Toon posts:

breedband via 220V stopcontakt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoe werkt dit theoretisch gezien, en is hier iemand uit arnhem die hier proef mee draait?

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
Het zal wel gewoon superponeren zijn, dus een signaal op een signaal zetten, in dit geval een hoogfrequent signaal op het 50hz signaal zetten.

Er zijn al industrieele toepassingen, ook sommige babyfoons werken hierop, de 128Khz band is een vrije band die daarbij wel gebruikt wordt, echter ligt de snelheid hier niet zo hoog en is deze vrij storingsgevoelig, kortom er kunnen met de huidige nederlandse/europese wetgeving geen grote afstanden worden behaald.

Linksys heeft routers gemaakt voor thuis gebruik. die kan je door je hele huis inpluggen en dan heb je daar netwerk.

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 11:27 schreef arjo_kamp het volgende:
hoe werkt dit theoretisch gezien, en is hier iemand uit arnhem die hier proef mee draait?
je stuurt gewoon een signaal over hetzelfde netwerk.
het signaal is van een bepaalde frequentie/modulatie en die frequentie/modulatie filtert de ontvanger eruit...

geen idee wat de specs zijn verder...

<edit> zoals hierboven staat bovenop je normale 50(60) Hz

Verwijderd

Topicstarter
klinkt toch wel reuze interesant, geen verplichtingen meer.

niet verplicht kabel tv te hebben voordat je kunt broadband i-netten, geen vaste telefoon meer vereist voor DSL technieken, uitleggende link
http://www.gelderlander.nl/CDA/regioportal/1,2078,1448__685948_,00.html
edit
lijkt me idd stoer, een koffiezet automaat, met een geintegreed tcp/ip netwerkaart, en een webbased control panel om koffie te zetten vanuit de auto dmv WAP of iets dergelijks
/edit

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 11:35 schreef arjo_kamp het volgende:
klinkt toch wel reuze interesant, geen verplichtingen meer.

niet verplicht kabel tv te hebben voordat je kunt broadband i-netten, geen vaste telefoon meer vereist voor DSL technieken, uitleggende link
http://www.gelderlander.nl/CDA/regioportal/1,2078,1448__685948_,00.html
nou je bent wel verplicht aangesloten te zijn op het electriciteits net

hmmm moet ik me dieselgenerator toch vervangen :)

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[Off Topic]Hey Kamphuis, alles goed?? Ronald uit Vjenne hier :P[/Off Topic]

Bij ons is trouwens het al een paar jaar 230V :+

Omdat spanning een bepaalde frequentie heeft 50 Hz volgensmij (het is nog vroeg) Kunnen ze het dataverkeer net zoals bij kabelmodems tussen een ander frequentie bereiek laten lopen dus boven de 50 Hz.

Ik zal nog even verder gaan met zoeken op Nu.nl Als ik wat vind zal ik het even posten.

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Op woensdag 30 januari 2002 11:33 schreef Joca het volgende:
Het zal wel gewoon superponeren zijn, dus een signaal op een signaal zetten, in dit geval een hoogfrequent signaal op het 50hz signaal zetten.
Klopt, daarmee zetten ze ook alle straat verlichting mee aan. Een zelfde methode kan gebruikt worden voor breedband internet, in duitsland is dit zelfs al operationeel, hier wacht men totdat het met een concurrerende prijs aangeboden kan worden.

>:) Internet via 230V SPANNEND >:)

Meh ...

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:07
Geslaagde proef internet via stopcontact

AMSTERDAM (DFT) - Het ziet er naar uit dat internet via de kabel en telefoon er op termijn een concurrent bij krijgt. Een proef van energiebedrijf Nuon met internet via het stopcontact blijkt namelijk succesvol te zijn verlopen.

Dat meldt het Algemeen Dagblad woensdag.

Bij het proefproject in Arnhem werden snelheden gehaald die minimaal gelijk, maar vaak zelfs iets hoger waren. Het project wordt nog een paar weken voortgezet om de stabiliteit op langere termijn te testen. Een van de voordelen van deze nieuwe vorm van internet is dat overal in huis kan worden aagelogd, terwijl het ook op plaatsen komt die kabelmaatschappijen niet bereiken, zoals het platteland.

