Volgens mij heb ik nog wel een (misschien verrotte) ISA-kaart liggen, maar of die 8 bits is, weet ik niet...
Waarom eigenlijk per see 8 bits? Voor in een ouwe 386 ofzo?Op woensdag 30 januari 2002 11:12 schreef kweenie het volgende:
Ja, ik bedoel 8 bits
Die kon ook al 16 bits..Op woensdag 30 januari 2002 11:20 schreef Osiris het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk per see 8 bits? Voor in een ouwe 386 ofzo?
Maar er zijn wel 8 bits isa kaarten.. (alleen zullen ze nu wel vrij lastig te vinden zijn, en sowieso bijna allemaal coax..
Maar ik geloof dat er ook nog 3com kaarten zijn die je zowel in een 8 bits slot als een 16 bits slot kunt gebruiken..
Ze zijn er echter niet in UTP-uitvoering, alleen in BNC en/of AUI, dus als je UTP wilt hebben moet je er eentje met AUI vinden een een UTP-mini-transceiver op de kop zien te tikken.
Kijk uit voor ARCnet-kaarten, die zie je ook veel in 8-bits uitvoering, en hebben ook een BNC-aansluiting, maar daar heb je weinig aan.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
ISA is een achteraf verzonnen naam voor de bus in de PC/AT. Deze titel is pas verzonnen toen IBM de MCA "MicroChannel Architecture" bus introduceerde en een consortium van kloon-bouwers hiertegenover eigen bus ontwierp om de huizenhoge licentie-kosten te ontlopen.Op woensdag 30 januari 2002 12:38 schreef Koffie het volgende:
titel edit
Voor die tijd werd de 8-bits bus informeel als PC- of XT-bus, en de 16-bits bus als AT-bus aangeduid. Er moest een "klinkende" titel komen, dus werd de AT-bus eindelijk gedoopt tot de ISA "Industrial Standard Architecture" en de nieuwe bus kreeg de naam EISA "Extended ISA" mee.
Volgens mij was echter de 8-bits bus niet in de ISA-aanduiding begrepen.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Verwijderd
EISA was 32bits voor servers en nu uitgestorven. Dat betekent dat ISA zowel 8-bit als 16-bit is.Op woensdag 30 januari 2002 12:47 schreef mvdejong het volgende:
Voor die tijd werd de 8-bits bus informeel als PC- of XT-bus, en de 16-bits bus als AT-bus aangeduid. Er moest een "klinkende" titel komen, dus werd de AT-bus eindelijk gedoopt tot de ISA "Industrial Standard Architecture" en de nieuwe bus kreeg de naam EISA "Extended ISA" mee.
Volgens mij was echter de 8-bits bus niet in de ISA-aanduiding begrepen.
Een 8-bit zal wel uit 1 stuk ontstaan, en 16bit is een verlenging van dat 8bit slot middels een scheiding ertussen.
Zelfs een 386 had al wel 16bit ISA sloten.
Zelfs nog een riser hier liggen voor de destijds 8cm hoge desktop kast.
De AT-bus is inderdaad een verlengde PC-bus, met onder andere 8 extra data-lijnen en 8 extra interrupt-lijnen.Op woensdag 30 januari 2002 20:43 schreef BBL the 2nd het volgende:
[..]
EISA was 32bits voor servers en nu uitgestorven. Dat betekent dat ISA zowel 8-bit als 16-bit is.
Een 8-bit zal wel uit 1 stuk ontstaan, en 16bit is een verlenging van dat 8bit slot middels een scheiding ertussen.
Zelfs een 386 had al wel 16bit ISA sloten.
Zelfs nog een riser hier liggen voor de destijds 8cm hoge desktop kast.
Wat ik in mijn betoog bestrijdt is dat de achteraf bedachte benaming ISA ook op de 8-bits versie slaat. Downwards-compatibiliteit is niet een criterium, want net zoals je de meeste 8-bits kaarten in een 16-bits bus kun proppen (uitgezonderd disk-controllers), kun je ook 8- en 16-bits kaarten in de 32-bits EISA- of VL-bus doen, en dat werkt ook.
