[linux] ADSL & Kabel combineren

Pagina: 1
Acties:

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 15:45
Ik heb hier een kabel aansluiting en een adsl aansluiting. Alles draait op een Linux bak. Ik heb op die machine een ppp0 device (voor ADSL) en een gateway op eth0 zorgt voor de kabel. Hoe kan ik nu op mijn machine zeggen dat de twee verbindingen moeten worden gecombineerd. Of, beter gezegd, dat hij de ene keer iets op de kabel doet en de andere keer iets op ADSL?

En dan moet het ook mogelijk zijn om bijv. al het www verkeer via kabel te laten lopen en ftp via ADSL ofzoiets. Maar hoe ziet mijn routetabel er dan uit en wat moet ik nog allemaal instellen? Iemand hier ervaring mee?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ik kan je geen oplossing geven maar volgens mij kun je met je routetabel niet FTP en WWW routen omdat de routetabel op IP niveau werkt en FTP en WWW over IP werken, op een hogere laag dus.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• eborn
Klopt, maar ik weet dat je via iproute2 & Netfilter pakketjes kan markeren en daar vervolgens een andere route aan geven (http://www.ds9a.nl). Maar het blijft nog een beetje vaag.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:29
via iptables moet je de route van die pakketjes wel kunnen aanpassen..

probleem is echter dat je 2 routes als default wilt zetten en ik geloof dat dat niet echt kan.. er zal dus altijd 1 verbinding meer gebruikt worden dan de ander..

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• eborn
Ja, eigenlijk is dat precies het probleem. Je hebt nu natuurlijk 2 'default' routes. Je kunt er dan 1 instellen als echt default (bijvoorbeeld adsl), en dan? :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

je moet een stukje load-balancing software hebben!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

wat je eigenlijk wil is dat je kabel- en adsl leverantiers je routeringsinformatie gaan geven, op basis waarvan jij je verkeer een bepaalde route kan geven. je 'default' route zou alleen moeten gelden als andere routes niet van toepassing zijn. echter, je isp's gaan je geen IGRP (of evt BGP4) geven op je consumenten-abo.

je zult dus een aantal statische routes moeten definieren. ga eerst ff lekker een paar weken experimenteren met welke route het snelste is voor je voor bijv. sites in Amerika, doe hetzelfde voor NL, Europa etc. Dan definieer je voor een aantal netwerken met "route add ..." of de routed daemon welke interface het over moet. Als laatste hang je een default route aan 1 van de twee interfaces, kies gewoon de snelste.

:)

• eborn
maar dat zit toch wel in linux ingebouwd? Linux bevat toch alles al bijna standaard?

Verwijderd

misschien dat je inderdaad wat kan bereiken met load-balancing software, kijk eens naar netgraph ofzo.

• ScuL
de rest met iptables ?
ik had zoiets in gedachten als

iptables -A OUTPUT -i eth1 -o ppp0 -p tcp --dport 21 -j ACCEPT

:? (ik doe dit uit mijn hoofd dus of dit correct is is maar de vraag maar ok :) )

• eborn
Ik vond net het volgende:

Eerst dit:

ip route add default scope global equalize nexthop via 192.168.0.1 dev eth0 nexthop via 195.190.240.170 dev ppp0

en dan moet je nog dit doen:

iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/255.255.254.0 -o eth0 -j MASQUERADE
iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/255.255.254.0 -o ppp0 -j MASQUERADE

en dat lijkt te werken... maar nu kan ik op de firewall/router niet meer internetten :) ik kan nog wel gewoon de server pingen (192.168.0.1) en ik kan de dns server bereiken. Maar als ik vervolgens naar een site op internet wil pingen werkt dat niet. Maar goed.

• ScuL
zou kunnen kloppen dat je dan op de box zelf geen internet meer hebt.. want je routeert de traffic gelijk naar je ethernet IP (slaat dus je lokale segment over..)

als je 't lokaal zou zetten dan wordt t alleen weer een klus om naar je ethernet te routeren :(
dus 't is 't 1 of 't ander denk ik :)

• eborn
Ik ben nu bezig met een virtueel teql device, heeft iemand hier ervaring mee?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > [forum=19]

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1