UDMA/66 met 40 pins IDE kabel

Pagina: 1
Acties:

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:51
Ik heb net even een extra schijfje ingebouwd (10GB WD102AA, 5400 rpm, UDMA/66). Hij hangt aan een 40-pins IDE kabel als master op de secondary IDE poort met als slaaf een LG DVD-rom (16/48, UDMA/33). Tot mijn verbazing draait de schijf in de modus "Ultra DMA mode 4" (= UDMA/66). De schijf kan dat inderdaad aan, maar die modus zou toch onmogelijk moeten zijn met een 40 pins kabel? De IDE-controller is overigens een onboard gevalletje met een SiS730 chipset.

<EDIT>Ik bedoel dat de connector niet alleen 40 pins is, maar de kabel heeft ook 40 aders</EDIT>

Computers follow your orders, not your intentions.

Verwijderd

alle IDE kabel zijn 40pins. Sommige (Udma 4/5 , cq 66/100/133?) kabels hebben echter 80 aders (draadjes) ipv 40 draadjes. De extra draden zitten tussen elke signaal-kabel en zorgen voor betere bescherming tegen onderlinge signaal-be-invloeding.
Hierdoor kan de snelheid boven Ultra33 (maximaal 33MB/s) uitkomen.

Verwijderd

Kan niet. Het zou kunnen dat het zo gedetecteerd is, maar het 'werkt' niet al UDMA/66

Verwijderd

Sommige systemen werken gewoon ook met 40pins IDE kabels. tenminste.... die kijken niet of er een 40 of 80 aderige kabel wordt gebruikt maar gewoon of de schijf het ondersteund. Ik heb het ook 1 keer met een 20Gb gedaan, Seagate.

De ATA-66 kabels waren op. geen problemen mee gehad trouwens.