One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...
Maar ff meer over je vraag. Ik heb een oud NE2000 kaartje gehad die was wel 16 bits, maar als je hem in een 8bits slot stopte werkte ie als een NE1000 kaartje. Misschien dat die realtek ISA kaartjes dat ook wel kunnen
Maar geeft die 486 geen 16 bits slotjes meer dan?
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
meestal kunnen 16 bits ISA kaarten ook in een 8 bits ISA slot.
Mijn handscanner had een 16 bits kaartje, wat denk je wat er in de handleiding stond?Op donderdag 31 januari 2002 20:13 schreef kweenie het volgende:
Als dat zo zou zijn, dat 16 ook in 8 bits past, ben ik geholpen, alleen vraag ik me echt af of dat zo is
"Plaats de kaart in een 8 bits slot. Als deze niet aanwezig is, kan de kaart ook in een 16 bits slot geplaatst worden"
En die VLB controller in die pentium doet ook z'n werk goed nadat ik er voor zorgde dat dat lange gevaarte geen contact maakte met jumpers.
Moet lukken dus, t zal wel iets trager gaan dan in een 16 bits slot, maar werken zal het
Maarre.. wou je niet gewoon een andere 486 kopen?? die heb ik zat..
Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'
Vaag.. De 16-bits ISA was zo ongeveer midden in de 386 tijd geintroduceerd. Verwar je de 16 bits ISA slot niet met een VESA slot? De 8 bits ISA heeft 1 insteek opening (ong 10 cm lang), waar de 16 bits versie er 2 heeft (totaal ong 15 cm). De VESA slot bestaat uit een zwarte 16 bits ISA connector met donkerbruin PCI-look-a-like slot erachter (totaal ong 25 cm).Op donderdag 31 januari 2002 20:14 schreef kweenie het volgende:
[..]
Zit 1 slot in, en dat is 8 bits
Voor de duidelijkheid nog ff wat schemaatjes
pics weggehaald.. zorgt voor wat minder load op me server
Topicstarter heeft reeds bevestigd dat het echt een 8bits ISA is
Anyway, voor een 8bits ISA netwerkkaartje kun je idd het beste op een computerbeurs rondneuzen of op vraag/aanbod sites zoeken
Kost me teveelOp donderdag 31 januari 2002 22:27 schreef Go0s het volgende:
Waarom koop je niet gewoon een cheap pentium 1 compie? zit ook pci in... Werkt misschien een stuk handiger
[edit]verkeerde omrekening gulden->euro
Bedankt voor alle adviezen, nu hem nog aan de praat krijgen
Wat is merk en type van dat geval ?
Als je even een merk e.d. kan noemen kan ik zelf ook even opzoek, dat zou n.l. zeer van pas komen voor een oude server die ik nog hier heb liggen, met nog wat grappige troep erop
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Ik heb hem dus alleen nog niet werkende. Kan ook nog geen drivers vinden
En 2X een 3COM 3C515-TX kaart. Dit zijn 100mb/s ISA kaarten!!!! Wooot!!
weet je dat zeker? volgens mij kan isa (zeker 8bits) dat echt niet trekken hoor! (correct me if i'm wrong)Op woensdag 13 februari 2002 14:05 schreef Kirpeknots het volgende:
Ik heb een Realtec 10 megabit ISA kaart.
En 2X een 3COM 3C515-TX kaart. Dit zijn 100mb/s ISA kaarten!!!! Wooot!!
hmmm, was ISA niet 8Mhz?? Dan kom je dus metOp woensdag 13 februari 2002 14:11 schreef erkens het volgende:
[..]
weet je dat zeker? volgens mij kan isa (zeker 8bits) dat echt niet trekken hoor! (correct me if i'm wrong)
8 bits ISA op 1 byte * 8 Mhz = 8MB/s
16 bits ISA op 2bytes * 8 Mhz = 16MB/s
Theoretisch zou het dus wel moeten kunnen....
Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker
Is een 8 bit isa slot dat is toch alleen het eerste gedeelte dus dit :
[=================]
en 16 bit is dit :
[=================][========]
jaOp woensdag 13 februari 2002 17:17 schreef Termin8or het volgende:
Eff vragen:
Is een 8 bit isa slot dat is toch alleen het eerste gedeelte dus dit :
[=================]
en 16 bit is dit :
[=================][========]
istie nergens mee compatible?Op woensdag 13 februari 2002 17:38 schreef kweenie het volgende:
Ik heb nog steeds, helaas, geen drivers kunnen vinden voor de compeq (digital equipment 8491), het blijkt ook dat Digital Equipment is overgenomen door Compaq...
Verwijderd
dan heb je eindelijk eens iets wat pastOp woensdag 13 februari 2002 17:42 schreef kweenie het volgende:
Nee, ik heb NE1000 en NE2000 geprobeerd, ook een paar andere drivers van Digital Equipment geprobeerd, maar werkt ook niet ..
werkt het weer niet
Compaq stinkt ;-)
mijn oude comprak deskpro 4/25i ofzo was ook zuigend kieskeurig in alles wat je er in propte ;-)
koop anders ergnes voor 5 euro ofzo een 486 dx2 bordje ;-) die hebben wel 16bits sloten
misschien is het wel een kwestie van defect kaartjeOp woensdag 13 februari 2002 17:42 schreef kweenie het volgende:
Nee, ik heb NE1000 en NE2000 geprobeerd, ook een paar andere drivers van Digital Equipment geprobeerd, maar werkt ook niet ..
doe toch niet moeilijk, k heb zelfs een 286 gevonden die 16bits ISA aankan!
Dat is maar de helft van het verhaal :Op woensdag 13 februari 2002 17:38 schreef kweenie het volgende:
Ik heb nog steeds, helaas, geen drivers kunnen vinden voor de compeq (digital equipment 8491), het blijkt ook dat Digital Equipment is overgenomen door Compaq...
- de chips (zoals de Ethernet-chip 2104x en de PCI-bridge 21050) zijn in handen van Intel gekomen;
- veel betere klasse netwerk-apparatuur is eerst in een aparte company Digital Networking ... belandt, die vervolgens weer verspreid is geraakt over een aantal bestaande netwerk-clubs, zoals Enterasys.
Wat bij Compaq zat is het VAX/Alpha-gebeuren, en dingen als netwerk-controllers. En VAX/Alpha schijnt nu ook afgeslacht te worden.
Verbazingwekkend hoor,Op woensdag 13 februari 2002 20:37 schreef erkens het volgende:
[..]
misschien is het wel een kwestie van defect kaartje
doe toch niet moeilijk, k heb zelfs een 286 gevonden die 16bits ISA aankan!
De ISA-bus (en dan bedoel ik de 16-bits bus) werd oorspronkelijk de AT-bus genoemd, naar de IBM PC/AT, de eerste PC die was gebaseerd op een processor met een 16-bits externe databus, de 80286.
De IBM oer-PC en PC/XT waren gebaseerd op een 8088, een processor die weliswaar intern 16-bits registers gebruikte, maar een 8-bits externe databus had. De reden was dat 16-bits chipsets zo duur waren (en nog steeds kostte een PC tegen de 10 kfl). Pas later kwamen klonen uit op basis van de niet afgeknepen 8086, maar dan ook met 16-bits systeem-bus.
Dit verhaal lijkt op het gebeuren met de 80386, die intern een 32-bitter was, maar bestond in een DX-versie, 32-bits extern, en een SX-versie, 16-bits extern. Bij de 80486 gavben dan weer de DX/SX-aanduidingen de aan-/afwezigheid van een interne numerieke processor-gedeelte aan. Hou het duidelijk, moet Intel gedacht hebben.