Nuon zal eind maart beslissen of Digistroom, zoals het internet via het stopcontact is gedoopt, in het hele werkgebied wordt ingevoerd. Het bedrijf is in 40% van Nederland actief. Belangrijkste vraag hierbij is hoe duur het zal worden.

Volgens projectleider J. Bron ziet het er gunstig uit. "Maar het is duidelijk dat het voor de klant goedkoper moet zijn dan kabel of adsl, anders hoef je er niet aan te beginnen", zo stelt hij in het Algemeen Dagblad.

bron: De Financiële Telegraaf
Laten mijn ouders net Nuon hebben en geen mogelijkheid tot kabel of ADSL. We wachten met spanning af.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

• RAJH
  • Niet online
Telefoneren en internetten

Internet via het stroomnet heeft een aantal voordelen; het is snel, inbellen is niet nodig en het wereldwijde web is overal in huis beschikbaar. Dat is handig voor nu nog futuristische toepassingen als een wasmachine die vanaf kantoor is in te schakelen of een koelkast die gegevens voor het boodschappenlijstje kan doorsturen. Ook telefoneren en faxen is op termijn mogelijk via het stroomnet.

2 megabit per seconde

Via de elektriciteitskabels haalt het dataverkeer een snelheid van maximaal 2 megabit per seconde. Dat is 36 maal sneller dan een standaard analoog modem van 56 kilobit per seconde en ook vele malen sneller dan een ISDN-verbinding. Voor de data uit het stopcontact is wel een speciaal modem nodig en een soort schakelkastje.

Stroomproducenten in Nederland lopen vooralsnog niet warm voor internet via het elektriciteitsnet. Volgens de organisatie van Nederlandse kabelbedrijven VECAI zijn er een aantal technische problemen die invoering in de weg staan. Aanpassing van het stroomkabelnetwerk zou grote investeringen vergen. Ook een woordvoerder van stroomproducent Essent zegt dat het Nederlandse elektriciteitsnetwerk niet geschikt is voor datatransport.

© ANP

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een probleem wat je kunt krijgen is als er mensen in de buurt zijn die zo'n babyfoon-over-het-lichtnet gebruiken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 11:38 schreef RAJH het volgende:
[Off Topic]Hey Kamphuis, alles goed?? Ronald uit Vjenne hier :P[/Off Topic]

Bij ons is trouwens het al een paar jaar 230V :+

Omdat spanning een bepaalde frequentie heeft 50 Hz volgensmij (het is nog vroeg) Kunnen ze het dataverkeer net zoals bij kabelmodems tussen een ander frequentie bereiek laten lopen dus boven de 50 Hz.

Ik zal nog even verder gaan met zoeken op Nu.nl Als ik wat vind zal ik het even posten.
off-topic

waarom kennen "bepaalde" :P mensen mij, die ik niet ken, waar ken ik je van?

• RAJH
  • Niet online
Op woensdag 30 januari 2002 11:48 schreef arjo_kamp het volgende:

[..]

off-topic

waarom kennen "bepaalde" :P mensen mij, die ik niet ken, waar ken ik je van?
Misschien voetbal (DET0 A2), Jij woonde eerst aan de geesterense weg toch (Dianne ten Berge is mijn sister :o)

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:56
Ik zit hier nu bij de NUON en wat ik ervan heb gehoord van de weinigen (1 persoon kan ik niet echt een representatieve steekproef noemen...) die hier proef mee draaien is dat het SUPERSNEL is.
Dat is grotendeels omdat er slechts 50 (dacht ik) proefgebruikers zijn en zij dus de volledige bandbreedte van het netwerk kunnen opslurpen.
Op het intranet is jammer genoeg niets te vinden hierover...

Voorlopig zijn er vanuit NUON nog geen verzoeken om het aansluiten van "internet via het stopcontact" in de programmatuur op te nemen, dus het duurt nog wel even voordat het echt geimplementeerd wordt :Z

Verwijderd

Topicstarter
nou weet ik het in 1 x weer, hebben ze daar bij jullie in de regio ook al internet, kdacht dat ze daar nog met "rooksignalen" :P deden, verder alles onder controle?

