
Ik had de 4/12 SCSI van Plextor en ook daarmee heb ik nog nooit een cd verkloot (zelfs niet toen ik nog een PII 233 had)
Echt, Plextor heerst en vooral op SCSI.
Evelien, kijk ook even bij vraag en aanbod, mischien vind je ook zo'n goede deal.
In de winkel liggen ze nog voor 550,- dus dat scheelt mooi 200 gulden (€ 90,90)

Niet?
[Specs]

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 13:19
Op donderdag 31 januari 2002 22:16 schreef HenkC het volgende:

[..]

Het duurt steeds langer voordat er SCSI fikkers op de markt komen die even snel zijn als de IDE typetjes. Met burnproof/justlink of hoe dat ook heet is een groot deel van de voordelen van SCSI branders ongedaan gemaakt. De IDE markt is nu eenmaal veel groter, helaas voor ons SCSI liefhebbers :(
Het is echt niet alleen maar het burnproof, maar de huidige IDE schrijvers zijn echt niet meer van die CPU verslinders hoor. Mijn P166 kon op 12x branden en tegelijk MP3's draaien, zonder dat het burnproof ook maar in hoefde te grijpen. Dan was de CPU wel vol belast, maar er hoefde geen burnproof aan te pas te komen.

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 15:01 schreef Evelien het volgende:

de 40x haalt ie niet continu,

hij begint te burnen op 16x ofsow, ergens verder op de cd schakelt ie over naar zeg maar 24, nog verder naar 32, en de laatste paar MB's schrijft ie op 40x.
Dit gaat dus net zo als bij de cd-rom spelers, daar is de aangegeven snelheid ook max.
Gemiddeld zal de schrijfsnelheid zo rond de 30 liggen schat ik.

• Scourger
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07-2014

Scourger

The Leechmaster

Leuk, ik zit dus ook met dit probleem. Ik twijfel ook erg tussen de 12/10/32 SCSI en de 40/12/40 IDE van Plextor. Ik heb mijn keuze nog niet kunnen maken. Maar misschien dat het volgende wel doorslaggevend kan zijn voor mij:

Weet iemand welke (of beide) van de twee branders in staat zijn om 900 MB CDR's te branden? :Y)
Ik wil dit namelijk kunnen om sommige van mijn grotere DivX filmpjes te kunnen fikken, maar niet alle branders kunnen goed overweg met deze grote CDR's. Iemand ervaringen hiermee?

Op Tom's Harware was hier laatst een weining verherlderend artikel over. Daar werd echter wel gezecht dat je om dit soort CD's te branden op 1x of 2x moet branden omdat ze anders vaak mislukken. Klopt dit? De IDE kan namelijk als minimum 4x branden, en dat zou volgens ome tom te snel zijn.

Trouwens, hoe kan iets nou te snel zijn in de computerwereld :+

2x Athlon XP 1800+ | Asus A7M266-D | 1024 MB Reg/ECC | MSI GF 4 Ti 4400 | Adaptec 39160 | Cheetah X15-36LP 36 | 2x Maxtor Atlas 10K-III 73 | LiteOn LTD163D | Plextor PX-W4012A | 3C2000 | SB Audigy | Enermax 550 VE-FMA | Lian-Li PC71| 2x Eizo T965

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 08:27
de nieuweste yamaha 3200 lijkt mij volgens de specificaties een mooie plextor opvolger op scsi-gebied. Alleen erg duur, maar dat is altijd al geweest met scsi natuurlijk.
Ik had al een 32x10x32 scsi voordat de 32 en 40x ide er waren dus toen was dat verschil nog niet zo groot.

• Scourger
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07-2014

Scourger

The Leechmaster

Lijkt op zich ook wel OK, maar ik wilde eigenlijk wel graag een Plextor (schijnt nou eenmaal het beste te zijn). Heeft iemand hier toevallig ervaring met die Yamaha 3200?

2x Athlon XP 1800+ | Asus A7M266-D | 1024 MB Reg/ECC | MSI GF 4 Ti 4400 | Adaptec 39160 | Cheetah X15-36LP 36 | 2x Maxtor Atlas 10K-III 73 | LiteOn LTD163D | Plextor PX-W4012A | 3C2000 | SB Audigy | Enermax 550 VE-FMA | Lian-Li PC71| 2x Eizo T965

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:31
[oftopic]
ik weet haar specs niet
Waarom klinkt dat toch zo verkeerd als ik het uitspreek >:) [/oftopic]

Strava | AP | IP | AW

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:04
SCSI verkies ik op het gebied van Writers altijd boven IDE.
Ik heb er persoonlijk gewoon een beter gevoel bij, daarnaast vertraagd een IDE writer je systeem behoorlijk als je ook een paar IDE schijven erin hebt zitten waar je op werkt.
MP3's afspelen, Internetten een paar kopieer-akties, geen enkel probleem tijdens het branden .. mijn SCSI set brand zelfs tijdens het gamen gewoon door. :P

De keuze kan dus niet moeilijk zijn !

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 21:14

Yucko

One clown to rule them all !

Ik zit idd met precies dezelfde vraag te worstelen.

Een 40/12/40 IDE of de 12/10/32 SCSI :(

Enerzijds wil ik graag de scsi voor mijn all-in scsi bak, maar die is wel een behoorlijk stuk duurder (ongeveer 100 euro verschil) dan de 40/12/40 IDE. GVD, ik snap niet waarom die SCSI, die ook nog maar eens 12 speed is, zo verdomde duur blijft tov die IDE.

Rotte Regenboog ook altijd :(

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Trieste mannetjes hier zeg. Zien ze een icon van een vrouw en dan beginnen ze meteen allemaal te slijmen en te kwijlen...

Om terug te komen op de vraag: Ik heb de 12/10/32s ook gehad maar die heb ik weer weggedaan omdat ik het prijsverschil met IDE te groot vond. In plaats daarvan heb ik VEEL geld in eigen zak gehouden en voor die paar cd's die ik schrijf fijn een Philips 24/10/40 gehaald.

Denk goed na over wat je met je brander wil doen. Als je maar een paar cd's schrijft per jaar dan is het gewoonweg de moeite niet waard om zo veel af te schrijven. In het andere geval: Koop de Plex als je bij SCSI wil blijven.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:21
SCSI is wel mooi spul, het is snel, lage systeembelasting en het is goed uitbreidbaar. Ik was ook compleet SCSI freak: 7200RPM SCSI harddiskje, SCSI Syquest EZ135 drive, SCSI Plex 40X, SCSI Yamaha writer, SCSI...
Pas toen mn Fast-SCSI controller kapot ging, kreeg ik een beetje een hekel aan SCSI: Ik had een Symbios Logic controller gekocht zonder BIOS (de 860). Ik kon niet meer van SCSI booten, iig niet meer van CD-ROM :(

Uiteindelijk wou ik dus toch van CD-ROM kunnen booten, dus heb ik die slome Yamaha CDR400T eruitgedonderd (was een perfecte fikker, maar geen rewriter, geen CD-text en zo traag als maar kan), heb em vervangen door een Lite-on 16/10/40.

Wat betreft SCSI beter tov IDE: CPU belasting maakt geen hol uit, misschien 1%, maar wat zou dat schelen op een PC van tegenwoordig? Ik kan nog steeds on-the-fly fikken van Plex40->Liteon16/10/40 terwijl ik een spelletje speel of wat aan't internetten ben.
Pagina: 1