Dan heb ik nog aardig wat af te zoeken, en dan nog de vraag of die daar tussen zitOp woensdag 13 februari 2002 22:02 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Dat is maar de helft van het verhaal :
- de chips (zoals de Ethernet-chip 2104x en de PCI-bridge 21050) zijn in handen van Intel gekomen;
- veel betere klasse netwerk-apparatuur is eerst in een aparte company Digital Networking ... belandt, die vervolgens weer verspreid is geraakt over een aantal bestaande netwerk-clubs, zoals Enterasys.
Wat bij Compaq zat is het VAX/Alpha-gebeuren, en dingen als netwerk-controllers. En VAX/Alpha schijnt nu ook afgeslacht te worden.
Ik kan echter ook niets vinden over een 8491 Ethernet-chipset van DEC. Heb je het goede nummer van de chip gelezen ? Ik vind van "TI Digital Logic" (!= DEC) een 8491, maar dat is alleen een buffer-chippie.
Staat er op het slot-plaatje wat ? Als de kaart van DEC zelf is, en niet alleen maar een DEC-chip gebruikt, dan staat er een DE999-code in het plaatje gegraveerd. Je zou so-wie-so eens kunnen proberen of de driver voor de DEC DE203 werkt voor dit beestje.
Op de grootste IC (bootrom?)
DEC 92
FX9245
411ES
D27128A
K0172814
Andere:
M (met een rondje eromheen) AT & T
T 7220 PC
34290TS 74
Andere :
21-21672-11
101R4KZ
(c) 1987 AMD
En nog een andere:
ENET ADRS
DS77059 0510JL7
(C) DEC 91 FX9133 365A
Dus heb ik er (zeer waarschijnlijk) niks aanWell, I found all the chips, and an indicator of what this NIC might have been install in.
It appears that this cards came out of:
EK-PM30F-MG-PRE Personal DECstation 5000
Did a little digging on this setup. This is a VAX station (Unix). It's proprietary to DEC. That probably means that this
hardware will only work on the older DECstations made by DEC. I could NOT find any software, driver or anything else that was
Windows 9x compatible. The NIC used a proprietary interface, called "Thick Wire Ethernet". There was a TURBO version and a
NON TURBO version of these NIC's.
It's looking more and more like this is a dead end for Windows 9x drivers. My only suggestion is to find a fairly "generic"
set of NE2000 drivers and give it a try.
Eerst aanbieden en dan laat maarOp donderdag 14 februari 2002 11:37 schreef riddlesolver het volgende:
laat maar
Yes, we're getting somewhere !Op donderdag 14 februari 2002 11:13 schreef kweenie het volgende:
Er staat dus op de plaat: Digital Equipment 08491
Op de grootste IC (bootrom?)
DEC 92
FX9245
411ES
D27128A
K0172814
Andere:
M (met een rondje eromheen) AT & T
T 7220 PC
34290TS 74
Andere :
21-21672-11
101R4KZ
(c) 1987 AMD
En nog een andere:
ENET ADRS
DS77059 0510JL7
(C) DEC 91 FX9133 365A
D27128A = EPROM, dus bevat BIOS
DS77059 = PROM, bevat het unieke hardware/ethernet/MAC adres voor deze kaart
21-21672-11 is de DEC-naam voor de AMD LANCE, ofwel AM7990 Ethernet-controller.
Het was even zoeken, maar deze chip is onder andere gebruikt op de DEC EtherWorks NIC's, de DE201 !
Controleer je jumper-settings op deze pagina :
http://www2.curf.edu/~crf_wittemk/DEC201.HTML
Ik heb de drivers gevonden hier: http://www.compaq.com/support/digital_networks_archive/nics/drivers/index.html ( EtherWORKS 2 (DE100, DE200, DE201, DE202, DE210, DE212, DE422) )
Maar het werkt, helaas, dus nog steeds niet
Nu nog een leuk harddiskje er voor vinden