• RAJH
  • Niet online
Op woensdag 30 januari 2002 11:56 schreef arjo_kamp het volgende:
nou weet ik het in 1 x weer, hebben ze daar bij jullie in de regio ook al internet, kdacht dat ze daar nog met "rooksignalen" :P deden, verder alles onder controle?
Ook @Home nu hé (Aadorp is niet veel beter hoor >:)). Alles ok hier he }:O

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 12:00 schreef RAJH het volgende:

[..]

Ook @Home nu hé (Aadorp is niet veel beter hoor >:)). Alles ok hier he }:O
hier ook @home, weer ff ontopic,

normaalgesproken mag je utp-kabel nooit nooit langs 220 leggen, en nou zit het er std. al in..

(na 3 x een code 55 en een bult geouwehoer

• RAJH
  • Niet online
Als je een signaalspanning wil detecteren, moet je altijd een referentie hebben.
"Op een stopcontact staat 220V" is eigenlijk: "Het spanningsverschil tussen de beide draden van het stopcontact bedraagt 220V."

Aangezien een netwerk met spanninkjes van 1,5V werkt, is dit veel moeilijker te detecteren en ook veel meer storingsgevoelig. (De spanning kan stijgen/dalen onder invloed van externe storingsbronnen.)

Om deze invloeden te vermijden wordt er bij iedere draad een referentiedraad gevoegd. Deze vormen dus de draadparen.
Omdat deze draden getwist zijn, zijn ze gemiddeld genomen evenveel blootgesteld aan een eventuele storingsbron. Omdat de inwerking op beide draden gebeurt, zal spanning in BEIDE draden dus evenveel dalen/stijgen. Het VERSCHIL in spanning tussen beide draden nog steeds even groot!
Het elektriciteitsnetwerk zal wel worden aangepast zodat die storing minimaal wordt.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op woensdag 30 januari 2002 11:48 schreef mvdejong het volgende:
Een probleem wat je kunt krijgen is als er mensen in de buurt zijn die zo'n babyfoon-over-het-lichtnet gebruiken.
ja ik denk dat hier ook nog wat kinderziektes in zitten, en dat er wellicht ultra hoge frequenties gebruikt moeten worden OID om het storings gehalte laag te houden.

• Ed.
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

das pas lekker, want stroom valt gelukkig bijna nooit uit (hier in leeuwarden van het weekend wel.. maar ja)

dus dat betekend dan echt bijna 24/7 ipv de huidige 20/5 van chello :(

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 30 januari 2002 12:47 schreef Rolex het volgende:
das pas lekker, want stroom valt gelukkig bijna nooit uit (hier in leeuwarden van het weekend wel.. maar ja)
En al viel de stroom vaker uit dan de kabel, telefoon of ADSL, dan maakt het nog niet uit. Immers zonder stroom ook geen computer. Hooguit heel even met een laptopje, maar ADSL of kabel kan je vergeten omdat de modems dan uitvallen. Je gaat er dus op vooruit want je bent nu nog maar van een storingsbron afhankelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
dan roep je toch gewoon door het stopkontakt dat ze op moetten rotten
of je doet de hele tijd een jankende baby na
en moet je kijken hoe snel ze denken dat i stuk is

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op woensdag 30 januari 2002 14:47 schreef MokerHamer het volgende:

[..]

dan roep je toch gewoon door het stopkontakt dat ze op moetten rotten
of je doet de hele tijd een jankende baby na
en moet je kijken hoe snel ze denken dat i stuk is
Download een oppas...

Verwijderd

Topicstarter
upload een speciaal soort gas (of bom)

• joca
  • Laatst online: 12-07-2025
Zal we meevallen, de frequentie waarop die modems werken zal wel behoorlijk hoog liggen, die babyfoons zitten meestal in de buurt van de 128Khz of zo, dat is iig een vrije band.

Als het goed is is t protocol ook zo geschreven dat het andere niet relevante data negeerd
Pagina: 1