mac fileserver op linux?

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb hier (helaas) een mac-fileserver staan. Nu heb ik tevens een linux-bak staan, en ik wil graag die fileserver benaderen vanuit linux. Andersom lukt wel, maar ik kan niet vinden hoe ik een Mac benader.
Waar kan ik zoeken? Ik heb wel een projectje gevonden, maar dat is dood. Zijn er alternatieven?

Localhost, sweet localhost

• jep
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Je moet apple filesystem support in je kernel hebben zitten :) Dan kun je 'm mounten en er allemaal gekke dingen mee gaan doen :+. Als je een Linux fileserver wilt maken die ook voor macs toegankelijk moet zijn is er 'netatalk'.

Succes

• kvdveer
mogelijk heb ik die al ingebouwd... hoe zie ik dat, en wat is vervolgens ongeveer het mountcommando? (dan kom ik er verder zelf wel weer uit.)

Verwijderd

volgensmij heb je een projectje dat netatalk heet...kan handig zijn.
voor info over mount doe je 'man mount'

• kvdveer
haha..
Het mount commando ken ik echt wel.
Ik wil weten wat ik als FS en DEVICE in moet vullen.
Poging II: We weet hoe ik dat ongeveer kan doen?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ANS -> NOS, mounten van filesystems is imho in de meeste gevallen simpelweg een NOS aangelegenheid

Verwijderd

ik draai hier een linux fileserver met netatalk dr op...

om te kijken of je appletalk support hebt:

$ dmesg |grep 'Apple'
# let op de hoofletter!!!

if so, das mooi, netatalk downloaden (freshmeat.net) compile, en runnen.... tip: na alles geconfigged te hebben, eerst atalkd, en daarna pas afpd starten :)

als je nog vragen hebt, just contact me :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

netatalk is om filesystems te sharen zodat ze op een mac toegankelijk zijn

Voor zover ik weet is er geen enkele manier om het andersom te regelen via appletalk, maar mischien kun je een nfs server vinden, of iets met smb.

Of je installeert linux er op en laat em z'n werk verder met netatalk doen, linux op een powermac werkt hier perfect ;)

dat mount gebeuren is om mac filesystems local te mounten, oftewel, als je een hfs partitie hebt op een hd die je in linux wilt mounten. HFS+ werkt overigens (nog) niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1